تلاش جدید اردوغان برای جمع آوری رای؛

45 درصد افزایش حقوق کارمندان پیش از انتخابات!

افزایش ۴۵ درصدی حقوق کارمندان دولت در آستانه انتخابات ترکیه خبر جدید رجب طیب اردوغان است.

45 درصد افزایش حقوق کارمندان پیش از انتخابات!

تهیه و تنظیم: امیرحسین نظری

به گزارش مستقل آنلاین، دولت ترکیه در آستانه برگزاری انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور، حقوق کارمندان دولت را با احتساب خدمات رفاهی تعیین شده، ۴۵ درصد افزایش داد.

ایرنا به نقل از شبکه تی. آر. تی. خبر نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اردوغان با اعلام میزان افزایش حقوق کارمندان این کشور متناسب با نرخ تورم گفت: حداقل حقوق کارمندان دولتی به ۱۵ هزار لیره(حدود ۷۵۰ دلار) افزایش یافت.

بنا به اعلام این رسانه، مراسم اعلام عمومی افزایش حقوق و خدمات اجتماعی کارکنان دولتی با حضور رئیس جمهور ترکیه برگزار شد و اردوغان در این مراسم اظهار داشت: با این تصمیم، حقوق دست کم ۷۰۰ هزار نفر از کارکنان دولت افزایش می یابد.

وی همچنین از کاهش حق بیمه به چهار تا ۶ درصد برای کارگرانی که پاداش پایان خدمت نمی گیرند، افزایش ۱۰ درصدی حقوق و مستمری مجروهان و بستگان کشته شدگان نظامی و قربانیان تروریسم و نیز افزایش ۷۰ درصدی مبلغ اضافه کار کارمندان خبر داد.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به افزایش شمار افراد شاغل در کشور خود به ۳۱.۵ میلیون نفر اظهار کرد: در حال انجام مطالعاتی برای اشتغال همه جامعه فعال و آماده کار هستیم.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه ۱۰ روز پیش اردوغان در بیانیه انتخاباتی خود به بحث و جدل درباره افزایش حداقل دستمزد پایان داد و اعلام کرد که در نیمه دوم سال جاری میلادی(۱۰ تیرماه تا ۱۱ دیماه) میزان حقوق و دستمزدها بیشتر از نرخ تورم افزایش داده خواهد شد و حداقل حقوق را با حدود ۵۵ درصد افزایش، به بیش از ۱۰ هزار لیره خواهد رساند.

بر اساس گزارش خبری منتشر شده در تارنمای خبری استار، این افزایش حقوق بر اساس فرمان اردوغان و با هدف افزایش خدمات رفاهی و جبران آثار تورم، از تیرماه امسال و برای نیمه دوم سال ۲۰۲۳ اجرا خواهد شد.

حقوق و دستمزد در کشور ترکیه سالانه دو بار افزایش می یابد که این افزایش بار نخست برای شش ماهه اول سال و بار دوم نیز برای شش ماهه دوم سال اعمال می‌شود.

اواخر سال گذشته میلادی، حداقل حقوق و دستمزد در کشور ترکیه برای اجرا در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی به میزان ۵۴.۵ درصد افزایش یافت و با افزایش فعلی که از اول ماه ژوئیه(۱۰ تیرماه ۱۴۰۲) به اجرا در می آید، مجموع حقوق و دستمزد در ترکیه نسبت به سال گذشته حدود ۸۵ درصد افزایش خواهد یافت.

دولت ترکیه سال گذشته میلادی در پی افزایش نرخ تورم در این کشور و بروز بحران اقتصادی، سه بار دست به افزایش حقوق زد و در آخرین بار، حداقل حقوق و دستمزد را به هشت هزار و ۵۰۰ لیره ترک معادل ۴۵۵ دلار آمریکا افزایش داد.

به رغم اقدام دولت ترکیه در ترمیم و افزایش حقوق و دستمزد، به علت صعود روزافزون نرخ تورم در این کشور که میانگین آن در سال گذشته میلادی به ۶۴.۲۷ درصد رسید، مردم این کشور اقدام دولت را در مدیریت بحران اقتصادی ناکافی می دانند.

تعدادی از کارشناسان و رسانه های ترکیه، اقدام دولت برای افزایش حقوق و مستمری بازنشستگان در آستانه انتخابات را اقدامی تبلیغاتی به قصد تغییر نظر مردم به نفع اردوغان عنوان کردند.

ترکیه ۱۴ ماه می ۲۰۲۳ (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) شاهد برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی خواهد بود.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها