پیروزی مردم و سقوط حکومت نزدیک است

سی ان ان مدعی شد اعتراضات موجب شده است حکومت در آستانه سقوط قرار بگیرد.

 پیروزی مردم و سقوط حکومت نزدیک است

به گزارش مستقل آنلاین، سی ان ان نوشت:

 شاید خیلی زود باشد که آن را یک پیروزی کامل بدانیم، اما غوغای جمعی از مردم سراسر چین علیه کنترل های سختگیرانه کووید، باعث شده است که یکی از اقتدارگراترین دولت های جهان - و رهبر آن شی جین پینگ سقوط کند. 

 به دنبال اعتراضات در سراسر کشور، برخی از مقامات محلی چین شروع به کاهش محدودیت‌های کووید کرده‌اند - چیزی که به نظر می‌رسد تغییری به سمت بازگشایی تدریجی با نزدیک شدن کشور به چهارمین سال شیوع همه‌گیری است.

 از هفته گذشته، بیش از 20 شهر، از جمله کلان شهرهای بزرگ پکن، شانگهای، شنژن، ووهان و چنگدو، الزامات آزمایش منفی کووید را در حمل و نقل عمومی لغو کردند.  و برخی مجتمع‌های مسکونی اکنون به ساکنان آلوده با نیازهای ویژه اجازه می‌دهند به جای فرستادن به قرنطینه متمرکز، در خانه خود قرنطینه شوند.

 یک معترض که در تظاهراتی در پکن شرکت کرده بود، گفت: «احساس می‌کنم کار سخت همه به ثمر می‌رسد.»

 مقام ارشد بهداشت چین روز چهارشنبه با اعلام اینکه کنترل همه گیر این کشور وارد "مرحله و ماموریت جدیدی" شده است، تغییر استراتژی را نشان داد.  به گفته یک مقام اتحادیه اروپا که گفت رهبر چین اذعان کرده است مردم ناامید شده اند،پیشنهاد کرده که چین آماده است تا قوانین کووید را کاهش دهد، شی بعداً ایده خود را در مورد این موضوع با رئیس شورای اروپا در میان گذاشت.

تنها شش هفته پیش، اقتدار شی به نظر غیرقابل شکست به نظر می رسید.  او سومین دوره پیشگامانه قدرت را به دست آورد، رهبران میانه‌روتر را از نظر سیاسی به بازنشستگی زودهنگام منتقل کرد، و رهبری جدید را با وفاداران سرسخت - از جمله برخی از وفادارترین مجریان استراتژی او برای مقابله با کووید صفر، جمع کرد.

 این تصویر از کنترل مطلق و بی چون و چرا در اواخر ماه گذشته با انفجاری از مخالفت ساکنان، کارگران مهاجر و دانشجویان دانشگاه که به اندازه زیادی سرکوب شده بودند، نابود شد.

 در تحولی نگران‌کننده برای حزب، علاوه بر محدودیت‌های کووید، بسیاری از معترضان جوان نیز خشم خود را متوجه سیاست‌های استبدادی شی، از تشدید سانسور گرفته تا کنترل‌های ایدئولوژیک همه‌جانبه کردند، که اکنون به آنها دیکته می‌کند که چه چیزی را ببینند و بخوانند. 

 برخی خواستار آزادی‌های سیاسی بیشتر بودند، برخی دیگر دیکتاتوری و حکومت مادام‌العمر را محکوم کردند، اما جسورانه‌ترین مخالفت‌های سیاسی از شانگهای، بزرگترین شهر و مرکز مالی چین بود، جایی که جمعیت آشکارا خواستار «کناره‌گیری» شی برای دو شب متوالی شدند.

در حالی که نیروهای امنیتی چین به سرعت برای سرکوب تظاهرات گسیل شدند، درخواست‌های فزاینده برای تغییر سیاسی - که از زمان اعتراضات میدان تیان‌آن‌من در سال 1989 در چنین مقیاسی شنیده نشده بود - احتمالاً مقامات را وادار کرده است که کاهش محدودیت‌ها را تسریع بخشند.

 رسانه‌های دولتی با دقت از ذکر اعتراضات پرهیز کرده‌اند، در عوض سیاست‌گذاری را به‌عنوان پیروی از علم تعریف می‌کنند، اتفاقی که توسط یکی از ساکنان پکن در یک پست Weibo که به طور گسترده منتشر شد - و بعداً سانسور شد - اشاره کرد: "وقتی با او در مورد دموکراسی صحبت می‌کنید.  او در نهایت در مورد علم با شما صحبت می کند."

 رسانه‌های دولتی چین با برانگیختن ترس فراگیر عمومی از ابتلا و مرگ ناشی از کووید، اکنون به تحقیقات ماه‌ها درباره «کاهش بیماری‌زایی» نوع Omicron اشاره می‌کنند.  برخی از رسانه‌های دولتی همچنین مصاحبه‌ای را با یک متخصص پزشکی به اشتراک گذاشتند که در مورد کووید طولانی مدت شک و تردیدهایی را ایجاد کرد - در تضاد شدید با پوشش قبلی که خطرات بلندمدت ابتلا به این ویروس را نشان می‌داد.

 برخی اسکرین شات های کنار هم از دو گزارش روزنامه دولتی پیپلز دیلی که با فاصله پنج ماه از هم منتشر شده اند را به اشتراک گذاشتند - یکی که شدت کووید طولانی مدت را برجسته می کند و یکی با این عنوان: "در حال حاضر، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کووید طولانی مدت وجود دارد."

 با وجود آرامش نسبی، بسیاری از محدودیت‌ها همچنان پابرجا هستند - و در برخی از نقاط کشور، محدودیت‌های جدید و محدودیت‌های سفر همچنان اعمال می‌شود.

 یانژونگ هوانگ، یک کارشناس ارشد می‌نویسد: «به نظر می‌رسد که دور شدن از کووید صفر تقریباً یک فرآیند غیرمتمرکز در چین است: در حالی که برخی از مناطق در حال کاهش محدودیت‌ها هستند، برخی ظاهراً همچنان به کووید صفر چسبیده‌اند و برخی دیگر منتظر و تماشا می‌کنند.» 

در برخی شهرها، آرامش نسبی باعث سردرگمی و هرج و مرج در زمین شده است.  در پکن، اماکن عمومی مانند مراکز خرید و ساختمان‌های اداری هنوز برای ورود به تست کووید 48 ساعته منفی نیاز دارند.  حذف ناگهانی کیوسک‌های آزمایش در پایتخت نیز باعث ایجاد صف‌های طولانی در محل‌های آزمایشی باقی‌مانده شده است.

 با این حال، ساکنان شهرهای بزرگ چین عکس‌هایی از حذف غرفه‌های آزمایش از خیابان‌ها به اشتراک گذاشتند و آنچه را که برخی به عنوان «آغاز پایان» به سیاست صفر کووید می‌دانستند جشن گرفتند.

 برخی دیگر حال و حوصله جشن و شادی را ندارند و به معیشت ویران شده و جان های از دست رفته به دلیل قرنطینه های شدید استناد می کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها