می‌گفتند اگر کروبی بیاید، احمدی‌نژاد در انتخابات موفق نخواهد شد

جریان اصلاح‌طلبی به هاشمی پیشنهاد داد که از انتخابات انصراف بدهد و مهدی کروبی وارد عرصه شود، چون آنها بر این اعتقاد بودند که در مقابل کروبی، احمدی‌نژاد موفق نخواهد شد.

می‌گفتند اگر کروبی بیاید، احمدی‌نژاد در انتخابات موفق نخواهد شد

علیرضا رجایی فعال و کنشگر اصلاح طلب در گفتگو با صبح نو: تاج زاده گفت از کروبی حمایت کنید

در مرحله دوم انتخابات سال ۸۴، یک چیز قابل پیش‌بینی بود و آن، اینکه هاشمی به دلیل تبلیغاتی که علیه وی در سال‌های قبل از 84 بود، در مقابل هر کسی قرار می‌گرفت، شکست می‌خورد. بنابراین هاشمی یا باید در همان مرحله اول انتخابات موفق می‌شد یا اینکه در مرحله دوم، شکست می‌خورد.

خاطرم هست که جریان اصلاح‌طلبی به هاشمی پیشنهاد داد که از انتخابات انصراف بدهد و مهدی کروبی وارد عرصه شود، چون آنها بر این اعتقاد بودند که در مقابل کروبی، احمدی‌نژاد موفق نخواهد شد؛ اما هاشمی این رویکرد را قبول نداشت و می‌گفت کروبی نمی‌تواند برنده شود.

خاطرم هست بسیاری از کسانی که در دور دوم انتخابات، طرفدار اصلاحات بودند، به خاطر فضای منفی میان اصلاح‌طلبان، تصورشان این شد که باید به طرف مقابل رأی بدهند. این بود که یک موقعیت تاریخی برای احمدی‌نژاد پیش آمد و پیروز شد.

خاتمی، رهبر اصلاح‌طلبان از نظر میزان سنجش عدالت، از احمدی‌نژاد جلوتر بود؛ اما بحث ناکامی توسعه سیاسی خاتمی، یک مقداری موجب انفعال اصلاح‌طلبان شد.

کروبی وقتی خودش را کاندیدا کرد، در واقع مستقل از مجمع روحانیون مبارز ورود کرد. همان موقع مصطفی تاج‌زاده به من گفت که ما در انتخابات شرکت نخواهیم کرد؛ اما شما از کروبی حمایت کنید. این موضوع زمانی عنوان شد که هنوز بحث دکتر معین مطرح نشده بود و جدی هم نبود.

کروبی همان موقع پنج میلیون رأی آورد، بدون اینکه حمایت اصلاح‌طلبان را داشته باشد. البته، معین هم خودش را در موج جریان اصلاح‌طلبی که در دور دوم توسط خاتمی شکل گرفته بود، محدود کرد. البته اتفاقاتی نظیر کوی دانشگاه و ... این تصور را به وجود آورده بود که حرکت اصلاح‌طلبان محقق نخواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها