احمد خرم عضو کابینه خاتمی، در گفتگو با مستقل:

مردم ایران مستحق آرامش هستند

خرم می‌گوید: مردم ایران مستحق آرامش هستند و هیچ کس و هیچ گروهی نباید به خودش اجازه بدهد تا آسایش مردم را سلب کند. توصیه‌ام به تندروها چیزی جز این نمی‌تواند باشد که اگر نمی‌خواهند برای همیشه به حاشیه رانده شوند و اسم‌شان به عنوان اخلالگر ثبت شود، هر چه زودتر دست از افراط و تفریط بردارند تا از این طریق، اعتماد عمومی روز به روز پررنگ تر شود.

مردم ایران مستحق آرامش هستند

مستقل: با شروع سال جدید مساله حجاب و تداوم حساسیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، بار دیگر مردم را رو در روی یکدیگر قرار داد. تا جایی‌که «پرتاب سطل ماست به صورت دو خانم» و «بگو مگوهای تند و تیزی» که در معابر عمومی بین موافقان و مخالفان حجاب اجباری رخ داد، تا حد زیادی کام افکار عمومی را تلخ کرد. این شرایط نگران کننده در حالی عیان شد که مردم به دلیل بحران معیشت فضای ملتهبی را تجربه می‌کنند.

اخیرا انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر خالی کردن سطل ماست روی سر مادر و دختری در خیابان ولیعصر منطقه شاندیز مشهد تبدیل به یکی از اخبار جنجالی روزهای اخیر شد. طبق گزارش روابط عمومی دادستانی طرقبه؛ پس از تظاهر به کشف حجاب توسط دو خانم در ملأعام و برخورد غیرمتعارف یک فرد با این دو خانم، دستورات قضایی لازم در این زمینه صادر و این افراد جلب شدند. این موضوع با واکنش‌های متعددی مواجه شد.

بسیاری از چهره‌های سرشناس از این روش انتقاد کردند. حتی احسان علیخانی، مجری معروف صداوسیما به ماجرای پرتاب سطل ماست به سوی دو خانم بدون حجاب واکنش نشان داد و در استوری اینستاگرام خود نوشت: ماست پاشی کمترین نتیجه خشونت کلامی است که این روزها در ذهن و کلام برخی آقایان وجود دارد.

قبل از این واقعه وزارت کشور با صدور بیانیه‌ای تاکید کرده بود هیچ گونه عقب‌نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش‌های سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حجاب به عنوان یک ضرورت شرعی غیر قابل تردید همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

احمد خرم در این باره به «مستقل» گفت: ایران یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان است، در واقع به قدری دارایی داریم که بتوانیم با کمترین دغدغه ممکن زندگی کنیم. اما متاسفانه ایران و ایرانی گرفتار تندروی‌ است و این تندروها هستند که به سیاست، اقتصاد، فرهنگ و در نتیجه آسایش عمومی ضربات سهمگینی را تحمیل می‌کنند. در شرایطی که به واسطه تحریم‌ها، مردم تنگناهای زیادی را متحمل می‌شوند، گروهی تندرو با رفتارهای افراطی حال عمومی را بدتر می‌کنند.

این فعال سیاسی در ادامه اظهار داشت: قانونی نانوشته رأی به این می‌دهد که «منطق گرایی برای توسعه لازم است» حالا این سوال مطرح می‌شود که تصمیمات و برنامه‌های ما تا چه میزان با واقعیت تطابق دارند؟ آیا می‌توان گفت، اداره امور به دست متخصصینی است که شرایط را می‌شناسند و نیازها را تشخیص می‌دهند؟

او افزود: ایران سال بسیار دشواری را پشت سر گذاشت و افکار عمومی بسیار تحت فشار بود. طبیعی است در چنین شرایط ناگواری باید همهِ هم و غم دست اندرکاران و تصمیم گیران این باشد که آرامش را به جامعه بازگردانند. اما آیا اینطور شد؟ نه! چرا نه؟ چون عده‌ای تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند و اساسا نمی‌خواهند حتی قدمی کوچک از موضع‌گیری‌های شان عقب بروند. در واقع اصرار به تندروی آنهم با استدلال‌های غیرمنطقی مانعی بلند برای تلطیف فضای کدر فعلی هستند.

وزیر دولت خاتمی تصریح کرد: در این بین دولت به عنوان متولی اول و اصلی امور باید در قدم اول به شناختی کافی از مطالبات عمومی در عرصه‌های مختلف برسد تا از این طریق در جلب نظر مردم موفق شود. در واقع اگر افکار عمومی به این نتیجه و تشخیص برسد که مسئولان کاهش مشکلات را "بایدی" مهم می‌دانند، امیدواری‌شان برای روزهای بهتر بیشتر می‌شود. اما اگر دولتمردان هم همصدا با افراطیون عمل کنند، بی‌اعتمادی در جامعه پررنگ می‌شود. با این توضیح که بی‌اعتمادی برای جوامع به مثابه سهمی مهلک است.

احمد خرم در پایان گفت: مردم ایران مستحق آرامش هستند و هیچ کس و هیچ گروهی نباید به خودش اجازه بدهد تا آسایش مردم را سلب کند. توصیه‌ام به تندروها چیزی جز این نمی‌تواند باشد که اگر نمی‌خواهند برای همیشه به حاشیه رانده شوند و اسم‌شان به عنوان اخلالگر ثبت شود، هر چه زودتر دست از افراط و تفریط بردارند تا از این طریق، اعتماد عمومی روز به روز پررنگ تر شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها