مجلس محل تحقق خواست ملت است یا مقام ولایت؟

آیا جناب آقاتهرانی نمی‌دانند «میزان رای ملت است» جمله کیست؟ مگر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی نگفت: «بهانه‌ها را کنار بگذارید، از خدا بترسید، با ملت شوخی نکنید، رأی مردم را هیچ حساب نکنید، مردم را به حساب بیاورید.»

مجلس محل تحقق خواست ملت است یا مقام ولایت؟

امیرحسین مصلی- روزنامه‌نگار

 

آقا تهرانی، شاگرد آیت الله مصباح در گفتگو با خانه ملت گفت: مجلس محل تحقق خواست مقام ولایت است. 

این نماینده مجلس گفت: ایرادی اولی که به مجلس وارد می‌دانم این است که وقتی ابلاغیه‌های حضرت آقا برای کمیسیون‌های متفاوت می‌آید به آن توجه چندانی نمی‌شود.

این سخنان درحالی ایراد شده که امام خمینی به صراحت مجلس مظهر اراده ملت می‌خواند و در صحیفه نور از قول ایشان آمده است:
- مرکز همه قانون‌ها و قدرت‌ها مجلس است. مجلس هدایت می‌کند همه را و باید بکند.
- نمایندگان محترم در محدودۀ قانون و شرع آزاد و مختارند و هیچ کس نمی‌تواند از حقوق قانونی آنان جلوگیری نماید.

مرتضی آقاتهرانی

مجلس شورا در ایران که پیش از انقلاب مجلس شورای ملی نام داشت و پس از آن اسلامی شد، برآمده از تلاش بیش از صد ساله ایرانیان برای تشکیل خانه ملت است؛ تلاشی که مبدأ آن نهضت مشروطه بود که در راستای تشکیل عدالت‌خانه‌ای جهت تحقق خواست مردم در قانون‌گذاری گام برداشت.

اکنون مرتضی آقاتهرانی به عنوان وکیل ملت با بیان اینکه مجلس محل تحقق خواست مقام ولایت است که باید به آن توجه کرد، اظهار داشته است: «ایراد اولی که به مجلس وارد می‌دانم این است که وقتی ابلاغیه‌های حضرت آقا برای کمیسیون‌های متفاوت می‌آید به آن توجه چندانی نمی‌شود.»

جالب است که بدانید ایشان سال ۹۹ در یازدهمین دوره انتخابات مجلس به لطف رد صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان و غیاب رقیب، در پایتخت ایران با بیش از ۹ میلیون واجد شرایط رای دادن، تنها با کمتر از ۹۰۰ رای به عنوان نماینده مجلس انتخاب شد!

ابتدا باید گفت در اصل ۶۷ قانون اساسی بخشی از سوگندی که نمایندگان باید در نخستین روز مجلس یاد کنند و متن قسم‌نامه‌اش را امضا کنند بدین شرح است:

«من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه‌ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها، استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آن‌ها را مد نظر داشته باشم.»

آیا در این اصل صحبتی از ادعاهای جناب آقاتهرانی به میان آمده است؟ حتی اگر منسوبان رهبری و دیگر نهادهای حاکمیتی هم چنین ادعایی داشته باشند خلاف اصول قانون اساسی است؛ بماند که شخص رهبری نیز مخالف چنین رویه‌ای است چنانکه به‌طور مثال در ماجرای افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ گفتند:

«بنده در این قضیّه سررشته ندارم، یعنی تخصّص این کار را ندارم، به آقایان هم گفتم - چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیّه‌ی بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب می‌دانند، بعضی‌ها مضر می‌دانند؛ بنابراین من هم که صاحبنظر نیستم در این قضایا- که من صاحبنظر نیستم، لکن اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند من حمایت می‌کنم.»

یعنی ایشان باید از تصمیم‌های نمایندگان مستقیم و غیرمستقیم مردم حمایت کنند و نه بالعکس!

آیا جناب آقاتهرانی نمی‌دانند «میزان رای ملت است» جمله کیست؟ مگر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی نگفت: «بهانه‌ها را کنار بگذارید، از خدا بترسید، با ملت شوخی نکنید، رأی مردم را هیچ حساب نکنید، مردم را به حساب بیاورید.»

چرا آیت الله خمینی هیچ‌گاه نگفت مجلس محل تحقق خواست مقام ولایت است؟ با این نوع اظهارات اساسا برای جناب آقاتهرانی خواست و رای مردم اهمیتی دارد که به حساب‌شان بیاورد؟

البته از اشخاصی چون آقاتهرانی‌ها توقعی نیست چراکه رای اکثریت مردم را برای نمایندگی ندارند؛ توقع اصلی از نهادهای حاکمیتی است که چرا با برگزاری انتخاباتی آزاد و رقابتی، فضایی را فراهم نمی‌آورند تا نمایندگان مجلس با پشتوانه مردمی انتخاب شوند و در نتیجه ضعف‌های‌شان را در انجام وظیفه با تملق لاپشانی نکنند؟! یعنی اگر میزان رأی مردم باشد، مسئولان پاسخگوی مردم خواهند بود براساس قانون؛ نه آنکه در غیاب مردم تمام مشکلات کشور را برخلاف قانون در تحقق نیافتن خواست مقام ولایت خلاصه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها