جمهوری اسلامی یک تجربه تاریخی بود که غیرقابل قبول عمل کرد

جمهوری اسلامی یک آزمون وتجربه تاریخی بود که ناموفق و غیرقابل قبول عمل کرد.

جمهوری اسلامی یک تجربه تاریخی بود که غیرقابل قبول عمل کرد

سخنرانی علیرضا علوی‌تبار در اولین شب از مراسم شب‌های قدر حزب اتحاد ملت 

پیامدهایی مانند نقض شدن نظام یافته حقوق شهروندان یا حق الناس، نقض شدن ارزش‌های عدالت و اخلاق که مقدم بر دین است.تلاش برای ایجاد حکومت بر دین باوری و دینداری مردم، نوعی گریز از دین را در ایران پدید آورد.

مشکل از جایی شروع شد که مفاهیم را در هم امیختیم و وجوه گوناگون را مورد توجه قرار ندادیم.

حکومت فرادینی را تعمدا به کار می‌برم و از سکولار و لاییک پرهیز دارم چون این مفاهیم کاربردهای متعدد و متنوع دارند و بسیاری از انها از منظر دیندار مورد قبول نیست پس مفهوم حکومت فرادینی را انتخاب می‌کنیم.

هر دیندار متفکر و اندیشمندی از خودش می‌پرسد که هدف نهایی بعث و نبوت چه بوده است. غایت آن تلاش‌ها چه بوده است؟ همانطور که شهید مطهری می‌گوید هدف نهایی توحید است. هم توحید نظری و هم توحید عملی فردی.

ملت از جمله مفاهیمی است که مورد تامل و اجتهاد قرار نگرفت. فهمش برای ما مهم است به خصوص وقتی که تمایز ان را با امت در نظر می‌گیریم. مفاهیم دینی ما بخش عمده‌اش حول امت شکل گرفته است. امت مجموعه‌ای از انسان‌هاست که به طور اختیاری گرد هم امده‌اند و باور مشترک دارند.

مردم ایران ملت هستند نه امت. یکسانی عقدیتی ندارند و به اختیار دور هم جمع نشده‌اند و همه آنها مالکیت مشاع در این محدوده جغرافیایی دارند.

اگر این واقعیت را بپذیریم که مردم ایران ملت هستند نه امت، ناگزیر از پذیرش حقوقی می‌شویم که در حالت امت وضعیت و چارچوب دیگری دارد.

وظیفه سیاستمداران اداره امور عمومی است. آنها موظفند مسائل عمومی را تشخیص داده، ریشه یابی کنند و راه حل را حقانیت ببخشند و اجرا کنند.

اداره عمومی موضوعی نیست که بتوان به صورت فردی آن را انجام داد. وظیفه یک سیاستمدار کشف و استخراج اصول اداره عمومی نیست بلکه عمل‌کردن بر مبنای انها است. ممکن است سیاستمداری شان نظریه پردازی هم داشته باشد اما وظیفه‌اش اجرا است. یک قاعده این است که ما نمی‌خواهیم زیر سلطه باشیم اما پیوستن به اف ای تی اف سلطه است؟ تنش زدایی سلطه است؟

حتی اگر بپذیریم حوزه‌های علمیه بتوانند شبهات حکمیه را رفع کنند اما تشخیص موضوع که کار اصلی سیاست‌ورزی است در جایگاه و شان فقها نیست./امتداد

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها