کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با مستقل:

مطابق خواست مردم دست به اصلاحات فوری بزنید

کنعانی مقدم می‌گوید: سیاستمداران باید همواره با خواست مردم دست به تغییرات بزنند و اگر مردم چیزی را از آن‌ها می‌خواهند در مقابل خواسته‌های به حق مردم باید اقدامات فوری و البته نتیجه بخشی را انجام دهند. در غیر این صورت جایگاه خود را از دست می‌دهند

مطابق خواست مردم دست به اصلاحات فوری بزنید

مستقل: بیش از صد روز از آغاز اعتراضات در ایران می‌‎گذرد. بعد از شروع ناآرامی‌ها در بسیاری از شهرهای ایران برخی از سیاستمداران و مسئولان کشور، مانند رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و از جمله نمایندگان مجلس از لزوم ایجاد تغییرات و اصلاحات در ساختار کشور سخن گفتند و برخی از آن‌ها، از جمله «محمدباقر قالیباف» که حتی از طرح جدیدی با نام «حکمرانی نو» استفاده کرد. ولی انجام این اصلاحات را به تثبیت امنیت در کشور موکول کردند.

اگر چه برقراری امنیت و شرایط آرامی که مسئولان از یک سو به‌عنوان شرط رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و از سوی دیگر برای انجام اصلاحات از آن یاد می‌کردند، تقریبا محقق شده است اما خبری از هیچ یک از این دو اقدام مهم اصلی نیست. حالا این سوال مطرح می‌شود که در وضعیت کنونی که به‌نظر امنیت در کشور برقرار شده است و اعتراضات تا حدودی فروکش کرده است چه زمانی را باید برای شروع این اصلاحات در نظر گرفت و آیا مسئولانی مانند رئیس مجلس بر عکس گذشته به وعده‌های خود در مورد رسیدگی به مطالبات شهروندان عمل می‌کنند یا اینکه باید همین مسیر را با همین سیاست‌ها ادامه دهیم؟ با توجه به اینکه چیزی تا انتخابات دوره دوازهم مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است آیا رئیس و نمایندگان تمام اصولگرایی مجلس فکری برای پر کردن صندوق‌های رای خواهند کرد؟

 

«حسین کنعانی مقدم»، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با مستقل با تاکید بر اینکه مطالبات به حق شهروندانی که در طول این چند ماه به سیاست‌های رایج انتقاد دارند باید شنیده شود، در پاسخ به این سوال که این شعارها در مورد تغییرات و اصلاح از چه زمانی باید شروع شود و آیا همتی برای دست زدن به جراحی در عرصه سیاست‌ ایران وجود دارد، به خبرنگار «مستقل» می‌گوید:

«تمام کسانی که در ایران معتقد به دموکراسی و مردم سالاری دینی هستند باید متکی به خواست ملت فعالیت کنند و مواردی که باعث نارضاتی مردم شده است را اصلاح کنند.»

دبیر کل حزب سبز ایران در ادامه گفت:

«شخصی مانند «محمدباقر قالیباف» و دیگر نمایندگان و مسئولانی که دم اصلاحات می‌زنند، اگر بار دیگر می‌خواهند که در این مسند حضور داشته باشند و از مردم انتظار داشته باشند که برای رای دادن به آن‌ها وارد کارزار انتخابات شوند، باید در ادامه شعارهای خود دست به روندی بزنند که مردم بتوانند تغییرات یا آنچه به نام اصلاح بیان می‌شود را لمس کنند. در غیر این صورت رای مردم را از دست خواهند داد و در ادامه کرسی‌هایی که در اختیار دارند هم از بین خواهد رفت. پس اگر به‌صورت خلاصه بخواهیم جواب این سوال را بدهیم باید بگوییم که اگر تغییرات و اصلاحی در ساختار سیاسی ایران به‌وجود نیاید باید شاهد کاهش تعداد رای دهنگان در انتخابات پیش رو باشیم.»

او همچنین با بیان راه‌کارهایی که باید در قالب اصلاح قرار بگیرد ادامه می‌دهد:

«مسئولانی بعد از شروع ناآرامی‌ها شعار اصلاح و تغییر سر می‌دانند باید با اصلاح امور و البته جبران کمبودهایی که موجب اعتراض شهروندان شد اقدامات فوری انجام دهند تا ایران را به مسیر توسعه‌ای که مد نظر است و برای کشور ترسیم شده باز گردانند. اگر این تغییرات نتواند جبران کننده باشد و یا اینکه باعث وخیم‌تر شدن وضعیت شود تاثیر معکوس خواهد داشت که هیچ‌کس خواهان چنین وضعیتی نخواهد بود. یکی از موضوعاتی که در این مورد به‌نظر می‌تواند به وضعیت کنونی برای بهتر شدن کمک کند بستن پرونده‌هایی است که باز بودنش برای کشور حاشیه‌هایی را به‌وجود آورده است. البته در این زمینه همه قوه‌ها با همکاری هم باید به کمک جامعه بیایند. اگر تغییری در مدت کوتاه رخ ندهد باید در انتظار گذر زمان برای به وجود آمدن تغییرات باشیم که این مورد می‌تواند آینده مبهم و غیر قابل پیش‌بینی را وجود بیاورد. 

وی توضیح داد:

«سیاستمداران باید همواره با خواست مردم دست به تغییرات بزنند و اگر مردم چیزی را از آن‌ها می‌خواهند در مقابل خواسته‌های به حق مردم باید اقدامات فوری و البته نتیجه بخشی را انجام دهند. در غیر این صورت جایگاه خود را از دست می‌دهند. بسیاری از زیرساخت‌ها و روبنای عرصه سیاسی کشور نیاز به تغییرات دارد که اگر به وعده‌ها در این مورد رسیدگی نشود این اعتماد باقی مانده به مجلس و دیگر قوه‌ها هم از بین خواهد رفت.»  

حسین کنعانی‌مقدم در پایان با اشاره به مشکلات اقتصادی که گریبان‌گر مردم ایران شده است اضافه می‌کند:

«مشکلات اقتصادی و کمبود منابع مالی از جمله مطالباتی است که در راس خواسته‌‎های مردم قرار دارد و باید عمده اعتراضات را در این حوزه تعریف کنیم. توجه داشته باشید که دو مورد توانسته اقتصاد ایران را فلج کند یکی از این موضوعات به مسائل داخلی باز می‌گردد و دیگری به نقش ایران در اقتصاد بین‌الملل مربوط می‌شود. در داخل ایران اولین اقدامی که می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند این است که اقتصاد را از حوزه سیاست خارج کنیم. اقتصاد سیاسی شده ایران یکی از بحران‌هایی است که حتی اجازه تنفس این حوزه را نمی‌دهد.»

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها