چرا نمایندگان مجلس صدای قالیباف را درآوردند؟

گویا کوتاهی در رأی دادن تا حدی است که رئیس مجلس تهدید به برخورد با نمایندگان کرده است.

چرا نمایندگان مجلس صدای قالیباف را درآوردند؟

گزارش از:امیرحسین نظری

چند روز گذشته فضای مجازی از جهات مختلف به صحن علنی مجلس پرداخت که مهم‌ترین آن‌ها برخورد با احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز و افشا کننده اعطای خودروهای شاسی‌بلند از سوی وزارت صمت برای ممانعت از استیضاح وزیر در سال گذشته بود. بی‌خیالی نمایندگان برای شرکت در رأی‌گیری درباره یک ماده مهم که صدای قالیباف را درآورد، دیگر حاشیه روز گذشته مجلس بود.

 

برخورد آیین‌نامه‌ای با نماینده افشاگر

اتفاق قابل توجه دو روز پیش پارلمان، ممنوعیت «نطق» برای احمد علیرضابیگی بود؛ نماینده‌ای که ماجرای خودروهای شاسی‌بلند را افشا کرد.

ممنوعیت نطق پیش از دستور علیرضابیگی را محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران در جلسه علنی دیروز اعلام کرد. او گفت: «شورای نظارت بر رفتار نمایندگان در نامه‌ای به هیئت رئیسه بحثی را پیرامون آقای علیرضابیگی مطرح کرده و برهمین اساس جلوی نطق ایشان گرفته شده است.»

او در حقیقت در پاسخ به یک نماینده دیگر این موضوع را مطرح کرد؛ زمانی که محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز و بافق در تذکر شفاهی گفت: «امروز صبح که با آقای علیرضابیگی صحبت می‌کردم ایشان گفتند که مدتی است از نطق ۷ دقیقه‌ای محروم شده است.»

حساسیت برای علیرضابیگی به این دلیل است که احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس در جریان استیضاح وزیر صمت در اردیبهشت‌ماه موضوع اعطای 70 تا ۷۵ خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان مجلس با هدف مسکوت کردن استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته را افشا کرد.

این افشاگری علاوه بر تعداد زیادی از نمایندگان مجلس، دولت را هم برآشفت و بسیاری از سیاسیون و حتی آن‌ها که سمت رسمی در دولت و مجلس ندارند، نسبت «دروغ‌پردازی» به علیرضابیگی دادند؛ در حالیکه او همچنان بر گفته خود اصرار می‌ورزید.

پس از آن قوه قضاییه به میدان آمد و دادستانی کل کشور از احضار این نماینده خبر داد تا به موضوع اتهامات او بپردازد.

این احضار در پی دستور فوری دادستان کل برای بررسی موضوع صورت گرفته بود.

این وضعیت درباره علیرضابیگی در حالی ادامه دارد که خبرگزاری مهر متن گفت‌وگویی با سید کاظم موسوی، نماینده اردبیل منتشر کرد که در آن او گفته است؛ ادعای دریافت خودرو از سوی نمایندگان مجلس صحت دارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است: «بنده خودرویی نگرفتم اما اکثر نمایندگان این خودروهای شاسی‌بلند را گرفته‌اند و در این زمینه نهادهای نظارتی و قانونی باید پیگیر موضوع باشند.»

بدعت قالیباف

احمد علیرضابیگی،‌ نماینده تبریز به «ممنوعیت نطق» برای او از سوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان واکنش نشان داده و آن را «خلاف قانون» دانسته و گفته است: «چنین چیزی در حوزه اختیارات هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و حتی هیات رئیسه مجلس نیست. این مسأله یک بدعت است که آقای قالیباف دارد در مجلس اعمال و اجرا می‌کند و ممکن است برای تک تک نمایندگان رخ دهد.»

او همچنین گفته؛ آقای قالیباف برای جلوگیری از آشکار شدن حقیقت، مرتکب چنین فعلی شده و هم مجلس و هم او باید در مقابل تاریخ پاسخگو باشند.

چرا از ساعت ۸ صبح؟

یکی از موارد دیگر حاشیه‌ای مجلس در روز گذشته، شروع صحن علنی از ساعت ۸ صبح بود؛ در حالی که صرفه‌جویی انرژی و کاهش مصرف برق، ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی را بر آن داشته تا از ساعت ۶ صبح فعالیت خود را آغاز کنند.

حساسیت در ساعت آغاز به کار مجلس به این دلیل است که این مجلس سال قبل با تصویب قانونی، مانع از تغییر ساعت در فصول گرم سال با هدف حفظ انرژی شده است. حال دولت برای اینکه بتواند میزان مصرف را کنترل کند، ساعت کار کارمندان و آغاز فعالیت ادارات و ارگان‌ها و دستگاه‌های عمومی و خدمات‌رسان را ۶ صبح اعلام کند.

شروع به کار ساعت ۶ یعنی اینکه کارمندان باید بسته به فاصله مسافتی با محل کار خود بین ساعت ۴ تا ۵ صبح از منزل خارج شوند که می‌تواند مشکلاتی برای آنان به ویژه خانواده‌هایی که زن و شوهر هر دو کارمند هستند داشته باشد.

حال این شرایط در حالی توسط نمایندگان مجلس به کارمندان تحمیل شده که شروع به کار خود آنها از ساعت 8 صبح و به مانند ماه‌های قبل است و همین موضوع نارضایتی‌هایی را رد پی داشته است؛ زیرا ساختمان عریض و طویل مجلس به اندازه بزرگ‌ترین ساختمان‌های دولتی و حتی شاید هم بیشتر مصرف برق و انرژی دارند و هدف تعیین شده حفظ انرژی، بهانه خوبی برای تغییر ساعت فعالیت مجلس همانند دستگاه‌های دولتی است.

نمایندگان «غایب» در رأی‌گیری

البته تعیین ساعت 8 صبح و دو ساعت پس از آغاز به کار مجلس پس از ادارات دولتی هم سبب نشده که نمایندگان نسبت به حضور در صحن علنی و انجام وظایف نمایندگی خود اهتمام لازم را داشته باشند.

برخی از نمایندگان یا غیبت دارند، یا در بزنگاه و مهم‌ترین دلیل حضور در مجلس یعنی رأی‌گیری، نسبت به انجام وظیفه خود کوتاهی می‌ورزند. رأی دادن در صحن پارلمان به این دلیل مهم است که در مجموع تصمیمات نمایندگان که در قالب رأی نسبت به طرح‌ها و لوایح درمی‌آید، می‌تواند سرنوشت کسب و کارها، جریان‌ها، مناسبات مهم سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و نیز در کل سرنوشت مردم را رقم بزند؛ پس امری لازم و البته مصداق بارز وظیفه نمایندگی است.

گویا کوتاهی در رأی دادن تا حدی است که رئیس مجلس تهدید به برخورد با نمایندگان کرده است. قالیباف دیروز با لحنی که در آن گله‌مندی احساس می‌شد،‌ گفت: «65 نفر از همکاران به اصل ماده 4 رأی ندادند. انفورماتیک مجلس این دستور را به عنوان ابلاغ بگیرد و اسامی نمایندگانی که در رأی‌گیری‌ها شرکت نمی‌کنند را در سیستم اعلام کند.»

در حالی دو روز پیش ۶۵ نفر در رأی‌گیری یک ماده مهم شرکت نکردند که دوره یازدهم مجلس ۲۹۰ نماینده دارد و این بدان معناست که ۲۲/۴ نمایندگان یعنی تقریباً یک چهارم آنها در رأی‌گیری شرکت نکرده‌اند و این برای مجلسی که عنوان و صفت انقلابی را از رهبر انقلاب دریافت کرده است، زیبنده نیست.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها