کنایه عارف به حجاریان: از بعضی حرف ها بوی دیکتاتوری می آید/برخی در مجلس ما را گرفتار کردند/قرار است من هیچ طرح و تذکری را امضاء نکنم

مستقل آنلاین/ رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاحات جریان قائم به فرد نیست و ذاتمان برنمی‌تابد تا یک نفر دست به عمامه‌اش بزند همه چشم بگوید. در فراکسیون امید یک مکانیزم کارشناسی در سطح هیأت رئیسه، شورای مرکزی و مجمع وجود دارد که دوستان به آن عمل می‌کنند.

کنایه عارف به حجاریان: از بعضی حرف ها بوی دیکتاتوری می آید/برخی در مجلس ما را گرفتار کردند/قرار است من هیچ طرح و تذکری را امضاء نکنم

محمدرضا عارف در گفتگویی تفصیلی به سوالاتی پیرامون انتقاد از عملکرد شورای عالی سیاستگذاری، نحوه حضور اصلاح طلبان در انتخابات و.... پاسخ  داده است. بخشی از این گفتگو را در ادامه می خوانید.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه، همیشه عنوان کرده‌ایم دوستان اگر نقدی دارند بیان کنند زیرا معتقد هستیم در کنار نقد و نقادی معضلات و مشکلات دیده و بر طرف می‌شود، عنوان کرد: انتظارمان از دوستان این است که با نقدهای جدی‌شان نسبت به عملکرد فراکسیون و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان ما را یاری و کمک کنند، به همین جهت که شورای عالی سیاستگذاری طی  یک سال و نیم گذشته فتیله فعالیتش را پائین کشید زیرا قصدمان بر این است بر اساس نقدها و تحلیل‌های کارشناسی شده گام‌های خود را برای ورود به میدان برداریم.

گاهی در شیوه اداره فراکسیون مطالبی بیان می‌شود که بوی دیکتاتوری از آن به مشام می‌رسد

عارف با تاکید بر اینکه ما نقد را محترم می‌دانیم اما برخی از انتقادات به دلیل عدم شناخت و اطلاعات صحیح صورت می‌گیرد، بیان کرد: گاهی در شیوه اداره فراکسیون مطالبی بیان می‌شود که بوی دیکتاتوری از آن به مشام می‌رسد. باید تاکید کنم اصلاحات جریان قائم به فرد نیست و ذاتمان برنمی‌تابد تا یک نفر دست به عمامه‌اش بزند همه چشم بگوید. در فراکسیون امید یک مکانیزم کارشناسی در سطح هیأت رئیسه، شورای مرکزی و مجمع وجود دارد که دوستان به آن  عمل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی مواقع هم مشاهده می‌شود برخی از نقدها رهبری فراکسیون امید را به چالش می‌کشند، باید بگویم بنا نیست جوابی بدهیم زیرا می‌خواهیم موثر واقع شویم و اعتقادم بر این است بسیاری از این جواب‌ها را جریان اصلاحات داده است، طبق آن‌چه که مشی اصلاحطلبی است بر اساس خردجمعی عمل می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم و همیشه این مهم را مد ظرمان داشته‌ایم که تصمیمات باید از سوی جمع گرفته شود، نه فرد.

عاملان تصمیم سال ۹۲، امروز مدعی و طلبکارند

عارف در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که گام اول اصلاح‌طلبان دولت تدبیر و امید و گام دوم و سوم ورود اصلاح‌طلبان ورود به مجلس و شورای شهر بود، اما به دلیل عملکردی بعضا ضعیف گام‌های اول و دوم اتفاقات خوب شوراهای اسلامی شهر و روستا دیده نمی‌شود، سوال اینجاست چرا برخی امروز به آن چه که خودشان انجام داده‌اند نقدهای را مطرح می‌کنند، گفت: نمی‌خواهم وارد بحث دولت شوم؛ اما معتقدم آنهایی که نقد جدی می‌کنند باید پاسخگوی این ۶ سالی که گذشته است باشند. من خرد جمعی را در سال ۹۲ پذیرفتم و اگر امروز بیش از حد نقد داشته باشم شاید تلقی دیگری شود.جالب است همان دوستانی که عامل تصمیم سال ۹۲ شدند، امروز مدعی و طلبکارند. با این حال ما از روند اصلاح طلبی در مجلس دفاع می‌کنیم.

لازم باشد برخی موضوعات را باز خواهم کرد

وی با اشاره به شرایط بسته شدن لیست امید در سال ۹۴ بیان کرد: همه می‌دانند لیست امید در چه شرایطی بسته شد و چه کسانی به این لیست تحمیل شدند همان‌های که امروز ما را در مجلس گرفتار کردند. جالب است این افراد امروز حضور ما را در انتخابات سالانه هیأت رئیسه را نقد می‌کنند! نمی‌گویند چه عاملی باعث شد که اینگونه در انتخابات سالانه ورود کردیم. آیا جز تحمیل افرادی به لیست بود؟ حضور این افراد را پذیرفتیم و تمکین کردیم اما حالا مشاهده می‌کنید که مدعی شده‌اند! همین جا این را هم تاکید کنم اگر ضرورت داشته باشد و برای ارتقاء جایگاه گفتمان اصلاحات احساس کنم برخی مطالب گفته شود حتما این موضوعات را باز خواهم کرد.

امیدوارم مسئله جدی به نام رد صلاحیت نداشته باشیم

عارف درباره اینکه منتقدان فراکسیون امید مطرح می‌کنند چه اصراری وجود دارد هنگامی که شورای نگهبان کاندیدای اصلاح‌طلبان را تائید نمی‌کند، افراد به ظاهر اصلاح‌طلب در لیست قرار گیرند که وقتی وارد مجلس  می‌شوند آنچه را که تعهد کرده بودند از یاد می‌برند و به گونه‌ دیگری عمل می‌کنند، گفت: امیدوارم که هیأت‌های نظارت در وهله اول طبق قانون و مُر آن عمل کنند و مسئله جدی به نام رد صلاحیت نداشته باشیم. 

راهبرد ما در انتخابات پیش رو ارائه یک لیست کاملا اصلاح‌طلبانه است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه راهبرد ما در انتخابات پیش رو ارائه یک لیست کاملا اصلاح‌طلبانه است، بیان کرد: جریان‌های سیاسی ائتلاف می‌کنند اما به یاد داشته باشید که این کار بعد از پیروزی در انتخابات است؛ قبل پیروزی چه ائتلافی می‌خواهیم داشته باشیم و وزن کشی کنیم؟ ما و جریان‌های دیگر برای انتخاب شدن به میدان می‌آییم پس از انتخابات و مشخص شدن نتایج ائتلاف‌ها صورت می‌گیرد.

ممکن است به سمتی برویم که اقلیت تاثیرگذار باشیم

عارف گفت: دنبال لیست تاثیرگذار هستیم اما ممکن است باتوجه به شرایط به سمتی برویم که اقلیت تاثیرگذار باشیم ، زیرا معتقدم ضربه‌ای که از لیست امید خوردیم باید یک درس جدی برای جریان اصلاحات باشد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه اگر برای انتخاب ۳۰ نفر به نتیجه نرسید تعداد افراد کمتری را در لیست قرار می‌دهید یا خیر، گفت: بله هیچ اشکالی ندارد از ۳۰ نفر کمتر باشد گاهی یک اقلیت تاثیرگذار از یک جمع بیشتر کارایی دارد، باید بازهم تکرار کنم لیست ما اصلاح‌طلبانه خواهد بود با ویژگی و شرایطی که اعلام خواهیم کرد.

به دنبال ایجاد چالش در کشور نیستیم

وی درباره اینکه گفته می‌شود چه بهتر است شورای عالی سیاست‌گذاری قبل از آنکه شورای نگهبان نظرش را اعلام کند، لیستی را ارائه کند و هرکسی را که شورای نگهبان تائید نکرد در لیست نگذارد، گفت: بله چنین پیشنهادهایی مطرح می‌شود اما به دنبال ایجاد چالش در کشور نیستیم.

افرادی را معرفی خواهیم کرد که مشکلی برای تائید نداشته باشند

وی ادامه داد: گاهی پیشنهاد می‌شود ۸۰ نفر را اعلام کنید و هرکه را شورای نگهبان تائید کرد در لیست قرار دهید، خیر چنین نیست ما با تعاملی که با هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان داریم افرادی را معرفی خواهیم کرد که مشکلی برای تائید نداشته باشند و باید تاکید کنم که جریان اصلاحات افراد متخصص، اهل فن، متعهد و شناخته شده که برای حضور در مجلس مفید باشند، کم ندارد.

عارف در خصوص اینکه این روزها نقدی به جریان اصلاحات وارد است مبنی بر اینکه جوانگرایی و کادرسازی در این جریان جایی ندارد، و وقت آن رسیده است که جوانان درصد بیشتری را از لیست سهم ببرند در این دوره از انتخابات سهمیه و حضور جوانان چگونه خواهد بود، آیا اصلاح‌طلبان همان سیکل همیشگی خود را خواهند داشت، عنوان کرد: سیکل همیشگی را در دقیقه ۹۰ شکستیم و شعارمان در انتخابات مجلس دهم که ۳۰ درصد زنان  و ۳۰ درصد جوانان و در مجموع ۵۰ درصد بود، عمل شد. در انتخابات شوراها هم همین گونه عمل کردیم.

قرار است من هیچ طرح و تذکری را امضاء نکنم

رئیس فراکسیون امید درباره اینکه گفته می‌شود پس از دادگاه محمدرضا خاتمی خبری منتشر شد مبنی بر این که پیگیری پرونده وی از سوی فراکسیون و نماینده‌های مجلس صورت نگیرد، اظهار داشت: گله‌ای از رسانه‌های اصلاح‌طلب دارم، این است که یک خبر غلط و دروغ منتشر می‌شود و ما مشاهده می‌کنیم چقدر مانور روی آن داده می‌شود اما هنگامی که فراکسیون امید با محمدرضا خاتمی دیدار می‌کند کمتر منعکس می‌شود. 

وی ادامه داد: ساز و کارها و تذکر ما در کمیسیون مشخص است، زمانی که تذکرها فراتر از فراکسیون است افرادی را داریم که ابتدا متن را تفاهم می‌کنند بعد ما امضا می‌کنیم و باید بگویم قرار است من هیچ طرح و تذکری را امضاء نکنم شاید در این مدت کلا شاید ۷ یا ۸ طرحی که سیاسی و امنیتی بوده است امضاء کرده‌ام. در این موضوع هم مطلبی عنوان شد من هم جواب ندادم و همه بر اساس یک خبر دروغ و جعلی واکنش نشان دادند.

تحت هر شرایطی باید حضور جدی در انتخابات داشته باشیم

نماینده مردم تهران درباره اینکه مطرح می‌شود عملکرد لیست امید و اصلاح‌طلبان به گونه‌ای بوده که نتواسته بدنه اجتماعی خودش را راضی کند، بنابراین این احتمال وجود دارد که مردم رفتار لیستی نداشته باشند و به اصلاح‌طلب و اصولگرا رأی ندهند، بیان کرد: چرا این پیش فرض‌ها را خودمان مطرح می‌کنیم، گفتمان اصلاحات گفتمان امید، نگاه به آینده، ادای وظیفه و تکلیف است. اعتقادمان بر این است که تحت هر شرایطی باید حضور جدی داشته باشیم.

به شرط پیروزی در انتخابات به میدان نمی‌آییم

وی تاکید کرد: ما که به شرط پیروزی در انتخابات به میدان نمی‌آییم بر اساس وظیفه‌ای که بدنه اجتماعی بر دوش ما گذاشته است، ورود می‌کنیم. اما پیش فرض‌هایی که امروز همه جا هست و این آیه یاس خواندن‌ها خودش عامل شکست می‌شود! امروز هستند عده‌ای که با حمله به فرد،گ فتمان و عملکردها ذهنیت مردم را تغییر می‌دهند رسانه‌ها باید این موارد را روشنگری و اصلاح کند.

رئیس فراکسیون امید درباره منش و مشی فراکسیون امید در مقابله با فساد مطرح کرد: مهمترین مسئله ما در فراکسیون امید فسادستیزی است، بارها هم اعلام کردیم اگر مستنداتی برای فساد افراد وجود دارد به ما ارائه شود، در دیدار با وزرا هم این موضوع بیان شده است که اگر سندی دارید مبنی بر اینکه شخصی در حال باج‌خواهی و فساد است به ما بگوئید.

حضور شخصی که آلوده به فساد باشد را وتو خواهم کرد

وی خاطرنشان کرد: درست است که اعتقاد من چه در شورای عالی سیاست‌گذاری و چه فراکسیون بر خردجمعی است و برای این رفتار هم متهم شدم اما هنگامی که مسئله فسادی مطرح شود قطعا به شخصه وارد خواهم شد و رأی و نظر را وتو خواهم کرد. مطمئن باشید در بستن لیست این دوره از انتخابات مشاهده کنم شخصی آلوده به فساد ولو به میزان اندک است، حضورش را وتو خواهم کرد. همیشه به پاک‌دستی اعتقاد داشته‌ایم و معتقدم امروز این مسئله به جد زیر سوال رفته است و باید فکری برای این معضل کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: خط قرمز ما در دولت اصلاحات فساد ستیزی بود و افتخار ما این است کمترین فساد را در میان دولت‌ها را داشته است، امروز هم خط قرمز ما فساد است و اگر کوچکترین شبهه را در مورد فردی مشاهده کنیم بی رودربایستی بگویم جایش در لیست نیست.

 

منبع: خبر آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها