چین یک ماهیت سوپرمارکتی و کاسبی دارد

چین یک ماهیت سوپرمارکتی و کاسبی دارد. می‌گوید هرکسی از من بخرد، من هم می‌فروشم.

چین یک ماهیت سوپرمارکتی و کاسبی دارد

چهار سطح تحلیل از اقدام اخیر چین از زبان آقای سفیر

حسین ملائکه، سفیر ایران در چین در دوره اصلاحات:

۱. چین یک ماهیت سوپرمارکتی و کاسبی دارد. می‌گوید هرکسی از من بخرد، من هم می‌فروشم. این در رفتار و سیاست چهار دهه گذشته چین به‌وضوح وجود دارد. چین حدود ۵-۶ سال است که اندکی سیاست را در تجارت خود وارد کرد.

۲. تلاش چین برای جداسازی از روسیه مشهود است. بعد از حمله روسیه به اوکراین و همگامی چین با روسیه، خسارت زیاد بین‌المللی متوجه چین شد و آنها به‌شدت تحت فشار قرار گرفتند که با روس‌ها می‌خواهند کل نظام و سیاست بین‌الملل را به هم بریزند و تلاش ۷-۶ ماهه سنگین چین برای اینکه خود را از روسیه در موضوع اوکراین جدا کند بسیار مشهود است.

۳. با توجه به شرایط داخلی ایران و همچنین براساس آنچه که اطلاع دارم سفارت چین یک ارزیابی بسیار گسترده‌ای از دانشگاه‌های ایران کرده که بداند ارزیابی اندیشمندان، دانشجویان و دانشگاهیان و فرهیختگان ایرانی در مورد چین چیست و به نتیجه مثبتی نرسیده.

۴. از آنجا که چین و روسیه به هر صورت مجبورند با یکدیگر هماهنگی سیاسی و استراتژیک داشته باشند، اگرچه در بحران اوکراین به صخره سختی برخورد کرده‌اند اما علاقه‌مندی و برنامه آنها برای به چالش کشیدن نظام بین‌الملل همچنان به قوت خود باقی است./ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها