نباید اجازه دهیم روسیه و چین قلدرمابآنه با ما برخورد کنند

ما نباید اجازه دهیم از خصومتی که میان ما و غرب است جبهه شرق یعنی روسیه و چین استفاده کنند و قلدرمابآنه با ایران برخورد کنند.

نباید اجازه دهیم روسیه و چین قلدرمابآنه با ما برخورد کنند

با سفر شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین به ریاض و دو بیانیه مشترک با عربستان سعودی و سران کشورهای عرب، واکنش‌های منفی بسیاری در ایران به وجود آمد. در بخشی از بیانیه پایانی نشست رهبران کشورهای عرب و چین که به میزبانی ریاض برگزار شد به مساله اختلاف ایران و امارات بر سر مالکیت جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی درخلیج فارس اشاره شد که در این خصوص امیر عبدالهیان درتوییتی نوشت، «جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس ، اجزای جدایی ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد. در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.»

در این‌باره سارا فلاحی عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم ایلام به خبرنگار جماران گفت: در رابطه با بیانیه مشترک عربستان و چین و دخالتی که در امور داخلی ما صورت گرفت و به نوعی امنیت مرزی ما را نقص کردند، شدیدا این موضع‌گیری را از سوی کشورهای عربی و چین محکوم می‌کنیم. آ‌ن‌ها در مقامی نیستند که بخواهند درباره‌ی تمامیت ارضی ما صحبت کنند؛ این موضوع خط قرمز ما است و قطعا در مقابل کوچکترین تعرضی از سوی آنان پاسخ داده خواهد شد.

و افزود: اما در باب حضور رییس جمهور چین در عربستان نکاتی قابل اهمیت است؛ منطقی که بر روابط کشورهای دنیا حاکم است یک منطق سودگرایانه است که به دنبال منافع ملی خود هستند، اما متأسفانه ما در حوزه سیاست خارجی نتوانسته ایم یک استراتژی درست و مبتنی بر عمل گرایی در راستای منافع ملی کشور به صور همه جانبه همه جانبه در این دولت و در دولت‌های قبلی ترسیم کنیم. 

وی ادامه داد: این اتفاقات نشان می دهد کشورهایی که ما در شعارهایمان بیشتر به عنوان متحد استراتژیک‌ مطرح کردیم، آنچه برایشان استراتژیک است منافع خودشان است. در شرایطی که دنیا  با بحران انرژی مواجه شده است چینی‌ها به دنبال بازارهای ارزان‌تر و متحدین جدید هستند و عربستان نیز این شرایط را برای آن‌ها فراهم کرده است. اما ما برای قرارداد ایران و چین بدون آنکه به سرانجام رسیده باشد، علی رغم نظرات مخالف و موافق، هیاهوی بسیاری به پا کردیم، ولی کشورهای عربی اینکار را به عرصه عمل رساندند. این نشان می‌دهد ما خلأهای بسیاری در روابط‌ خود داریم و باید رفقای استراتژیک خودمان را به درستی شناسایی کنیم. این رفیق یعنی کسی که در بزنگاه‌ها در کنار ما باشد؛ امروز چینی‌ها ریسک نکردند و همین شرایطی را که آن‌ها ایجاد کردند روس‌ها هم در جنگ با اوکراین و غائله پهپادها در بحث مذاکرات ایجاد کردند و به شکلی زیر میز زدند، چون منافع خودشان در اولویت است زیرا آن‌ها از منطق واقع‌گرایانه پیروی می‌کنند. 

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی افزود: با توجه به اینکه ایران در حوزه‌ی قدرت، به خصوص در حوزه های هسته‌ای، نظامی، علمی و فناوری، ورود نوظهورانه‌ای داشته و به شکلی وارد بازار قدرت آن‌ها شده است، آنها به این نتیجه رسیدند که باید ایران را تحت فشار قرار دهند؛ چون ایران در سطح کلان می‌تواند رقیب چین و عربستان شود. 

فلاحی همچنین در خصوص نگاه به شرق و غرب گفت: شیوه‌ی صفر یا صد نگاه به شرق یا غرب یک نگاه تقلیل‌گرایانه است و این تأمین کننده‌ی منافع ملی ما نیست. دوست و دشمن همیشگی نیستند و رفیق و رقیب جایشان مبتنی بر منافع ملی عوض می‌شود، چرا که امروز منطق قدرت بر نظام بین‌الملل حاکم و این قدرت نیز امری همه جانبه است، اما در کشور ما تا کنون هیچ یک از دولت‌ها نتوانسته اند آن توازن لازم را در سیاست خارجی را ایجاد کنند. ما نباید اجازه دهیم از خصومتی که میان ما و غرب است جبهه شرق یعنی روسیه و چین استفاده کنند و قلدرمابآنه با ایران برخورد کنند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: چینی‌ها از قدیم زمانی که برجام امضاء شد گله‌مند بودند که جمهوری اسلامی به محض اینکه برجام را امضاء کرد شرق را رها کرد و بیشتر متمایل به غرب شده است. این در حالی است که منطقی که ما باید از آن پیروی کنیم منافع خودمان است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها