گزارش مستقل از استیضاح وزیر صمت:

در روز جنجالی مجلس مطرح شد؛ مجلس و دولت در یک کشتی نشسته‌اند

نماینده حامی وزیر صمت: همه در یک کشتی نشستیم، هر کسی هم جایگاه خود را دارد. ما اجازه نداریم برای اینکه فاطمی‌امین را استیضاح کنیم جلوی تمامی دستاوردهای نظام، علامت سوال بگذاریم. با فاطمی‌امین مشکل داریم حرف دیگری است اما با نظام که مشکل ندارید که آنقدر در رسانه‌های داخلی و خارجی علیهش کار می‌کنید و جلوی عملکرد دولت علامت سوال می‌گذارید؟

در روز جنجالی مجلس مطرح شد؛ مجلس و دولت در یک کشتی نشسته‌اند

مستقل: فاطمی امین در بخشی از صحبت‌هایش در صحن علنی مجلس برای دفاع از عملکردش و گرفتن رای اعتماد دوباره از خانه ملت، خطاب به محمدباقر قالیباف گفت: «رئیس مجلس! شما پیگیری کنید کدام شرکت است که وقتی به منافعش نمی‌رسد، معاون بنده را ضرب‌وشتم می‌کند.»

او در توضیح این مطالبه خود اظهار کرد: «شرکتی که ۳ هزار میلیارد تومان گرانفروشی دارد و پرونده‌اش در سازمان تعزیرات مفتوح است، در پی منافع نامشروع، معاون من را به قصد کشت مضروب کردند.»

اما فاطمی‌امین در فضایی این صحبت‌ها را بیان کرد که با روایت رسمی شش ماه قبل تفاوت اساسی دارد و شاید وجود همین تفاوت‌ در صحبت‌ها و واقعیت‌هاست که مجلس همراه و همفکر را مجبور به انجام  استیضاحی کرد که آبروی دولت را باز هم رقیق‌تر کند.

نطق‌های آتشین مخالفان وزیر

جلسه استیضاح در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد. در نوبت صبح نطق‌ موافقان و مخالفان استیضاح مطرح شد و سید احمد رسولی‌نژاد نماینده دماوند و فیروزکوه، موسوی‌لارگانی نماینده فلاورجان، هاجر چنارانی نماینده نیشابور، الله‌وردی دهقانی نماینده ورزقان، صدیف بدری نماینده اردبیل و سرعین و نمین و نیر، سید غنی نظری نماینده خلخال، روح‌الله حضرت‌پور نماینده ارومیه و همچنین سارا فلاحی نماینده ایلام، موافقان استیضاح و عدم رای اعتماد به فاطمی‌امین بودند.

حضور دو نماینده از منطقه آذری‌نشین و همسایه تبریز، شهر علیرضابیگی که موضوع دادن خودروهای شاسی‌بلند به نمایندگان و کارمندان مجلس برای تعلیق استیضاح وزیر صمت را مطرح کرد، حائز اهمیت بود.

سید احمد رسولی‌نژاد در نطق خود تأکید کرد: «امروز استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌دنبال نارضایتی مردم از عملکرد این وزارتخانه است. بنده قبل از ورود به محورهای استیضاح از عملکرد یک‌جانبه و بدون انصاف صداوسیما که هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی از آقای فاطمی‌امین دفاع کرد به‌شدت گلایه می‌کنم.»

زندگی عادی برای مردم آرزو شده است

موسوی‌لارگانی، نماینده مردم فلاورجان هم با بیان اینکه بنده به جای فاطمی‌امین از مردم عذرخواهی می‌کنم که زندگی عادی را برای مردم تبدیل به آرزو کرده، تأکید کرد:

«وزیر صمت افرادی بدون تخصص لازم را در این وزارتخانه منصوب کرده است. بنده از همان زمان معرفی فاطمی‌امین به عنوان وزیر پیشنهادی نسبت به توانایی وی شک داشتم.آقای فاطمی‌امین در زمان رای اعتماد قول داد و رای گرفت ولی به وعده‌هایش عمل نکرد. خیلی هنر می‌خواهد که یک وزیر یک تنه این همه نارضایتی ایجاد کند این وزارتخانه به ژنرال ارشد کارکشته نیاز دارد اما آقای فاطمی‌امین سرجوخه هم نیست.»

هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور هم عدم توانایی فاطمی‌امین برای مدیریت وزارت صمت را مورد تأکید قرار داد و گفت:

«دیگر جای بحثی در خصوص مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی در اعطای پروانه‌های بهره‌برداری معادن و گرانی‌های افسارگسیخته نمانده است. بنده سوال می‌کنم که برای مهار این گرانی افسار گسیخته بازار خودرو که در این 20 ماه رشد فزاینده‌ای داشته است باید یقه چه کسی را گرفت؟ مجلس شورای اسلامی در شهریورماه سال 1401 بار دیگر به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتماد کرد اما چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد؟ در این 20 ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است؟ 2000 نفر منتظر یک مصوبه شورای عالی نظارت هستند که در این 20 ماه یک جلسه هم نداشتند.»

تعداد خودروهای فرسوده چقدر است؟

الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان با بیان آماری تعداد خودروهای فرسوده در کشور را 18 تا 23 میلیون دستگاه بیان کرد و گفت:

«از زمانی که آقای فاطمی‌امین وزارت را بر عهده گرفت قیمت خودرو تاکنون 3 برابر شده و قیمت پراید از حدود 103 میلیون تومان به 330 میلیون رسیده است که این فاجعه است. وزیر در برنامه خودش گفت؛ 1.5 میلیون خودرو در سال تولید خواهد شد که خبری از آن نیست، همچنین قول داده بودند قرعه‌کشی را حذف خواهد کرد که از آن هم خبری نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است، وی باید وزیر صنعت باید باشند نه وزیر دو خودروساز.»

صدیف بدری، نماینده اردبیل و سرعین و نمین و نیر هم علت رأی اعتماد دوباره به فاطمی‌امین به عنوان وزیر صمت در آبان‌ماه سال گذشته را اینگونه شرح داد:

«ما استیضاح‌کنندگان در تابستان 1401 بنا به فرموده رئیس مجلس و نظر رئیس جمهور 3 ماه به وی فرصت دادیم. نمایندگان بنا به وعده‌های وزیر صمت در جریان استیضاح آبان‌ماه سال گذشته به وی با رای خود مهلت دادند اما متاسفانه آقای وزیر نه تنها در حوزه‌های مختلف وظایف اجرایی خود به ویژه خودرو اعم از کنترل بازار، کیفیت خودروی تولیدی و واردات خودرو هیچ اقدامی انجام نداد بلکه با سوءمدیریت موجب تشدید مشکلات گذشته هم شد.»

فاطمی‌امین ناکارآمد است

سید غنی نظری، نماینده مردم خلخال هم ناکارآمدی فاطمی‌امین را مورد اشاره قرار داد و گفت:

«امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را انتخاب می‌کند و مردم بین ناکارآمدی و نظارت مجلس شورای اسلامی انتخاب‌گر هستند. امروز افکار عمومی و 85 میلیون نفر منتظر اقدام مجلس بوده که ما نماینده دو خودروساز بزرگی هستیم که با جان و مال مردم بازی می‌کنند و یا نماینده 85 میلیون نفر از مردم هستیم.»

روح‌الله حضرت‌پور، نماینده مردم ارومیه هم استیضاح فاطمی‌امین را نه از سوی مجلس بلکه از جانب ملت ایران دانست و در نطق خود گفت:

«این استیضاح، استیضاح باندهای گردن‌کلفت بازار خودرو، استیضاح تولیدکنندگان تابوت‌های مرگ و استیضاح مسببین وضعیت فعلی خودرو است.»

او از فشار و لابی‌گری برای به سرانجام نرسیدن استیضاح پرده برداشت و در این باره خطاب به فاطمی‌امین گفت:

«مجلس شورای اسلامی بله‌قربان‌گوی کسی نیست. ما نه با نسبت و خویشاوندی وزرا و مسئولین کاری داریم و نه از فشارهای دوستان شما تأثیر می‌پذیریم.»

استیضاح نیست محاکمه است!

همچنین سارا فلاحی، نماینده ایلام این جلسه استیضاح را به میز محاکمه‌ای تشبیه کرد که مردم منتظر اجرای آن و تصمیم تاریخی مجلس درباره وزیر صمت هستند.

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین هم در نطق خود که در جلسه نوبت عصر بیان شد، تأکید کرد:

«پراید از رده خارج شده آرزوی مردم شده است.»

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر هم گفت: «معتقدم ساختار تصمیم‌گیری اقتصادی دولت دچار اشکالاتی است و وضعیتی که امروز در جامعه می‌بینیم و هیچ کدام از ما نمی‌توانیم مطالب را کامل توجیه یا تبیین کنیم، از آنجا نشأت می‌گیرد.»

وزیر موافقانی هم داشت

اما صحن مجلس تنها به موافقان استیضاح اختصاص نداشت و مخالفان هم نطق‌هایی داشتند. محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز با اظهار اینکه مگر ۲۴۰ نماینده مجلس یازدهم از رئیسی دعوت نکردیم که در انتخابات شرکت کند؟ ما در یک کشتی نشسته‌ایم موفقیت دولت موفقیت مجلس است و موفقیت مجلس موفقیت دولت به شمار می‌رود، گفت:

«ابتدا یک گلایه از هیئت رئیسه مجلس دارم؛ استیضاح وزیر در کمتر از شش ماه یک پدیده جدید برای مجلس یازدهم است. در 11 دوره مجلس شورای اسلامی هیچ وزیری در کمتر از شش ماه دو بار استیضاح نشده است. گلایه از این جهت است که اگر نوبتی هم بود این بار نوبت استیضاح فرد دیگری بود.»

انتقاد از طرح شاسی‌ بلندها

جلیل میرمحمدی، نماینده مردم تفت و میبد هم گفت: «همه در یک کشتی نشستیم، هر کسی هم جایگاه خود را دارد. ما اجازه نداریم برای اینکه فاطمی‌امین را استیضاح کنیم جلوی تمامی دستاوردهای نظام، علامت سوال بگذاریم. با فاطمی‌امین مشکل داریم حرف دیگری است اما با نظام که مشکل ندارید که آنقدر در رسانه‌های داخلی و خارجی علیه‌اش کار می‌کنید و جلوی عملکرد دولت علامت سوال می‌گذارید؟»

وی افزود: «پشت این تریبون مقدس حاضر می‌شوید و به‌دلیل اینکه علیه فاطمی‌امین رأی دهید حرف‌هایی می‌زنید و بعد هم مصاحبه می‌کنید که چهار ماه پیش 75 خودرو به نمایندگان داده شده است. شما یکی از ارکان نظام را زیر سوال می‌برید، چه پاسخی به این اتهامات دارید؟ یک مورد بگویید که کدام نماینده خودرو شاسی بلند گرفته است؟ اینها را اعلام کنید نه اینکه با مصاحبه‌هایتان علیه مجلس جوسازی کنید.»

دفاع بدون فایده رئیس جمهور

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور که از میانه جلسه صبح استیضاح در صحن علنی حاضر شده بود، از سخنرانان این جلسه بود که با پایان صحبت‌های او قالیباف زنگ پایان جلسه را نواخت تا از ساعت حدود 11 و بیست دقیقه پیش از ظهر، مجلس برای اقامه نماز و صرف ناهار و احتمالاً انجام لابی‌ها به طور موقت تعطیل شود.

رئیسی در سخنرانی خود رشد در ارکان مختلف دولت از جمله در بحث تولید و معدن را اطلاع‌رسانی کرد و به این دلیل، انجام این استیضاح را زیر سوال برد.

او همچنین از وجود جریان فاسد در صنعت خودرو یاد کرد اما به برنامه‌ای که دولت او و یا وزارت صمت فاطمی‌امین برای برخورد با این جریان داشته باشد اشاره نکرد.

با پایان یافتن سخنرانی‌ها و لابی‌ها، برخی نمایندگان در اقدامی که به نظر نمایشی اما مؤثر بود، در نامه‌ای به هیئت رئیسه خواستار علنی شدن آرای استیضاح فاطمی‌امین شدند.

فاطمی‌امین از وزارت افتاد اما از دولت ...

به هر حال رأی‌گیری صورت گرفت و در پایان نمایندگان با 162 رای موافق، 102 رای مخالف و 4 رای ممتنع، 6 رای باطله از مجموع 274 رأی ماخوذه، با استیضاح فاطمی‌امین موافقت کرده و وی از وزارت صمت برکنار شد. هرچند در رسانه‌ای این شائبه مطرح شد که او احتمالاً از سوی سید ابراهیم رئیسی به سمت معاون اجرایی رئیس جمهور خواهد شد تا وی در دولت باقی بماند!

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها