توماج صالحی به‌دلیل همکاری با مسئولین پرونده، به حبس محکوم شد

رزا اعتماد انصاری، خبر منتشره را کذب محض خواند و گفت: «پس از خبر خبرگزاری تسنیم، برای پیگیری موضوع به شعبه یک دادسرای انقلاب شهرستان اصفهان رفتم، چنین خبری کذب محض است و پرونده موکلم هنوز به مرحله انشای رأی نرسیده است»

توماج صالحی به‌دلیل همکاری با مسئولین پرونده، به حبس محکوم شد

خبرگزاری تسنیم خبری یک خطی را منتشر کرد و در آن نوشت: «بر اساس اخبار شنیده ‌شده حکم اولیه «توماج صالحی» اعدام بوده است اما به‌دلیل همکاری مؤثر با مسئولین پرونده به حبس محکوم شده است.»

 

همین یک خط بلوایی را به‌راه انداخت؛ برخی تسنیم را به دروغ‌گویی، خبرسازی و فضاسازی متهم کردند و برخی هم انتشار این خبر را با برگزاری نشست سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل که در آن نخستین گزارش کمیته حقیقت‌یاب که سازمان ملل برای بررسی حوادث پاییز سال قبل در کشورمان راه‌اندازی کرده است، مرتبط دانسته‌اند.

پلتیک در زمان نشست شورای حقوق بشر

اما فعالان رسانه‌ای می‌دانند که رابط‌های خبری یا همان «منبع آگاه» تعدادی از رسانه‌ها را در دست دارند تا در زمان و موعد لازم، اخباری که انتشار آن ضروری به نظر می‌رسد را به این رسانه‌ها برای انتشار بسپارند. احتمالاً همزمانی نشست شورای حقوق بشر و ارائه گزارش کمیته حقیقت‌یاب با روزهای پایانی دادگاه توماج صالحی، همین موعد ضروری بود تا نشان دهد نظام جمهوری اسلامی نسبت به شهروندان خود سعه صدر دارد و با تخفیف مجازات حتی به مخالفان خود، توطئه‌ها مبنی بر نمایش چهره‌ای خشن از کشورمان را خنثی کند.

توماج صالحی

خانم وکیل تکذیب می‌کند

اما وکیل توماج صالحی نسبت به این خبر واکنش تند نشان داد.

رزا اعتماد انصاری، خبر منتشره را کذب محض خواند و گفت: «پس از خبر خبرگزاری تسنیم، برای پیگیری موضوع به شعبه یک دادسرای انقلاب شهرستان اصفهان رفتم، چنین خبری کذب محض است و پرونده موکلم هنوز به مرحله انشای رأی نرسیده است. روی سامانه ثنا هم که پرونده را بررسی می‌کنیم، درباره وضعیت پرونده نوشته شده که این پرونده در جریان است. به این معنا که این پرونده هنوز مختومه نشده که وارد مرحله انشای رأی شده باشیم و بررسی‌ها تمام شده باشد.»

هر چند خانم وکیل تلاش دارد که این خبر تسنیم را تکذیب کند؛ اما طرفداران این خواننده زیرزمینی سبک رپ، از اینکه تسنیم با اطمینان از اعدام نشدن توماج سخن گفته است، خوشحالند چون این نگرانی وجود داشت که حکم اعلامی برای توماج برای اتهام افساد فی‌الارض او حکم اعدام باشد.

توماج آدم‌فروشی کرده؟

اما برخی هم این خبر و «همکاری مؤثر» او برداشت آدم‌فروشی کرده و توماج را متهم به لو دادن افرادی کرده‌اند که در ناآرامی‌ها و اعتراضات سال گذشته در پی مرگ مهسا امینی در مقر پلیس شرکت فعال داشتند.

این فرضیه را می‌توان از اساس رد کرد؛ زیرا بازداشت توماج صالحی احتمالاً با توقیف ابزارهای ارتباطی و کامپیوتری او همراه بوده و ضابطین قضایی و بازپرسان پرونده به‌راحتی و با حکم قاضی می‌توانند اطلاعات آن استخراج کنند و به تمامی روابط توماج دست پیدا کنند و نیازی به این ندارند تا روی آدم‌فروشی او حساب باز کنند.

موضوع اقدامات توماج صالحی، موضوع پیچیده‌ و پنهانی نبود که نیاز به اعتراف‌ اسرار مگو باشد.

رپر معترض

توماج صالحی خودش از فعالان فضای مجازی در زمان ناآرامی‌ها بود. صفحه توماج در توییتر محلی برای اعلام فراخوان‌های تجمعات و حتی بیان نحوه مقابله با نیروهای انتظامی در سطح شهر بود. اوج گرفتن انتشار این توییت‌ها و تصمیم نیروهای امنیتی برای بازداشت او، توماج صالحی را بر آن داشت تا از کشور مهاجرت کند اما در جریان عبور غیرقانونی دستگیر شد و تحت محاکمه قرار گرفت.

مضامین آثار این رپ‌خوان اهل شاهین‌شهر اصفهان، مباحث اجتماعی را در برمی‌گیرد که و تعدادی از آنها رنگ و بوی سیاسی دارد. او در شهریور 1400 برای ترانه‌هایش بازداشت شده بود.

به هر حال آنچه مهم است، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که خبر منتشره در تسنیم، خبری است که نهادهای مرتبط در اختیار خبرنگاران این خبرگزاری گذاشته‌اند و تقریباً محال ممکن است که رنگ واقعیت به خود نگیرد.

با این حساب توماج صالحی شاید کمترین و ضعیف‌ترین حکم مربوط به اتهام افساد فی‌الارض که در کیفرخواست او صادر شده بود را دریافت کند و با توجه به قانون کاهش مجازات اسلامی، بعید نیست که خیلی زود به جمع خانواده و طرفدارانش بازگردد و دوباره دردهای اجتماعی را ببیند و آن‌ها در قالب ترانه‌هایی دلنشین، رپ‌خوانی کند.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها