آیا هجمه اخیر اصولگرایان علیه همتی جنبه انتخاباتی دارد؟

آیا شورای نگهبان از لو دادن اطلاعات محرمانه کشور به صندوق بین‌المللی پول از سوی همتی بی‌خبر بوده است، یعنی این شورا در انجام درست وظیفه خود ناتوان بوده که البته اینطور نیست، کما اینکه بی‌خبری شورای نگهبان به این معناست که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی هم از این انتقال اطلاعات محرمانه خبر نداشتند که ممکن نیست

آیا هجمه اخیر اصولگرایان علیه همتی جنبه انتخاباتی دارد؟

به نظر می‌رسد همتی برای حضوری پررنگ در انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی آماده می‌شود و این نوع فضاسازی‌ها می‌تواند هم مانع از تأیید صلاحیت او از سوی شورای نگهبان باشد

 

کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ یک نکته داشت؛ اینکه طرفداران اصلاحات و مخالفان یکدست‌سازی قوا به انتخابات پشت کردند تا سید ابراهیم رئیسی بدون رقیب جدی برنده انتخابات و رئیس جمهور شود.

البته در مناظرات و میتینگ‌ها، مهرعلیزاده و همتی بودند که انتساب به جبهه اصلاحات داشتند ولی بدنه حامی اصلاح‌طلبان در رأی‌گیری شرکت نکردند تا هر دو اصلاح‌طلب حاضر در انتخابات راه به جایی نبرند.

 

شورای نگهبان از لو دادن اطلاعات محرمانه کشور به صندوق بین‌المللی پول از سوی همتی بی‌خبر بوده است، یعنی این شورا در انجام درست وظیفه خود ناتوان بوده که البته اینطور نیست، کما اینکه بی‌خبری شورای نگهبان به این معناست که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی هم از این انتقال اطلاعات محرمانه خبر نداشتند که ممکن نیست.

رفتارشناسی بعد از انتخابات همتی

 

عبدالناصر همتی اما از همان زمان پیروزی رئیسی، بنا را بر دفاع از عملکرد خود (بخوانید تیم اقتصادی دولت حسن روحانی) در دولت سابق گذاشت و در این راه دست به افشاگری‌هایی علیه تصمیمات بانکی و پولی دولت سیزدهم زد. این رویه عاملی شد تا رسانه‌های اصولگرا و طرفداران بی‌چون چرای دولت حاضر بر کار، هجمه‌هایی علیه همتی به‌راه اندازند و کاربران طرفدار این تفکر در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان همتی را بارها نواختند.

اخیراً این رسانه‌ها یک رشته توئیت از «پیمان قربانی» معاون اقتصادی وقت بانک مرکزی در زمان ریاست همتی را بازنشر کرده‌اند که همتی اطلاعات محرمانه کشور را برای بیگانگان افشا می‌کرده است.

پیمان قربانی همتی به چه چیزی متهم شد؟

 

قربانی نوشته است: «همتی در سال 1399 در پی بحران کرونا درخواست یک وام 5 میلیارد دلاری در قالب ابزار تأمین مالی سریع (RFI) از صندوق بین‌المللی پول کرد که حتی نتوانست یک سنت از آن را بگیرد. در حالی که چون سهامدار هستیم، پول خودمان بود و کشورهای مختلف نیز این تسهیلات را گرفتند. صندوق برای پرداخت این وام کلی اطلاعات محرمانه از همتی خواسته بود که او همه اطلاعات مهم کشور اعم از وضعیت ارزی، نرخ تورم و ... را به آن‌ها داد؛ مواردی که خودش درباره آن‌ها به مردم خودمان هم گزارش نمی‌داد! هر کسی از او می‌پرسید می‌گفت اینها محرمانه است.»

آنطور که قربانی نوشته است: «صندوق این اطلاعات را در مجله چشم‌انداز اقتصاد بین‌المللی چاپ کرد و تازه کاشف به عمل آمد که همتی چه کار خبطی کرده است. در داخل به او فشار آوردند و توضیح خواستند و او هم در نهایت همه چیز را کتمان کرد و گفت اطلاعات صندوق غلط است!»

جشن بچه‌گانه

 

حالا اصولگراها مدعی هستند که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در دولت حسن روحانی تمام اطلاعات محرمانه کشور را به صندوق بین‌المللی پول لو داده است و این مصداق دیگری بر خیانت دولت روحانی و ناکارآمدی آن می‌دانند.

اما حقیقت ماجرا در این نهفته است که عبدالناصر همتی زمانی در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری شرکت کرد و به دلیل عدم اقبال عمومی رأی لازم برای رئیس جمهور شدن را نیاورد که شدیدترین فیلترهای امنیتی برای تأیید صلاحیت کاندیداها اعمال می‌شود. در شدت این فیلترها همین بس که علی لاریجانی که سیاست‌مرد مورد اعتماد نظام است به این دلیل که دختر او سفری به خارج از کشور داشته (یا در آن زندگی کرده) برای ریاست جمهوری تأیید صلاحیت نشد و شورای نگهبان بر نظر خود پافشاری کرد.

شورای نگهبان را متهم به چه کردند؟

 

اگر اینطور باشد که شورای نگهبان از لو دادن اطلاعات محرمانه کشور به صندوق بین‌المللی پول از سوی همتی بی‌خبر بوده است، یعنی این شورا در انجام درست وظیفه خود ناتوان بوده که البته اینطور نیست، کما اینکه بی‌خبری شورای نگهبان به این معناست که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی هم از این انتقال اطلاعات محرمانه خبر نداشتند که ممکن نیست.

یا اینکه شورای نگهبان از موضوع مطلع شده و چشم‌پوشی کرده است که این نیز در منطق سیاسیون و اهالی رسانه نمی‌گنجد و اصلاً ممکن نیست که اینطور باشد.

البته این سؤال هم مطرح است که معاون بانک مرکزی چرا یافته‌های خود را به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نداده است و هدف او از کتمان این موضوع چه بوده است؟

همتی کاندید نمایندگی می‌شود؟

 

رویه‌ای که عبدالناصر همتی در دو سال اخیر گرفته است، افشای ناکارآمدی برخی تصمیمات پولی و بانکی دولت است که البته در فضای مجازی طرفدارانی هم دارد. حالا به نظر می‌رسد همتی برای حضوری پررنگ در انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی آماده می‌شود و این نوع فضاسازی‌ها می‌تواند هم مانع از تأیید صلاحیت او از سوی شورای نگهبان باشد و یا اینکه اقبال عمومی و رأی‌دهندگان ـ با توجه به پیش‌بینی‌ها از میزان مشارکت ـ به همتی کاسته شود.

خبر آخری که از این موضوع رسانه‌ای شد این بود که عبدالناصر همتی قصد دارد از پیمان قربانی که تیرماه امسال رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی شده است شکایت کند.

اما آنچه از این مباحث به‌دست می‌آید این است که اصولگرایان هم به‌دنبال گرم شدن تنور انتخابات با حضور چهره‌های اصلاح‌طلب هستند و هم‌اینکه نگران حضور چهره‌های شاخص اصلاحات هستند تا کرسی‌های سبز بهارستان را به نفع خود اشغال کنند و جا برای نمایندگان اصولگرا تنگ شود و پروژه یکدست‌سازی نتواند تمام و کمال تداوم یابد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها