حضور دو جریان قدرتمند سیاسی در برابر «خالص‌سازان»

برنامه روحانی برای انتخاباتِ پیش‌ِ رو چیست؟

واعظی می‌گوید: اگر فضا، فضای رقابتی و مشارکتی باشد حتماً لیست می‌دهیم اما اگر نباشد خب باید راجع‌‌ به آن در دفتر سیاسی و هم در شورا تصمیم‌گیری شود

برنامه روحانی برای انتخاباتِ پیش‌ِ رو چیست؟

سرویس سیاسی مستقل: محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت دوم حسن روحانی که به‌نظر می‌رسد این روزها همچنان برنامه‌ها و جلسات روحانی را مدیریت می‌کند، چندی قبل کسانی را که اخباری درباره حضور حسن روحانی در انتخابات اسفندماه مجلس منتشر می‌کردند، دروغ‌گو خطاب کرده و گفته بود؛ «روحانی قصد ورود به انتخابات را ندارد»

اما او حالا از برنامه‌های رئیس خود برای دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر می‌دهد.

اشاره واعظی به «دروغ‌گویی»، خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری تسنیم بود که به نقل از نزدیکان آقای روحانی است نوشته بود: «رئیس جمهور سابق قصد دارد به انتخابات مجلس ورود کند.»

وقتی تکذیبیه از سوی راوی تکذیب می‌شود

واعظی تأکید کرده بود: «بعید می‌دانم حسن روحانی بخواهد وارد انتخابات مجلس شود و تاکنون نیز صحبتی مبنی بر این موضوع نشنیده‌ام.»

حالا اما محمود واعظی در فاصله کمی بیش از یک ماه جور دیگری از حضور انتخاباتی حسن روحانی و حزب او در کارزار اسفند ماه امسال صحبت می‌کند. او می‌گوید: «حزب اعتدال و توسعه هم که همواره در انتخابات گذشته فعال بوده از هم‌اکنون جلسات مختلفی را گذاشته برای اینکه آمادگی‌هایی را در تهران و در سایر استان‌ها ایجاد کند، گروه‌های مختلف نیز در استان‌های مختلف فعال شده‌اند.»

او بدون آنکه به تأکیدات قبلی خود مبنی بر اینکه حسن روحانی در انتخابات پیش روی مجلس شرکت نخواهد کرد اشاره‌ای کند، درباره احتمال ارائه لیست مستقل از جانب حزب اعتدال و توسعه گفت: «باید منتظر بمانیم و ببینیم همان‌طور که مقام‌ معظم‌ رهبری در دیدار با کارگزاران نظام فرمودند؛ یک انتخابات رقابتی، آزاد، سالم و مشارکتی برگزار خواهد شد یا نه. اگر شورای نگهبان و وزارت کشور به‌ویژه شورای نگهبان به این رهنمود مقام‌معظم‌رهبری در عمل اعتنا کنند خب قطعاً هم حزب اعتدال توسعه و هم بقیه احزاب فعال وارد انتخابات شده و در مسأله معرفی کاندیدا و تشویق مردم برای حضور کار خواهند کرد. باید ببینیم که در عمل چه اتفاقی می‌افتد.»

شروط حزب روحانی برای شرکت در انتخابات

او ادامه می‌دهد: «اگر فضا، فضای رقابتی و مشارکتی باشد حتماً لیست می‌دهیم اما اگر نباشد خب باید راجع‌‌ به آن در دفتر سیاسی و هم در شورا تصمیم‌گیری شود. اگر بخواهیم الان هم در دفتر سیاسی و هم در شورای مرکزی شرایط ۹۸ را به رای بگذاریم رأی نمی‌آورد.»

بنابراین می‌توان شرط حزب عدالت و توسعه برای حضور در انتخابات را از زبان واعظی تفسیر کرد و آن برگزاری یک انتخابات رقابتی، آزاد، سالم و مشارکتی است. البته این پیش‌شرط مربوط به حاکمیت است و حزب عدالت و توسعه، شرط حضور پرشمار مردم در انتخابات را هم مد نظر خود قرار دارد.

واعظی در مصاحبه‌ای که با روزنامه فرهیختگان داشته، گفته است: «من یک نگرانی دیگر دارم که مردم هم نمی‌آیند. در ۹۸ ما یک مشارکت بالا نداشتیم و اگر مقایسه کنیم با گذشته خیلی پایین‌تر بود و اگر قرار باشد از ۹۸ هم کمتر باشد خب یک‌سری مشکلات دیگر به وجود می‌آید. من نگرانم که بخشی از احزاب و گروه‌های سیاسی و افرادی که دلسوز نظامند ناامید شوند و فکر کنند اثری ندارد. نگرانی‌ام بیشتر از احزاب راجع‌به خود مردم است. در جامعه که با افراد مختلف سیاسی و غیرسیاسی صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم که باید اتفاقاتی بیفتد تا به انتخاباتی که مورد نظر مقام‌ معظم‌ رهبری است برسیم.»

شواهد حاکی از حضور حسن روحانی در انتخابات مجلس است

تکذیب قبلی واعظی از حضور حسن روحانی در انتخابات مجلس در حالی صورت گرفته که تحرکات رئیس جمهور سابق از ماه‌ها قبل برای گرفتن کرسی‌های پارلمان شروع شده و به نظر می‌رسد تغییر سیاست رسانه‌ای تیم او و راه‌اندازی سایت حسن روحانی با رویکرد خبری از اقدامات و خدمات او و دولتش در همین راستاست.

الان همه جریان‌ها و محفل‌های سیاسی و رسانه‌ای آگاهند که حسن روحانی با هدف اعاده حیثیت قصد اثبات توانمندی‌های مدیریتی خود و مدیرانی که با او کار می‌کنند، را دارد و برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم برنامه دارد و تکذیبیه‌هایی داده می‌شود، راهکاری است برای در آرامش ماندن گروه تا چگونگی حضور در انتخابات را طراحی کنند.

البته علی لاریجانی هم هفته گذشته خبر ورودش به کارزار دوازدهمین دوره انتخابات مجلس را تکذیب کرد، خبری که آن را تسنیم منتشر کرد.

آیا ائتلاف روحانی لاریجانی شکل می‌گیرد؟

حالا از محمود واعظی پرسیده شده؛ آیا حزب اعتدال و توسعه حاضر است در صورت ورود چهره‌هایی همچون علی لاریجانی به انتخابات که خود را در جریان اعتدال تقسیم‌بندی می‌کنند ائتلافی تشکیل دهد؟ و او پاسخ داده است: «این احتمال وجود دارد که اگر، هم مشارکتی باشد و هم یک علاقه‌ای در مردم باشد خب حتماً اگر با گروه‌های معتدل کار کنیم بهتر است.»

این سؤال و جواب در حالی انجام شده که 5 روز از تکذیب علی لاریجانی درباره حضورش در انتخابات می‌گذشت و به‌نظر باید شاهد حضور جریان دو چهره قدرتمند و اثرگذار دهه گذشته کشورمان در انتخابات اسفند ماه آینده شویم، چون تکذیبیه‌ها مدام در حال تکذیب هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها