می‌‌دانند پلمپ کردن بخاطر بی‌حجابی خلاف قانون است اما انجام می‌دهند!

اگر پلمپ کردن اماکن بدون دستور قاضی کار غیرقانونی است که هست و تاکنون نیز بارها و بارها حقوقدانان به آن اشاره کرده‌اند، پس چرا اجرا می‌شد؟

می‌‌دانند پلمپ کردن بخاطر بی‌حجابی خلاف قانون است اما انجام می‌دهند!

نمی‌توانیم ولی انجام می‌دهیم

روزنامه هم میهن در سرمقاله امروز خود نوشت:

روز گذشته رئیس مجلس درباره قانون حجاب نکاتی را اظهار داشت: «درباره این‌که گفته می‌شود اختیار به نیروی انتظامی داده شود این توضیح لازم است که بگویم نیروی انتظامی ضابط است و نمی‌تواند حکم صادر کرده و یا جایی را پلمب کند، چون خلاف قانون است و قاضی باید تصمیم‌گیری کند ما نمی‌توانیم خلاف قانون عمل کنیم.»

سخنان بجایی است ولی نکته اصلی این است که مجلس نهاد قانونگذار و حامی اجرای آن است و اگر گفته می‌شود که قانون لازم‌الرعایه است، این بدان معناست که تخلف از آن موجب برخورد و مجازات می‌شود، حال می‌توان از آقای رئیس مجلس پرسید که اگر این کار غیرقانونی است که هست و تاکنون نیز بارها و بارها حقوقدانان به آن اشاره کرده‌اند، پس چرا اجرا می‌شد؟ چرا خسارت اماکن پلمب‌شده پرداخت نمی‌شود؟ چرا مجلس این اندازه دیر و به‌صورت غیررسمی موضع‌گیری کرده است؟

 از این مهمتر اگر نیروی انتظامی ضابط دستگاه قضایی است که درست هم گفته‌اید، چرا دختران و زنان مردم را به‌صورت سلیقه‌ای بازداشت می‌کرد و برای کلاس‌های آموزشی به قرارگاه خیابان وزرا می‌بردند و هیچ‌گاه هم صدای مجلس درنیامد؟ و در نهایت هم منجر به آن فاجعه و بحران بزرگ شد. چرا الان که این برخوردهای غیرقانونی (نمی‌دانیم از طرف کجا) صورت می‌گیرد، سکوت می‌شود؟ اگر بگوییم حق نداریم از قانون عبور کنیم، لزوماً باید همراه با ضمانت اجرا باشد و الا این بایدها و نبایدها فاقد ارزش است.

حالا که به اینجا رسیده‌ایم، چرا درباره تقلب اخیر بیش از هزار نفر داوطلب کنکور و تضییع حق دیگران و تحقیر نظام آموزش عالی کشور سکوت کردید؟ چرا هنگامی که وزیر علوم به صراحت می‌گوید از مجلس استفساریه گرفته است، سکوت می‌کنید و تکذیبی را شاهد نیستیم؟ چرا به سرعت مسئله خودروهای شاسی‌بلند در مجلس لاپوشانی شد و گویی پرونده آن برای همیشه بسته گردید و به قول معروف گویی «نه خانی آمد و نه خانی رفت»، با این ملاحظات اصلاً چرا قانون می‌نویسید؟ خُب در یک کلمه گفته شود هر کاری خواستید انجام دهید.

حالا هم که می‌خواهید قانون جدید حجاب را بنویسید؛ نکنه براساس همان گزاره‌ای خواهید نوشت که قبلاً گفته‌اید،‌ یعنی بُعد هویتی حجاب برای شما مهمتر از هر بُعد دیگری است. اگر چنین است چه کسی موضوع هویتی بودن را تشخیص می‌دهد؟ این هویت کیست؟ مگر ممکن است یک گروه اندک برای یک ملت معیار هویتی تعریف کند؟ اتفاقاً همین هویت‌های اقلیت است که اعتبار حجاب را به‌عنوان یک انتخاب زنان معتقد مورد سوال قرار داده است.

 آیا با همین رویکرد دنبال نوشتن قانون هستید؟ کدام قانونِ این مجلس است که با چنین رویکردی تصویب شده باشد و در عین حال آثار مثبتی از خود بر جای گذاشته باشد؟ سیاست هویت، برای حکومت‌ورزی و قانون‌گذاری، سیاست ناکارآمد و حتی زیان‌باری است.

قانون باید در برگیرنده همگان و فراتر از هویت‌های متنوع در جامعه باشد، و الا نتیجه همین می‌شود که می‌بینیم. به جای طرح قانون در صحن مجلس ابتدا آن را به سطح عمومی کشور بیاورید تا ببینید مردم و کارشناسان درباره آن چه می‌گویند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها