حمایت رئیسی از اخراج اساتید دانشگاه؛اجازه به اساتید و دانشجویان معترض ندهید

رئیسی در نشست خبری امروز از برخورد با اساتید و دانشجویان حمایت کرد.

حمایت رئیسی از اخراج اساتید دانشگاه؛اجازه به اساتید و دانشجویان معترض ندهید

 سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری که صبح سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ به مناسبت هفته دولت در سالن اجلاس سران برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس که از رئیس جمهور پرسید با توجه به اغتشاشات سال گذشته و رفتارهای مجرمانه برخی اساتید و سوءاستفاده از محیط دانشگاه و پنهان شدن پشت ادعای آزادی بیان توقع می‌رفت که دولت برخوردی داشته باشد اما شما در امتداد بخشنامه عفو رهبری برخورد جدی نداشتید و تنها اخیرا یکی دو مورد را شاهد بودیم که مشخص نشد این کار به خاطر مسائل علمی و یا سیاسی است؛ برنامه دولت برای تضمین محیط علمی دانشگاه چیست؟

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال گفت: حفظ محیط علم و دانش و ارتقای علم و دانش در گروی حفظ آرامش در دانشگاه‌هاست. این بستگی به کار استاد، دانشجو، مدیر و همه دست‌اندرکاران دانشگاه دارد. باید نشاط علمی در دانشگاه حفظ شود و دچار آسیب نشود. کرسی‌های آزاداندیشی و  نظریه‌پردازی باید در دانشگاه‌ها فعال شده و فضای گفت‌وگو و سخن گفتن و سخن شنیدن نیز فعال شده و همواره از این استقبال کردیم این دیدگاه مربوط به زمانی که بنده در دولت هستم نمی‌شود بلکه در هر مسئولیتم‌ در دانشگاه حضور داشته و با حوزه و دانشگاه ارتباط داشتم.

وی ادامه داد: در هر جلسه دانشگاه برای پرسش و پاسخ متقاضی می‌شدم که به سوالات پاسخ دهم. به تاسی از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی این رویکرد را دارم که هر سال رهبری با سعه صدر به صحبت‌های دانشجو و اساتید گوش می‌دهند و مسائل را توضیح داده و تبیین می‌کنند. با تاسی به رهبری معتقدم که ما همه مسئولان باید این روش را پسندیده دانسته و آن را دنبال کنیم که بنده هم همین کار را انجام می‌دهم.

رئیسی بیان کرد: در قضایای اخیری که رخ داد برخی دچار غفلت شدند که باید آن‌ها را آگاه کرد تا دچار غفلت نشوند محیط دانشگاه نباید از محیط آرامش و علم افزایی و معرفت افزایی به محیط دیگری تبدیل شود. حال افرادی که به هر دلیل دچار خطا و اتهام شدند با الهام گرفتن از عفو عمومی رهبری رفتار کردیم البته عفو عمومی نسبت به کسانی بود که مرتکب جرم و اتهامی شده بودند؛ ما با الهام گرفتن از عفو رهبری نسبت به متهمان نسبت به کسانی که تخلفی در دانشگاه کرده و اتهاماتی مرتکب شدند قرار شد عفو نسبت به آنها شامل شود که همان زمان اعلام شد.

وی ادامه داد: در این بین اگر افراد نادری بخواهند قانون شکنی کنند و نظم دانشگاه را برهم زند، خود دانشگاه یعنی دانشجو و استاد نباید اجازه این کار را دهند، چون دانشگاه چارچوبی دارد باید همه به قانون پایبند باشند.

رئیس جمهور با تاکید بر این‌که «قانون‌مداری می‌تواند دانشگاه را به پیش ببرد»، اظهار کرد: باید مساله قانون مداری، قانون محوری و انضباط در دانشگاه مورد تاکید همه باشد که حافظ این انضباط، اساتید، دانشجویان و مدیران و دست‌اندرکاران دانشگاه هستند؛ در دو سه روز اخیر مواردی به بنده گزارش شده که افرادی تخلف کرده و در کمیته‌های انضباطی برخورد شده گفته‌ام که این موضوع را پیگیری کنند که وزیر علوم و بنده پیگیری خواهیم کرد تا مساله روشن شود. تاکید ما براین است که فضای دانشگاه فضای پرنشاط، علمی، قانون مداری و توجه به قانون باشد تا بتواند منتهی به ارتقاء علم و دانش باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها