آیت الله بروجردی: تورم به تحریم خارجی هیچ ارتباطی ندارد

من اقتصاددان نیستم، اما کتاب‌های مربوط به اقتصاد را می‌خوانم و با ارباب تخصص اقتصادی سروکار دارم. تورم به تحریم خارجی هیچ ارتباطی ندارد.

آیت الله بروجردی: تورم به تحریم خارجی هیچ ارتباطی ندارد

 آیت الله علوی بروجردی: مردم نمی‌توانند این تورم را تحمل کنند

وضع معیشت مردم بسیار بد است. عزیزان و مسئولان، این تورمی که بر روی سر مردم گسترده شده، در حال از بین بردن و خراب کردن زندگی است. مردم نمی‌توانند این تورم را تحمل کنند. من اقتصاددان نیستم، اما کتاب‌های مربوط به اقتصاد را می‌خوانم و با ارباب تخصص اقتصادی سروکار دارم. تورم به تحریم خارجی هیچ ارتباطی ندارد. تورم در اثر تزریق پول و نقدینگی است و تزریق پول و نقدینگی مربوط به چاپ پول است. چرا پول اضافه چاپ می‌کنید و چرا نقدینگی بیشتر وارد می‌کنید؟ این نقدینگی برای چیست؟ مخارج غیرضروری را کم کنید. تورم بر روی کاغذ به پنجاه‌شصت درصد رسیده، در حالی که در خصوص بعضی از مواد غذایی بیشتر از این است. مردم نمی‌توانند با این وضعیت زندگی کنند.

بازنشستگانی که عمری بازحمت حق بیمه داده‌اند، امروز نمی‌توانند با این حقوق بازنشستگی کرایۀ خانۀ خود را بپردازند. در شمال شهر تهران، خانۀ سه هزار میلیاردی هست، اما در جنوب شهر تهران یک زیرزمین را دو خانوار سه میلیون اجاره کرده‌اند. اجارۀ مشترک آپارتمان باب شده و عوارض بدی خواهد داشت. بر مردم سخت می‌گذرد. چاره‌ای بیاندیشید.

هر روز قیمت مواد غذایی گوشتی مانند مرغ افزایش پیدا می‌کند. مردم توان خرید گوشت ندارند. هم به خانه‌های مردم سر زده‌ایم و هم مردم عادی و طلبه‌ها از قم و سایر شهرها نزد ما می‌آیند و از وضع معیشت خود گله دارند. مردم حتی توان خرید تخم‌مرغ ندارند.

چرا این‌قدر به مردم سخت می‌گذرد؟ آن هم مردم مخلص ما که هر کجا به آن‌ها نیاز داشته‌ایم، سر و جان داده‌اند. آیا این مردم در دوران جنگ جوان‌های خود را تقدیم نکردند؟ آیا تمام این دوران تحریم را تحمل نکردند؟ این نوع زندگی سزاوار مردم ما نیست.

نان که قوت لایموت مردم است، بی‌پایه و اساس و بدون اعلام قبلی، گران شد.

تهیۀ نان برای مردم مشکل شده است. قبلاً هر کس نان را در منزل خود تهیه می‌کرد، اما امروز تبدیل به مشکل شده است. آنچه به عنوان یارانه و هزینۀ خرید نان به مردم می‌دهید،‌ برای آن کافی نیست.

اساتید کاردان را از دانشگاه‌ها اخراج نکنید! دانشجوهای خود را از دست ندهید! این خبر خجالت‌آور است که در سال گذشته، نزدیک به ده هزار پزشک متخصص و پرستار مهاجرت کرده‌اند. حتی کشورهای همسایۀ ما، جوانان ما را استخدام می‌کنند. حتی کارگر عادی را هم استخدام می‌کنند.

حتی مهاجرت یک جوان هم برای ما مصیبت‌بار است. این جوان باید بماند و به داد مردم خود کشور خود برسد. دانشجویان و استادان ما به دانشگاه‌های کشورهایی مانند قطر، هند و تاجیکستان می‌روند. این اتفاق باعث تنزل وضعیت علمی کشور شده است. اگر مهاجرت‌ها این‌طور ادامه داشته باشد، در ده سال آینده پزشک متخصص در ایران کم داریم.

وسیلۀ رشد جمعیت ازدواج است. جوانی که وضعیت مالی پدرش این‌چنین است، چطور و با چه امکاناتی ازدواج کند؟ این جوان برای شروع زندگی به مسکن نیاز دارد. چگونه تهیه کند؟ پدری که دخترش در آستانۀ ازدواج است، با کدام حقوق برای او حداقلِ جهیزیه را بخرد؟

برای افزایش جمعیت و فرزند سوم و چهارم تشویق می‌کنید، اما پیش از آن لازم است زمینه را برای اصل ازدواج فراهم کنید.

در قم احساس خطر می‌کنیم. نباید بی‌توجه بنشینیم تا امروز به فردا برسد. این روزمرگی می‌گذرد، اما آن آثاری که باقی می‌ماند و ماندگار می‌شود و این مسایل برای ما بسیار سخت است./دولت بهار

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها