شیطنت باکو در شمال؛ تهران گوش به زنگ زنگزور باشد

ادعای ارضی جمهوری آذربایجان درباره «دالان زنگزور» می‌تواند به منزله حذف ایران از تمامی معادلات انرژی و ترانزیتی منطقه قفقاز جنوبی باشد

شیطنت باکو در شمال؛ تهران گوش به زنگ زنگزور باشد

این تغییرات مرزی، معامله بر سر مناطقی از خاک ارمنستان و جمهوری آذربایجان است که در نتیجه آن بخشی از خاک ارمنستان که هم مرز با جمهوری اسلامی ایران است به جمهوری آذربایجان واگذار می‌شود

 

گروه سیاسی- تنش‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با اعلام رسمی خبر گشایش سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل در فروردین امسال تشدید شد.

«الی کوهن»، وزیر امور خارجه اسرائیل در پیامی توییتری، از دیدار با «جیحون بایراموف»، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در تل‌آویو گفت و با تیتر «خبر تاریخی»، از افتتاح سفارت دائمی آذربایجان در این کشور برای اولین بار پس از ۳۰ سال روابط دو کشور خبرداد و مدعی شد: درک دو کشور از تهدیدات ایران مشترک است.

این در حالی است که مهرماه دو سال پیش سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، این موضوع را پیش‌بینی کرده و جمهوری آذربایجان را به زمینه‌سازی برای جنگ متهم کرده بود. ادعایی که بعدتر به نظر می‌رسد به واقعیت نزدیک شد.

در اوایل سال جاری بعد از درگیری‌های نیروهای آذربایجان و ارمنستان و کشته شدن چند نفر از هر دو طرف، جمهوری اسلامی اعلام کرد که تغییرات مرزی را تحمل نمی‌کند.

۱۸ شهریور هم تنش میان ارمنستان و آذربایجان برای چندمین بار طی سال‌های اخیر افزایش یافت. اما این بار برخی از منابع خبری مدعی شدند که ایران به آذربایجان در این مورد اخطار داده است.

خبرگزاری مهر در همین روز به نقل از یک اکانت خبری با عنوان «گزارش جنگ قفقاز» نوشت که این اکانت مدعی شده ایران از طریق تماس‌های دیپلماتیک به آذربایجان برای حمله به منطقه سیونیک ارمنستان هشدار داد. در ادامه این گزارش آمده: «آذربایجان با ترکیه و اسرائیل اقداماتی را برای ایجاد طرح ب در صورت مداخله نظامی تهران علیه باکو انجام داده است.»

حاکمیت«گذرگاه لاچین » در دست باکو است و تنها راه ارتباطی ارمنستان - قره باغ - آذربایجان است، باکو قصد تصرف «گذرگاه زنگزور» دارد، گذرگاهی که در جنوب غربی آذربایجان و مسیر اتصال اذربایجان به نخجوان است. که در صورت تصرف این گذرگاه توسط باکو که این روزها همه فکر و ذکرش کسب رضایت تل‌آویو است، تهدیدی برای ایران به حساب می‌آید.

جمهوری آذربایجان با مسدودکردن گذرگاه لاچین درپی تصرف گذرگاه زنگزوراست، اهمیت این گذرگاه از آن‌جاست که در صورت از مسدودشدن این گذرگاه (زنگزور) عملاً ارتباط ایران با قفقاز جنوبی قطع خواهد شد.

از دست رفتن دسترسی مستقیم جمهوری اسلامی ایران به قفقاز بسیار حائز اهمیت است. این مسئله مخصوصا با توجه به خواست‌های تجزیه‌طلبانه باکو در برابر ایران مسئله بسیار حساسی را ایجاد خواهد کرد.

این تغییرات مرزی، معامله بر سر مناطقی از خاک ارمنستان و جمهوری آذربایجان است که در نتیجه آن بخشی از خاک ارمنستان که هم مرز با جمهوری اسلامی ایران است به جمهوری آذربایجان واگذار می‌شود و عملا ارمنستان مرز خود با ایران را از دست می‌دهد. ایجاد یک کریدور در محور نخجوان- زنگزور- قره باغ آرزوی دیرینه «ائتلاف های پان‌ترکیستی» در قفقاز است.

از سوی دیگر برنامه جمهوری اسلامی ایران به منظور تاسیس خط آهن شمال جنوب به منظور اتصال خلیج فارس به مرز‌های شمالی روسیه به منظور تسهیل حمل و نقل کالا و مسافر نیز با مشکلات اساسی روبرو خواهد شد.

به صورت کلی به نظر می‌رسد که برنامه نزدیک باکو بعد از تصرف لاچین و اطمینان خاطر از عدم دسترسی ارمنستان به قره باغ تکمیل طرح‌های خود به منظور اتصال به نخجوان است؛ مسئله‌ای که در صورت تکمیل آن می‌تواند برای امنیت ایران در میان مدت مسائل و مشکلاتی را ایجاد کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • م.ن

    ایجاد و وسعت ارتباط خط کشتی رانی در دریای خزر و ارتباط با روسیه. ایجاد راه آبی بین دریای خزر و خلیج فارس اگرچه پروژه بزرگی است اگر انجام شدنی است ایران را به ابرقدرت تبدیل میکند و حمل و نقل را آسان میکند.

    • ناشناس

      مثل گاز مشترک با قطر میشود. تا جمهوری اسلامی از خواب بیدار شود گازی نمیماند که ارزش بیرون کشیدن داشته باشد. همین الان چندین پروژه موازی با کانال دریای خزر در حال انجام است از جمله جدیدترین ها راه هند و عربستان است.

  • ناشناس

    به کوری چشم دشمنان ملت بزرگ ترک، آذربایجان را به نخجوان وصل خواهند کرد.

    • ناشناس

      ما که سالهاست چشممان کور شده. اگر پول هم داشته باشیم نمیتوانیم سری به امارات بزنیم چون فقط حرص میزنیم. درآمدش از هواپیمایی امارات بیشتر از درآمد ایران از فروش نفت آنهم بدون تحریم است. در مقایسه توریستهای کیش یا ایرانی هستند یا پاکستانیهایی که ویزای اماراتشان تمام شده و باید دو سه روز از امارات خارج شود.

  • ناشناس

    کل دنیا دارن از پان فارس و ظلم‌هایی که در حق تورکها کردند میگن اینها هم از پان تورک ووو پان تورک کجا بود چرا با دفاع از ناحق خودتون و کشور را در مجامع جهانی بدنام میکنید خاک طرف را بدون شکست در جنگ بدون قرارداد خاصی فقط و فقط به زور روسیه گرفته داده به ارمنستان حالا همون کشورها با هم یکجا دارند تصمیم میگیرند براش .. ولو به ضرر ما باید حق را ناحق کنیم و در تاریخ رسوا .. بما چه

  • حسین

    ایران خیلی ازکارها درمرزارمنستان رامیبایستی دردولتهای قبلی انجام میداد ازجمله خط راه آهن ایران وارمنستان را وجاده سازی تادندان طمع اردوغان وعلیف کنده میشد

  • 🇮🇷

    تنها راهش له کردن کامل باکو هست جوری که نتونه قد علم کنه و بلند شه حتی با وجود ترکیه مزدور و بی هویت

    • ناشناس

      این دولت هم میتواند از جنگ اکراین بیشترین استفاده را بکند همانطور که قطر و عربستان دارند اینکار را میکنند ولی در عوض پهباد میدهد که تسلیحات روسی میگیرد. اگر تسلیحات روسی بدرد میخورد پوتین باید سال پیش تو کیف از ارتشش سان میدید. سوخوهای روسی جرات ندارند از درو بر خاک اکراین رد بشوند. جمعیت اکراین با روسیه را مقایسه کنید. بقول خودتان آمریکا هم نامردی کرده و سلاح لازم به اکراین نمیدهد.

  • متفکر

    رفسنجانی نون به نرخ روز خور اگر در زمان تقاضای علی اف پدر قبول می کرد الان آذربایجان به ایران برگشته بود ما همش از معاهده روسیه گفتیم و در مدارس تعلیم دادیم روسیه که اجنبی بود رفسنجانی چرا مهر بر این معاهده زده و جلو برگشت آذربایجان رو گرفت چه بسا بعد از آنها بقیه هم تمایل برگشت داشتند خداوند برای کلیه مسئولانی که به ضرر مردم کار می‌کنند یا به نفع جیب خود به زمین گرم بزنه و در عذاب الهی به شدت عذاب کنه

    • یکی عین هیچ کس 1402

      راحت می تونست پیشنهاد بده به علی اف پدر که ....
      خب!
      این پیشنهاد بازگشت به وطن اصلی را در کشورت به همه پرسی بگذار ما هم همین کار را می کنیم که ..
      آیا مایل هستید که این کشور با هم الحاق شوند؟!
      بله؟
      خیر؟!
      پس راحت می توانستند در مجامع بین المللی هم ادله بیاورند و ......... که خواست مردم هر دو کشور هست!
      همان گونه که آلمان شرقی و غربی ! ویتنام شمالی و جنوبی! یمن شمالی و جنوبی ! و ............ این اتحاد ارضی و .... را داشتند.
      ایران که اسناد بعد عهدنامه ترکنچای را هم داشت که 99 سال بعد باید به ایران باز می گشتند این اراضی جدا شده.
      زمان پهلوی هم که بعد از جنگ دوم این امکان بود کوتاهی و ...........شد.
      بعد فروپاشی شوروی و پیشنهاد علی اف پدر هم بله! سران ..... وقت می توانستند به این پیشنهاد من اقدام کنند ولی .........
      پس خداوند هم نعمت و ..... را مادام العمر پشت در کسی شتری که زانو بزند نکرده که هر وقت دل ات خواست بار کنی و بار بر گیری ؟! پس هر کس باید در نعمتی که خدا بهش داده درایت کند و ....... و مسئولان باید بیشتر درایت کنند که متاسفانه مشتی مسئول بدون تعارف شارلاتان بر این ایران و اسلام و انقلاب عزیز زالو وار .......... و برای بقای خود به قیمت نابودی اش خون اش می مکنند !؟
      تلنگرانه دریابید شاید دُر یابید.

  • Saman

    یک بار برای همیشه قدرت نظامی خودتان به رخ تمام کشورهای جهان بکشین. این بهترین فرصته

  • بابک

    اینکه آذربایجان میخواهد خاکش را از ارمنستان کافر و متجاوز و کودک کش پس بگیرد و کل جهان حق را به آذربایجان داده اند کجایش اشکال دارد ؟ جمهوری مسلمان آذربایجان که برادران دینی کشور و برادران خونی تورک های کشور هستند علیه ظلم و سستم ارمنستان کافر میجنگند و کسانی که از ارمنستان با بهانه های واهی و خنده دار دفاع میکنند منافقان و دشمنان اسلام و تورک های کشور هستند چرا با پسگیری خاک آذربایجان از ارمنستان ارتباط ایران با قفقاز قطع میشود مگر آذربایجان مسلمان و برادر را دشمن و ارمنستان کافر را دوست میدانید ؟ بعد بازپس گیری خاک آذربایجان ایران با کشور مسلمان و برادر آذربایجان هم مرز میشود که هم دوست است و هم چهل ملیون از مردم تورک در ایران زندگی میکنند پس از ارمنستان کافر متجاوز کودک کش بهتر است قرآن هم دستور به دوستی با مسلمانان و دوری از مسیحیها کرده . در پایان مردم کشور بخصوص تورک های کشور فریب این سفسطه ها و پشتیبانی از کافران را نمیخورد و حامی برادران مسلمان آذربایجانی هستند

  • حیران

    یک سوال: چرا برای ایران شیعه زنگه زور دست ارمنستان مسیحی بهتر از دست آذربایجان شیعه در حال و آینده است ؟

    • سینا

      مردک. کافر تویی، ارامنه پیامبری چون عیسی مسیح ع دارند که روزی با مهدی موعود عج ظهور خواهد کرد، بعدش از کجا اون آمارو درآوردی! نه ما هرچی به نفع ایران باشه انجام میدی. پان ترک رو له میکنیم، همین مونده علیف دوست اسراییل کودک کش رو بگیم مسلمونه، جمع کن بابا اراجیفتو، حکومت باکو برای ایران عین نوشیدن یه جام عسل میمونه که راحت سر میکشه ایران، امریکاش با اون ابرقدرتیش نتونست سرشاخ بشه با ایران که کاری صورت بده، اونوقت علی یف جوجه شترمرغ رو به رخ ما میکشی!! بشین بابا باد بیاد، خدا لعنت کنه هر چی خائنه، مقطوع نسل شید همتون با هم اژ خائنان به ایران، باکو ارمنستان اینا همش باس ایران بوده، خدا لعنت کنه روسیه رو که باعث شد این اراضی رو از دست بدیم

  • عباسی

    بله.اول.انقلاب.مرزرا.بروی.اذربایجان.بازگزا
    سایت.گفتین.اینها.برادر.ما.هستن.امدن.هر
    چه.مایحتاج.عمومی.که.در.ان.زمان.کوپنی
    بود.جم.کردن.بردن.خود.مردم.مانده.بودن.میگفتن.مغان.اردبیل.هیچی.کوپنی.پیدا.نم.شودحالا.یه.خورده.جون.پیدا.کردن.این.رفتار.را.میکنند.خداکند.ادمشوند.سر.عقل.بیان.وال.باید.یک.درس.یک.شبه.ای.ایران.بهشان
    بدهد.که.فکرنکنند.اذر.بایجان.ازایران.سواشده.خودشان.بگن.ما.ایرانی.هستیم.نباید
    شل.بگیرین

  • محمد

    ایران مبالغه میکند . قریب به ۳۰ سال اراضی آذربایجان در اشغال ارمنستان بود ۴ قطعنامه شورای امنیت بر علیه پایان اشغالگری ارمنستان صادر شده چرا ایران آن موقع نسبت به امنیت قفقاز حساس نبود. ایران حامی ارمنستان بوده‌ و است شکست ارمنستان در جنگ شکست ایران بود . علیرغم تبلیغات ایران، آذربایجان روابط دیپلماتیک با اسرائیل نداشت یکسال پیش در تلافی افتتاح کنسولگری ایران در قاپان ارمنستان، آذربایجان ۶ ماه قبل اقدام به گشايش سفارتخانه در اسرائیل نمود. آذربایجان زنگزور را فتح می‌کند حال ببینیم ایران در عمل چه می تواند بکند

  • س ع

    ایران باید با اذربایجان تعامل داشته باشد
    ارمنستان برای ایران هیچ سودی ندارد باید ۴۰ میلیون تورک زبان ایران را ند نظر داشته باشند

  • افسانه ۳ برادر با بازی علی و علی اف و رجب

    جلسه فوق العاده سازمان ملل با حضور آنتونیو گوترش در خصوص احتمال نسلکشی ارامنه در منطقه ارتساخ و طرح موضوع معاوضه ارتساخ با نخجوان در صحن علنی این سازمان بین المللی و به رای گذاشتن آن در جهت برقراری صلح دایم در این منطقه !

  • کریم صابر

    باکو؛ساکت؛خودت هم برای ماهستی.

  • علی

    ایران درد چند صدتا جوجه مسیحی را دارد تا بوسیله آنان رضایت دنیای مسیحیت را جلب کند و بالاخص آمریکا را که متحد درجه یک ارمنستان هست

  • ناشناس

    اولا" از نظر تاریخی زنگزور جزئی از خاک آذربایجان هست و در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق آذربایجان با خط ریل به نخجوان متصل بوده است که بعد از فروپاشی شوروی ارمنستان مانع این اتصال شده که این حق آذربایجان می باشد به طریقی این اتصال را احیا کند و هیچ ربطی به کشور ما ندارد و با توجیه های ساختگی کشور آذربایجان را که رابط فرهنگی، دینی، قومی، نژادی و .... دارد نباید با خودمان دشمن کنیم که بازنده اصلی کشور ما خواهد شد بطوریکه در ده های اخیر با این سیاست کشورهای خلیج فارس را برای خویش دشمن کردیم که سودش را آمریکا و اسراییل به عقد قراردادها و طرح های مختلف منطقه را در اختیار گرفته و کشور را محاصره کرده اند.

  • محمد

    زنگه زور و ایروان(چخور سعد) خاک تاریخیه آذربایجان بوده و خواهد بود شیطنت برای پان ایرانیستهای نژاد پرست بوده و خواهد بود

  • ناشناس

    فقط تو مونده بودی بری تو .... ترک ها

  • تبریزی

    ۳۰ سال ارمنستان در سرزمین های اشغالی آذربایجان قتل و غارت کرد و شهروندان آذربایجانی رو از شهر خود آواره کرد به زندان انداخت و کشتار خوجالی و قره باغ را انجام داد
    الان وقت باز پس دادن سرزمین های مسلمانان شیعه آذربایجان هست.
    کفار ارامنه در بطلان تاریخ غرق خواهند شد.

  • اشنا

    صددرصد نخجوان خاک آذربایجان است

  • میرشجاع

    درود باکو با تکیه به اسراعیل و ترکیه گردن کلفت شده جنگ برون مرزی ما فشار به اسراعیل آورده و قصد انتقامجویی از این طریق دارد ترکیه یادش رفت که هر چه دارد از ایران داشته و در جنگ ایران و عراق میلیاردها دلار گیرش آمده و باز یادش رفت که ایران فشار را تحمل نخواهد کرد و ایرانی اگر برخیزد بلای صدام بر سر او خواهد آورد

  • ناشناس

    سلام چرا ادر بایجان با اسرائیل متحد شده
    و این نقشه را کشیدن
    زنگزور باریکه کوجک و کوهستانی است
    بخاطر
    راحتر شدن مسیر راه
    ایران نخجوان را بگیرد که مال خودمان بوده
    و تمام کند قصیه را
    والا ننگ همیشه هست و زیان آن در طول تاریخ

  • ناشناس

    چه فرقی میکنه همسایت آذربایجان باشه یا ارمنستان به نظر من آذربایجان بهتره چون هم مسلمان وهم شیعه بخوای اروپا هم بری از همین آذربایجان ردشو برو ایران میتونه با وصل شدن به این دالان هم با اروپا وهم با شرق آسیا دادوستد کنه ولی فکر کنم میخواد وارد جنگ خانمان سوز شود که هیچ سودی به ایران ندارد

  • تبریزی

    در مورد این دالان آذربایجان فقط حرفش را می زند و توان اجرایی آن را ندارد و چون در این مورد آمريکا،هند ،فرانسه،ایران ،مردم وطن دوست ایران از جمله سه استان تبریز،ارومیه و اردبیل مخالف هستند .

  • علی

    یاشاسین آذربایجان ❤️
    یاشاسین تورک میلتی

  • ناشناس

    سلام باکو علیف متحد اسرائیل خواب
    دیدن برای ایران
    بهتره با کمک تالشی های ادر بایجان
    از بالا روسیه و از پایین ایران و تالش
    از شر علیف اسرائیلی خلاص شود
    منطقه

  • داور

    دشمنی شما با آذربایجان نه برای ترانزیت بلکه دشمنی با خود تورکهاست ایران از طریق اذربایجان‌می‌تواند به اروپا وروسیه متصل شود ونیازی به عبور از خاک ارمنستان ندارد تازه ایران دروغ میگوید را۷ ادعایی ایران نه به اروپا بلکه از طریق گرجستان به دریای سیاه وصل می‌شود واگر بخواهد بع اروپا برود باید از خاک ترکیه عبور کند چون راهی نیست

  • ناشناس

    چرت نگو جراتش و داره باکوی فسقلی ...اراجیف میگی ....مگه ما مردیم ....آذربایجان پخ ییه..

  • ناشناس

    کشک تون بسابید تمام دنیا ایران دارن منزوی میکنند از شمال اینجور از جنوب جزایر سه گانه از غرب تحریم از شرق بالا کشیدن اموال ملت مگه ایران یه مشکل داره

  • ایرانی

    خود کرده را تدبیر نیست زمانیکه ارمنی ها در قره باغ مردم مسلمان آذربایجان را قتل وعام می کردند ودرمساجد قره باغ ازجمله در مسجد کبود خوک پرورش می دادند و اسبها را به منبر می بستند آن موقع جمهوری اسلامی به ارمنستان اسلحه می فرستاد بطوریکه یک شهروند آذربایجانی گفت ایران به ارمنستان اسلحه می دهد به ما سیب زمینی شما سپاهیان حسن همجواری با کشور مسلمان و دوست را زیر پا گذاشتید تا اینکه باکو مجبور شد با اسرائیل دوستی برقرار کند ولذا ما بیست و پنج میلیون آذری زبانها پشتیبان آذربایجان هستیم اجازه نمی دهیم کسی منافع باکو را به خطر بیندازد

  • ناشناس

    سلام. مسیولان بی غیرت فقط به مردم خودش زورش میرسه... اگه من جای مسیولان بودم اول مردم غیور ترک نشین کشور را اماده میکردم... دوماخطار میدادم به کشور اذربایجان.. سوم دریک هفته از زمین و هوا دریا کل کشور اذربایجان تصرف میکردم. اون گنده بک علی اف اسیر میکردم بین ترکیه و اسراییل به اسیری با شلاق میبردم. تا اردوغان هم از ترس کشورش بده به ایران بره نزدیک قبرس که خیلی ادعا داره ساکن بشه

  • راک

    درضمن‌ شیطنت‌ ارمنیها‌ که‌ امریکاییهارا‌ اوردن‌ درارمنستان‌ لب‌ مرز‌ اینهم‌ نمیدونم‌ شیطنت‌ شایدشیطنت‌ نیست‌ فیلم‌ سینمایی‌

  • احمد

    تمام اینها نقشه خود روس‌ها هست من بعنوان یک ایرانی قسم میخورم بیش از این تاوان ندانم کاری مسولین را مردم می‌دهند روسیه و چین برای ما خطرناک‌تر از اسرائیل هستند

  • ناشناس

    متاسفانه در۴۳بی توجهی واهمال وچندصدایی درروابط خارجی باعث بروز مشکلاتی ازاین دست شده است وحاکمیت فقط باشعار ازکناراین مسایل خیلی مهم استراتژیک وژئوپلتیک عبورکرده

  • کسرا بیرامی

    این بود خاک اسلام خاک بر سر ساده لوحتون

  • توفیق

    ایران فقط با دیپلماسی سیاسی بایست این مسئله رو حل کند.و گرنه با اقتصاد رو به زوال رفتن بسوی گزینه نظامی خودکشی محض است.در ضمن سردمداران ایرانی نباید فراموش کنند ایران حدود ۲۵ ملیون آذری زبان در خاک خودش دارد و این برا جمهوری آذربایجان یعنی بمب اتم.

  • ناشناس

    مانده ای از رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس درخدمتیم

  • ایرانی

    اینقدر منفعلانه فقط نشسته و نگاه می‌کنیم که همه ی تحلیل ها و پیش‌بینی ها بواقع تبدیل که شد فقط می‌گوییم ‌وای دیدی چی شد؟

  • ناشناس

    خجالت نمی کشید این همه پان پان می‌کنید
    اگر ترکها نبودند الان به سربازان روس می گفتی بابا جون
    در جنگ عراق ترکها بیشترین شهید را دادند تا جنابعالی به صدام نگی پدربزرگ مرحومم و همچنین کردها در جنگ بیشترین خسارت و ویرانی را متحمل شدند

  • امیر

    سلام
    اینجاست که باید با هماهنگی ارمنستان تا عمق ۱۰۰ کیلومتری ارمنستان داخل رفت

  • اختیاری

    اتفاقا آدربایجان زنگزور بگیره به نفع ماهست اولا ایرا ن قدرت میگیره چرا چونکه همون ارامنه بودن که باعث شدند آذربایجان ازایران جداشه و مرزآذربا یجان کلا به هم وصل میشه وامکان اتحاد دوباره آذربایجان با ایران به ۹۰ درصد میرسه اگر سردمداران عقلانی عمل کنند

  • سلطان

    سلام ، شما چقدر کوته بین هستید .

  • ناشناس

    احمق.

  • روشنگر

    دولت ترکیه دردهر زمینه ای وهمه جا دشمنی وکینه خود ش رو با ایران نشان داده
    این درحالیست که این کشور رونق صنعت توریست وبه تبع اون بازارها ش رو مدیون ایرانیهائیست که خیلی این کشور رودوست دارن وگاه با شرایط خیلی سخت خودشون رو به اونجا میرسونن .اگر یک سر سوزن عرق وطن دوستی دارید دیگه به این کشور نرید

  • Amirmohammad

    مگر اسرائیل و انگلیس و آمریکا و ترکیه و آذربایجان.این توهم و خیالات را به گور ببرند.

  • پان ترکیست

    کتش به جای این همه طعنه زدن به جمهوری آذربایجان گی نوشتین که ارمنی ها در جنگ اول چند نفر از شیعیان آذربایجان رو کشتن. چه قسمت هایی از خاک این کشور اسلامی رو غصب کردن. وظیفه کشورهای اسلامی در قبال حمله غیر مسلمان به سرزمین های اسلامی چیه.
    اصلا شما معنای پان بودن رو می دونید؟

  • ناشناس

    خائنین باکویی هیچ غلطی نمیتونن بکنن،، اعلام امادگی میکنیم برای جنگیدن با خائنین باکویی
    وسلام

  • ایرانی

    ایران به جای شکایت های بیهوده بین المللی!
    شکایت حقیقی پیوستن قفقاز، به جغرافیای ایران باشد.
    اگرهم نشد!
    ایران باید، خاک از دست رفته اش توسط پادشاهان بی غیرت و هوسباز،، را از طریق جنگ بازگرداند.
    ترکیه هم، یکبار برای همیشه ادب می‌شود.
    اسرائیل غاصب هم که جزء برنامه هست که محو شود.
    هزینه اش را هم هرچه که باشد، مهم نیست.
    جنگ بر سر سرزمین مان است.
    لعنت الله پادشاهان خائن و بی غیرت...
    بحرین هم در نوبت است.
    و...

  • حسین

    به نظر میاد تمام برنامه ریزی باکو اتصال زنگه زور با زور و اتکا به پانترکهای وطن فروش بی ارزش داخلی است و این برنامه ریزی را تا انتها ادامه خواهد داد

  • ناشناس

    مانباید به علی اف واردوغان باج بدهیم چون ضرر های جبران ناپذیر خواهبم دید باید محکم جواب بدهیم به این زیادی خواهان پر رو

  • ناشناس

    به نظر میاد شما همچین هم مستقل نباشد، برای ایران چه فرقی میکنه که از مرزارمنستان رد بشه بره قفقاز یا همون مرز اسمش آذربایجان باشه ،مگه اینکه یه کارایی بکنه که دولت ارمنستان همکاری بکنه ،مثل قاچاچ مواد مخدر به اروپا ،پول شویی و....

  • شهروند

    مقاله پامنقلی است چون باایجادکریدورزنگه زور ایران ضررنمی کند برعکس همه کشورها پیشرفت می کنند

  • آ.و

    خوب ایران دست از ترور و مداخله در مسائل داخلی تمام کشورها بردارد تا بتواند در این کریدور مشارکت داشته باشد
    در ضمن تا کی این سیاست ترس از ترکها را خواهید داشت دشمنی هیچ نتیجه ای جز عقب ماندگی ندارد
    قبول کنید هر چه دارید از ترکها دارید.

  • ناشناس

    اکه چک اولو نزنیم له میشیم ...اصلا نباید بزارن حرفش زده بشه حتی به قیمت جنگ خونین

  • مرتضی از ملایر

    ایران باید نخجوان و بگیره و پوزه ترکیه اسرائیل و آذربایجان خیانتکارو بزاره کف دستشون دیگه دست دست کردن فایده ای نداره اگه آذربایجان به نخجوان دست پیدا کنه تازه عروسی ایران شروع میشه وایران سال‌های سال باید تاوان بده اگه قره سو( کوههای آرارات ) از ایران جدا نشده بود الان ترکیه به نخجوان راهی نداشت که اونم مقصر شوروی بو که با آتا ترک توافق کرد وبه ایران خیانت کرد الانم دوباره روسیه پشت قضیه است ولی رو نمیکنه در طول تاریخ بیشترین خیانت به ایران توسط روس‌ها شده

  • داریوش

    پان فارسها چرا تفرقه افکنی میکنی بین قومیت‌ها باید قبول کنیم ۴۰ میلیون ترک آذربایجانی داریم تو ایران وطبق تاریخ بیشترین سلسله پادشاهی نزدیک به دوهزار سال دارند هیچ موقعه با دم شیر بازی نکنی در ضمن نماد ترکها هم گرگ هست تنها حیوانی که نمی‌شود

  • ناشناس

    قرارداد ترکمانچای صد ساله بوده ایران می‌تواند در دادگاه های بین المللی خواستار الحاق آذربایجان به خاک خود باشدهر چند که در دنیا دوستی ندارد که از او پشتیبانی کند ولی فرار به جلو که هست سیاستمدار که نداریم بجاش درخت چنار داریم

  • یحیی

    ایران می‌تواند از طریق آذربایجان به قفقاز و روسیه متصل شود، چه لزومی دارد که ساز مخالف بزند، البته علت اصلی از دست دادن مرز ارمنستان نیست اتحاد ملت ترک است فقط همین

  • ناشناس

    اگر آذربایجان اشتباهی بکنه دیگه رنگ آرامش نمیبینه باید هر روز شاهد کشته شدن مردمش باشه نباید سگ اسرائیل و ترکیه بشه

  • ناشناس

    آذربایجان

  • ناشناس

    باکوه هر وقت ازاین غلطهاخواست بکنه .اول بگو۲۴

  • آراز

    یاشاسین آذربایجان

  • ناشناس

    از اولش هم ما باید با آذر بایجان بودیم تا با ارمنستان خودمان آذر بایجان را هل دادیم به آغوش اسرائیل خیلی منطقیه آذربایجان بخواد متصل بشه به نخجوان وهم به ترکیه بهرحال با ارمنستان هم .کنار میاد وما می مانیم وحسرت هایمان واین سیاست خارجی اشتباه وضعیت جنوبمان هم که افتضاح تر !!!

  • کثافتا

    آبو بریزید همونجاتون ک می سوزه
    شما گه هیچ کجای دنیا جایگاهی ندارید بیسواهای بی عرضه پس بهتره که ببندید در اون دسشویی رو

  • حسین

    علیف خبیث رئیس پاسگاه باکو برای اسرائیل و اردوغان جنایتکار کار میکند .و دشمن جمهوری اسلامی ایران است؟ ایران باید با این شیطان جنایتکار برخورد سخت داشته باشد. قضیه امروز دراصل بدنبال تجزیه ایران هستند فقط مرز نیست بلکه نابودی تجزیه ایران است

  • ناشناس

    دوروغ مگیید

  • ناشناس

    شما کارتون درست باشه چرا نگرانین

  • حسن

    الهام سربی ارزشت به تن کثیفت زیادی میکنه حرامزاده

  • محمد حمیدی

    راه آهن از اردبیل بیله سوار به باکو گرجستان به دریایی سیاه از باکو به قفقاز توسعه کشور اسلامی سخته برادر کوری برادرش را میخواد آنی که کافر دین و فرهنگ ایران است بهتر از برادر مسلمان بلوچ غرب نورد ترکمان است برای خیلی ها شما راه دریای خزر دارید و روسیه را هم بعنوان متحد چین هم هست برای کشتن اویغو ترکمنی قفقاز روسیه ترک امنیت باکمک هم سایه به ظاهر جهان اسلام دشمنان لازم نداره

  • بی نام

    به سلامتی داریم بطور کامل منزوی میشیم . این از شمال کشور اونم از مسیر جدید دریایی زمینی هند به سمت اروپا توسط اعراب

  • محمد

    من اطلاع دارم که ۵میلیون بسیجی غلام آمادگی کردند در صورت جنگ در خلیج فارس یا با آذربایجان به نیروهای مسلح ایران بپیوندند و شهادت طلبانه خودرا به ناوهای آمریکایی یا نیروهای آذربایجان بزنند بعد زمینه را برای حمله بعدی ارتش سپاه آماده کنند ولی دولت محترم فعلا با این درخواست بسیجیان موافقت نکرده وگفته فعلا نیاز نداریم سربازان آمریکایی بدانند بسیجیان خط رهبری هر لحظه آماده فرمان رهبری هستند که جانشان را فدای امنیت کشور ایران عزیزمان بکنند همه دارند لحظه شماری می کنند که خدا کند آمریکا یک غلطی در خلیج فارس بکند بعد می بیند لشکر کشی سپاه اسلام را

  • ضیآءالدین ناظمیان

    با سلام جمهوری اسلامی ایران را می خواهند وارد جنگ نمایند بهتر این است کلا روابطش را با آذربایجان قطع کند و سفارتخانه خود را ببندد و مرزهای خود را به سمت رفت و برگشت و هوایی با اذربایجان بسته و این کشور را تحریم نماید

  • حسین

    بسیار عالی هستش احسنا ب باکو

  • علی

    تا مار بزرگتر نشده باید سرشو کوبید
    آذربایجان یادش رفته که خودش هنوز قیم داره

  • ناشناس

    حالا ارمنستان با آمریکا مانور میده وضعیت چطور ( دشمن اصلی در بیخ گوش)

  • ناشناس

    4 موشک بزنید الهام خانم میشینه سرجاش والا بخدا مماشات تا کی!!!

    • ناشناس

      پشت این همه هیا هو رو نمیبینید.... ایران روسیه میشه باکو اوکراین

  • سید احمد

    از آب و خاک و امنیت ملت ایران باید تا پای جان دفاع کنیم. دشمنان ایران از ۳۰ سال قبل برای جنگهای ترکیبی و آموزشهای مختلف خود را آماده کردند. قره باغ و کل منطقه جنوب شرقی و شرق دریای سیاه در نهایت ضمیمه ایران خواهد شد. بگذاریم دشمنان فکر کنند ما همچنان احمق هستیم. اما در زمان موعد باید به آنان جواب قاطع خواهیم داد.

  • محمد

    آذربایجان باکو با نخجوان در اصل یک کشور بوده و هست و ارمنستان منطقه زنگخور تصرف کرده بود و ارتباط قط شده بود حالا ایران برای تسهیل ارتباط با مناطق قفقاز ، آذربایجان از نخجوان جدا میشه یعنی دنبال منافع خودشه ، خب خلاصه خاک و سرزمین زنگخور که از بین نمیره بازم با تفاهم آذربایجان و ارمنستان مسیر ارتباط برقرار میشه ، خب اونقدر ارزش نداره که بخاطر این منطقه جنگ راه بیفته که دپ کشور از بین بره ، درسته ایران جمعیت زیاد داره و تسهیلات پیشرفته داره و همونطور هم همپیمانان آذربایجان قدرتمند هستند و کافیه هر طرف پایتخت هر کشوری رو با موشک بزنه اون کشور از بین رفته محسوب میشه ، از قدیم مثال هست گاوی که بجنگه شاخش میشکنه پس باید عاقلانه برخورد داشت و حقوق همدیگرو محترم بشمارند

  • هموطن

    با درود فراوان،اینکه مشکلی ندارد دالان زنگزور در مقابل دالان حیدر آباد یا صدرک در شمال غربی نخجوان. با سپاس

  • خان اوغلان...خ.اهری اسمیر

    چرا در رسانه ها شلوغ می کنند و برای جمهوری اسلامی تکلیف لایطاق ایجاد می کنند .اگر واقعا نگران ارتباطات هستیم چرا بجای تشویق به امضای توافق چندجانبه برای ایجاد چهار راه ارتباطی در زنگزور پیشنهادهای غیر عملی ارائه می شود کافی است نقشه دوره قبل از فروپاشی شوروی بویژه دوره پهلوی بررسی شود همیشه مهمترین خط ارتباطی منطقه قفقاز جنوبی ارتباط دو منطقه آذربایجانی نخجوان با شوشا بودکه در نقشه هاپررنگ دیده می شود.هدف از حمایت از ارمنستان برای ادامه اشغال این خط ارتباطی شوشا نخجوان چیست.این خط ۳۰سال در اثر اشغال مختل شده بود..در حالی که در ذهن آذربایجانی ها علاوه بر خط ارتباطی میان دو منطقه کشور به عنوان‌ قلمرو تاریخی مجسم می شود که علیرغم تشکیل جامعه ملل از سوی کمونیست ها اشغال و به ارمنستان واگذار و سپس بقایای آذربایجانی های زنگزور نیز حتی پس از تشکیل سازمان ملل به تدریج تبعید شدند که طبق قوانین سازمان ملل قابل پیگیری است حالا مگر می توان هم از اشغال سرزمین تاریخی زنگزور و هم تبعید آذربايجاني ها هم تخریب خطوط ارتباطی و تنها حق ارتباطی باقیمانده در دوران شوروی را به بهانه احتمال حضور آمریکا یا دالان ناتو و.. از آنها گرفت .حالا هم که با حضور فرمانده ناتو و آمریکا به دعوت ارمنستان توجیه های فریبکارانه برملا شده است.اگر دین یا آزادمردی برای پیشگیری از تنش کفاف نمی کندکمی اصل انصاف faith را از رویه های بین المللی بیاموزیم.و بدانیم که زنگزور بیش از هرچیز نقش شاهرگ قلب برای آذربایجان و ترکیه و جامعه مسلمانان حاشیه خزر می باشد که در اثر فروپاشی شوروی کمونیستی بروز یافتند و برای فروپاشی آن دهه ها دعا کردیم.حالا مسلمانان جدا شده از آن غیر از اوکراین و ارمنستان و گرجستان همه پرچم ترکی دارند .و اگر خارج از تاثیر رسوبات آموزه های پهلوی به اطراف و اکناف نگاه کنیم همسایه ها عموما يا ترک هستند یا عرب .طبیعی است انتخاب قرآن به جای شاهنامه فردوسی برای رهنمود نجات بخش و مطلوب خواهد بود...از باب جهاد تبیین..

  • فری

    باکی غلط کرده که غلط کرده مملکت بی صاحب که نشده

  • خدامراد

    ما که همه ویرمونی عربها بردن اینم بدیم ترکها مگه ما استقلال هم داریم فلسطین شرق المسلمین 😉😁🤫

  • محمود

    آغا نترسید !!! دالان رنگه زور ازقدیم بوده ونرز بسته نمیشود تصمیم به دو کشور ارمنستان ؤآذربابجان دارد

  • مهدی

    شما به مردم آذربایجان ایران و کشور آذربایجان آذری میگفتین اما الان که میگین پان ترکیست فهمیدم که از رو لجبازی میگفتین آذری چرا چون شما از کلمه ترک میترسین

  • جمال معینی

    شما چرا اینجور بی منطق حرف میزنین مگه ارمنستان با دشمنان ما آمریکا و فرانسه رزمایش برگزار نکرده مگه پای آمریکا رو باز نکرده به منطقه شمال غرب ایران بس چرا فقط گیر دادین به آذربایجان شما این همه سنگ ارمنستان و به سینه زدین آخرش شد این ولی اگه از آذربایجان و تورکها حمایت میکردین اوضاع این نبود سیاستمدارهای بی سیاست ما این بلا رو سر ایران اوردن وشمایی که از این ابلهان حمایت میکنین

  • ابوالفضل

    متاسفانه ایران اشتباه کرده و باید تاوانش را بده و هیچی نگوید.. والسلام..... سیاست خارجی ایران فقط بر عراق و سوریه و لبنان بوده پس باید تاوانش را بدهد.. و رد خور ندارد.... هیچ حرکتی ایران در مقابل اتحاد ارمنستان و آمریکا نمی‌تواند انجام دهد.. در مقابل جمهوری آذربایجان هم هیچ حرکتی نمیتوان کرد.... هر اشتباه مجدد ایران باعث حنگ و هرج و مرج و سوءاستفاده غربی ها بر علیه ایرانی ها خواهد شد...... این سکوت مرگبار ایران تاوان آنست که رفسنجانی با عواملش نتوانستند تحمل کنند که آذربایجان به خاک ایران عودت داده شود و تمام عقل و فکر و سیاست غلط رفسنجانی بطرف سوریه و لبنان متمرکز بود و هیچ سواد استراتژیک وطن پرستی نداشت که فرصت التماس های پدر الهام را قبول کند.. زمانیکه شوروی ازهم پاشید سیاست مداران ایران خواب بودند یا وزن پرست نبودند که قطعا ت جدا شده از ایران را عودت دهند..... وای بر آینده ایران که فقط مدعی الکی دستیابی به علم در ثریا هستند... در حالیکه علم در چین و غرب به ثریا رفته و برگشته و ما هنوز اندر خم امضا نکردن قوانين بین‌المللی اف ای تی اف در نهایت فقر هستیم. شخص فقیر تفمر فقیر خواهد داشت.

  • صادق

    ومکروا ومکروالله والله خیر الماکرین
    باشه که جناب علی اف توسط دوستانش چپق دودی شه.

  • شهرام

    آذربایجان ،،،،،بدان ترکیه و اسرائیل اگر بخواهی با ایران درگیر شی پشتت روخالی می‌کنند،،حتی اگر هرسه هم با هم باشید، این مرز نیم سانت هم عقب وجلو نمیزاریم بشه با ارتش جلوی تو وبا سپاه جلوی اسرائیل و ترکیه می ایستیم،حالا بیا قدقد کن

  • جعفر

    میگن بزی که تنش بخاره شاخ به چماق چوپان میزنه. واقعا از حماقت سران اسرائیل در عجبم . چرا عجله دارند گور خود را زودتر بکنند ؟! آنها میدانند مردم ایران با مهر و محبت و صداقت ، نمک گیر میشوند و برادری میکنند.ولی تاریخ را فراموش کرده اند.در مورد استانهای شمالی ایران بادکوبه و ... هم حرفی نیست مردمانشان برادران تنی ما هستند. امثال الهام و رجب هم که رفتنی هستند به زباله دان تاریخ . قطعا

  • پاشا

    حتی یک درصدصادرات ایران ازطریق خاک ارمنستان صورت نمی پذیرد.پان فارسیسم راسیسم از اتحاد کشورهای تورک زبان دارد که ازطریق دالان زنگه زور به هم متصل میشوند .و کشورهای اتحادیه تورک را متحد ومتصل میکند ..این متصل شدن ورونق گرفتن و ایجادشدن جمعیت حداقل 30میلیونی تورک ایران. ا مشخصات تحت تاثیر قرار خواهد دادوحس ناسیونالیستی تورک های ایران و منطقه فعال خواهد کرد.خب چاره چیست,،؟دراین شرایط ایران باید از ظرفیت تورک های ایران استفاده نموده و پیشنهاد عضویتدرکشورهای تورک را بدهد .بااین کار هم به دالان زنگهزور به نوعی شراکت کند واز مزایای این الان استفاده نمایدوهمچنین رضایت کندی در داخل ایجاد کند وهم یک تهدید را به فرصت تبدیل کند.ولی این اتفاق نخواهد افتاد زیرا هنوزم عوامل انگلیس در ایران نفوذ دارندو...

  • علی

    بخدا شیطنت از طرف ایران است بابا اگر می خوای با اروپا ارتباط بگیری باخود اذربایجان شیعه دوست بشی هم با اروپا و هم روسیه می تونی جاده بزنی ولی ارمنستان فقط به گرجستان راه داره که اصلا با ما خوب نیست چرا اینقدر تبلیغ عکس می کنید

  • محمد

    باسلام
    اگر خاک هم مرز ارمنستان قرارشود به اذربایجان داده شود. ایران خود مستحقتر است ..وهرکس ازایران بااین طرح موافق کند برای ایران شاخ تراشیده...اذربایجانی که به نیت. شوم نام اذربایجان رابرداشتند..درس ضد ایرانی به بچه های ایرانی تبار اذربایجان میدهند...

  • احمد

    حمایت از ارمنستان و ایجاد حساسیت در حالیکه قدرت مداخله نداریم اوضاع را بدتر می کنه

  • Amin

    ارمنستان. بی خرده. کافیه مثل بشار اسد درخواست ورود سپاه به ارمنستان و بده بقیشو تماشا کنه

    • ناشناس

      خوب بشاراسد جوانهای مارا به کشتن داد ومنافع را به روسیه ساده لوحی بسه ایران دراداره کشور چه کارکرده که بخواهد برای دیگران کمکی بکند .....

  • م.م.محبی

    درود.
    برای برون رفت از خیلی مشکلات آبراه اتصال خلیج فارس به دریای خزر است.
    دولتمردان ضعیف بیشتر از این تاخیر نیندازید.

  • میثم

    باکو در ایران حتی مجلس وحاکمیت لابی داره اکثرا نماینده های،تورک ایران در باکو وشهرهای اذربایحان کارخانه وسرمایه گذاری،کردن که این ها بخاطر منافع خودشون اجازه نمی دن در داخل ایران نظام در نابود کردن نقشه های،باکو وصیهونیسم تصمیم قاطع بگیرن مشکل فقط احداث دالان نیست تجزیه شهر های تورک نشین ایران است تورا خدا مقابله کنید کشورمون خیلی،پادزهر های،خوبی داره برا دشمنان تورا بخدا کاری،کنید اگر سکوت کنید تاریخ از شما بد خواهد نوشت

  • ناشناس

    ایران بازیچه دست روسیه وچین است درهر مذاکره ای باهمه توان مناطق وسیعی به باد داده ودرمسایلی که بین دوکشور همسایه اتفاق افتاده پیراهن عثمان درست کرده اگر واقعا اینها به فکر عزت وآبروی مملکت بودند وضعیت اینگونه نبود ودشمنی با بعضی کشورها برای ما قابل فهم نیست چون دشمن اصلی ارباب پوتین ایران فروش است

  • محمد

    برای ایران بهتر است از طریق اذربایجان با قفقاز ارتباط داشته باشد .چون هم کشور قوی است و هم اشتراکات فرهنگی و دینی با ایران و ۴۰ میلیون اذربایجانی ایران دارد

  • اقبال

    آذربایجان نه بادکوبه درسته

  • ناشناس

    وقتی که ایران از تجاوز روسیه و ضمیمه کردن قسمت های وسیعی از سرزمین های اوکراین به روسیه حمایت می‌کند یعنی تمام قوانین بین المللی را زیر پا می‌گذارد دیگه حرفی برای گفتن نداریم . فقط یه راه می مونه که آن هم به صلاح هیچکس نبوده و نیست . البته ارمنستان هم کم ایرانی در زمان جیلولوق در آذربایجان های ایران قتل عام نکرده . تاریخ قتل عام های بخصوص ارومیه توسط ارامنه را هرگز فراموش نه میکند و نه خواهد کرد.

  • امین میرزائی

    ما اصول جنگ را در جنگ درک کرده ایم و عبور از خط قرمز یعنی گشودن آتش جهنم

  • ناشناس

    الهام علی اف با هارت و پورت ترکیه و اسرائیل قلدر بازی در میاری کل استان آذربایجان شمالی متعلق به ایرانه قرارداد صدو اندی سال پیش با شوروی سابق تمام شده باید به سرزمین پدر مادریش برگرده وسلام

  • نیما شمس

    زنگزور خاک تاریخی آذربایجان است،طرح کریدور زنگزور جز مفاد صلح نامه بین آذربایجان وارمنستان است که لازم الاجراست وممکن است که دیر و زود داشته باشد اماسوخت وسوز ندارد.راجع به چیزهایی که اطلاع ندارید و مربوط به شما هم نمیشه گنده فرمایش نکنید.

  • برای ایران

    شما که از آدر بایجان حمایت میکنید
    مطمن باشید! آنها برای ترکهای ایران کار نمیکند نمونهاش را دیدید راننده ترک ایرانی را بازداشت کرده بودن
    خودتون فریب ندهید ! آنها دنبال منافع اسرائیل و ترکیه و آمریکا هستند !!! هرگز ایران اجازه نخواهد داد این دالان انجام شود

  • محمد عبادی

    به کوری چشم پان فارس و دشمنان ملت بزرگ و کبیر ترک اول کل قره باغ و سپس آذربایجان جنوبی رو به آذربایجان متصل میکنیم 😉❤🇦🇿
    یاشاسین آذربایجان 🇦🇿
    یاشاسین دنیانین بوتون ترک لری❤🇦🇿🇹🇷

  • بی کس

    دوست عزیز اگر واقعا داعیه دار دشمنی با اسرائیل هستین و افتتاح سفارت آزربایجان در آزربایجان شما رو ناراحت کرده باید خودتون عرض کنم سفارت عرمنی ها اتفاقا در بیت المقدس تشریف داره و اینکه عزیزان من اون منطقه که شما سنگ عرمنی بودنش و به سینه مینوازید بخشی از خاک اشغالی آزربایجان هست حالا اینکه سی سال کجا اشغال بود دلیل بر جزی از خاک شدن نیست و صدای وااسفا شما نازنینان رو نشنیدیم در زمان جنایات عرامنه در قاراباغ در ضمن چرا و تا کی دروغ گویی در خصوص راه ارتباطی از عرمنستان بسته میشه در حالیکه خود عرمنی ها محصور در خشکی و حتی از طریق گرجستان هم مشکل دارن آیا این مصداق کوری عصا کش کوری دگر شود نیست خودش راه نداره از کجاش به شما راه میده مگه مسیر ترانزیتی شما همیشه از آزربایجان گرجستان به روسیه و خط کشتیرانی خزر نبوده یکم از دوز تورک ستیزی اگر کم نمایید قطعا مغزتان هم بهتر کار میکنه مرکز نشین و حاشیه کویر شاید ندونه ولی ما که می دونیم چی ب چیه

  • ایرانی

    ایران با امریکا چرا رابطه مستقیم برقرار نمیکنه تا از تحریم های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی فرهنگی در امان بمونه تا کشور همسایه فرصت طلبی نکنن دست ایران بسته نمونه آذربایجان و ترکیه چه عددیه که بیان به ایران زور بگن ایران اینارو واسه خودش شاخ کرده تا دیر پول جیبیشونو ایران میداد حالا گنده بازی در میارن علیف و اردوغان یه ادمای عقده ای و غیر مسلمان هستن که از پشت خنجر میزنن بهترین راه برای ایران این هست که آذربایجان تکون خورد باکو به آتش بکشه تا حساب دست ترکیه و علیف بیاد که با همسایه دشمنی نمیکنن

  • شاهین

    با سلام دوستان عزیز بحث ترک و فارس و ارمنی نیست نکته این است این حادثه منافع ملی ما را در اینده زیرا سوال می برد و یک جنگ اساسی بین ایران و ترکیه و اذربایجان شاید پیش بیاید

  • ناشناس

    چقدر اینجا گوه تورکهارو میخورین شما

  • احمد

    اذریها‌قوم‌اصیل‌ایرانی‌هستند‌وعلیف‌احساس‌خطر
    کرده‌با‌کمک‌ترکیه‌که‌دشمنی‌تاریخی‌با‌ایران.داردتوهم
    تجزیه‌طلبی‌به‌کله‌اش‌زده‌مردم‌اذری‌باید‌هوشیار‌باشند

  • جعفر

    تا اونجا که من تو جریان هستم این مسیر در زمان شوروی سابق نبوده حتی بعد از فروپاشی شوروی هم این مسیر جزو خاک آذربایحان بوده وارمنستان هیچ مرزی با ایران نداشته که بعد از جنگ اول قراباغ این اراضی توسط ارمنستان تصرف میشه مرزی بین ارمنستان با ایران ایجاد میشه که اگر آذربایجان این منطقه را پس بگیرد دیگر مرزی بین ایران وارمنستان وجود نخواد داشت واین منطقه هم جزو خاک آذربایحان است حق مسلم آذری ها.

  • خودم

    همه هفده شهر قفقاز ملک ایران عزیز هستش

  • مهدی

    مسولین به هوش وبا دقت رصد کنند.جای مماشات نداره.اذربایجان شاخ شده.

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها