۷۵ تا ۸۰ درصد مردم ایران از شرایط ناراضی هستند

پیش‌بینی برخی از مراکز معتبر، حجم ناراضیان را حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد مردم ایران می‌دانند. ولی حتما در این صددرصد جمعیت ۸۵ میلیونی ۲۰، ۲۵ میلیون نفر مدافع وضع موجود هستند.

۷۵ تا ۸۰ درصد مردم ایران از شرایط ناراضی هستند

حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص سخنرانی رئیس‌جمهور در جشن پیروزی انقلاب درباره بخشودگی هنرمندان، ورزشکاران و فعالان رسانه‌ای داخل و خارج از کشور که در ماه‌های گذشته مواضعی گرفته بودند و اینکه چقدر ضرورت دارد تا موضوع مطرح شده از سوی آقای رئیسی منتهی به این بخش‌ها نباشد و در فراهم آوردن مقدمات آزادی بیان، زمینه آزادی پس از بیان هم فراهم شود تا تمام گرایشات و عقاید بتوانند انتقادات و مواضع مختلف خود را مطرح کنند، گفت: آنچه که آقای رئیسی از آن به عنوان عطوفت و بخشودگی نظام یاد می‌کنند، بیش از آنکه ناشی از اقدامات ایشان باشد، برگرفته از انگیزه‌ها و پیگیری‌های رئیس قوه‌قضائیه و موافقت رهبری است که در نتیجه آن تعدادی از زندانیان و متهمان آزاد شدند. هر چند این اقدام کافی نیست، اما در جای خود قدمی مثبت و رو به جلو است.

رسولی گفت: به هر میزانی که ما در عرصه داخلی تفاهم و رابطه متقابل رضایتمندانه‌تری بین اکثریت مردم و حکومت داشته باشیم، به همان میزان بر قدرت ملی کشور افزوده خواهد شد و در آن صورت نظام با تکیه بر این ظرفیت ملی، بهتر می‌تواند با چالش‌های عدیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داخلی از یکسو و مواجهه با هجمه‌های گسترده بین‌المللی روبه‌رو شود. آقای خاتمی که سال‌ها قبل آشتی ملی را مطرح کردند با پیش‌بینی چنین روزهایی بود.

وی تصریح کرد: هنوز آقای سیدمصطفی تاج‌زاده و افراد بی‌شماری مانند ایشان برای چندمین بار به حبس طولانی‌مدت محکوم شدند و خبری از آزادی آنان نیست. آشتی ملی که آزادی زندانیان و متهمین، قدم‌های آغازین این فرآیند است در صورتی می‌تواند کامل گردد که هم برای داخل کشور و هم برای ایرانیان خارج از کشور به صورت رسمی عفو عمومی عملیاتی صورت بگیرد و اعلام شود که هیچ شهروند ایرانی در داخل و خارج از کشور صرف انتقاد از حکومت و یا طرح پیشنهاداتی در ارتباط با آینده بهتر ایران مورد تعقیب امنیتی و قضایی قرار نخواهد گرفت. 

وی افزود: پیش‌بینی برخی از مراکز معتبر، حجم ناراضیان را حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد مردم ایران می‌دانند. البته راستی‌آزمایی این حجم از نارضایتی با مراجعه به شاخص‌های رسمی مثل نرخ تورم، گرانی قیمت‌ها، منفی شدن نرخ سرمایه‌گذاری، افزایش نرخ مهاجرت و گریز نخبگان کشور خیلی کار مشکلی نیست ولی حتما در این صددرصد جمعیت ۸۵ میلیونی ۲۰، ۲۵ میلیون نفر مدافع وضع موجود هستند. به نظر من وقتی صحبت از مردم می‌شود، صددرصد مردم باید مدنظر باشند. تکیه بر هرکدام از این دو بخش اقلیت و اکثریت در تحلیل‌ها چه از سوی حاکمان و چه از سوی منتقدان و تحلیل‌گران معترض به شرایط موجود صورت بگیرد، به نظر دچار خلط مبحث شده است.

وی افزود: به نظر من در ۲۲ بهمن یا سایر مناسبت‌ها بخشی از مردم به دلیل دلبستگی‌هایی که به انقلاب دارند حضور پیدا می‌کنند. اما واقعیت اجتناب‌ناپذیر این است که نمی‌توان با تکیه بر این صحنه‌ها، نارضایتی بیش از چهار پنجم جامعه ایران از وضع موجود،‌ به ویژه در بخش‌های اقتصادی، معیشتی، فرهنگی و سیاسی را منکر شد. چنانچه به کار بردن واژه «مردم» با یک رویکرد فراگیر، جامع و مانع، از سوی تحلیل‌گران حاکمیتی مورد توجه قرار بگیرد از کج‌فهمی علیه رفتارهای عموم مردم ایران جلوگیری می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها