دانشجویان بدهکار دستگاه‌های اجرایی نیستند

مسئولین فکر می کنند دانشجویان و دانشمندان و اندیشمندان بدهکار دستگاه های اجرایی هستند.

دانشجویان بدهکار دستگاه‌های اجرایی نیستند

دبیرکل حزب آبادگران جوان با تأکید بر اینکه دارای مشکلات عدیده در مردم‌ داری هستیم، گفت:  آدم احساس می کند چند دولت و چند قوه قضائیه و غیره وجود دارد. این مشکلات وجود دارد که جامعه شکننده می شود و به این تظاهرات ختم می شود. مثلا بنزین را گران می کنند و سران قوا با مزاح به صورت علنی می گویند که ما هم روز جمعه خبردار شدیم. چون هیچ کس راضی به پاسخگویی نیست و نمی تواند صادقانه به سؤالات مردم جواب بدهد. 

بخشی از گفت و گوی خبرنگار جماران با حسن بیادی را در ادامه می خوانید:

 

***به نظر می رسد شروع اعتراضات اخیر با درگذشت خانم مهسا امینی بود، اما برخی کارشناسان معتقدند که مشکلاتی مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وجود داشته که فوت ایشان بهانه‌ای برای نمایان شدن این مشکلات و نارضایتی های مردم شد. ارزیابی شما از علت شکل گیری اعتراضات 50 روز گذشته چیست؟

حتما همین جور است که می فرمائید، اما اگر اجازه بدهید جملاتی را مقدماتا در این مصاحبه بیان کنم. 

بحران هایی که آن موقع داشتیم را الآن نداریم. به نظر من چیزهایی که شما دارید در این 50 روز می بینید نسبت به سال های 59 و 60  هیچ است. هر روز جنگ، ترور منافقین و حرکت های مذبوحانه تجزیه طلب ها را داشتیم و پول هم در خزانه نداشتیم، نفت ما را نمی خریدند، نفت ارزان بود، و الحمدلله با این همه مشکلات و تحریم های خانه برانداز خارجی و نفوذی ها و موریانه‌ های داخلی و باندهای متصل به قدرت و ثروت، کشور عزیزمان را تا این زمان بدون اینکه یک وجب خاک آن را به دشمن بدهیم  به اینجا رسانده و حفظ نموده‌ ایم؛ اگر چه تأکید می کنم دارای مشکلات عدیده در مردم‌ داری هستیم. و صد البته قابل توجیه نیست که نوع برخورد و تفکر این زمان را مثل دهه 60 قرار بدهیم و با آن زمان مقایسه کنیم؛ اگرچه می توانیم از آن اتفاقات نابرابر عبرت گرفته قدرت مردم‌ داری و توسعه مطلوب کشور عزیزمان را تجربه کنیم پس حق نداریم اشتباهات خود را توجیه غیر منصفانه بنماییم. 

وقتی یک دانشجو و یا اساتید در دانشگاه حرف می زنند، و موضوعی خاص را بیان می کنند و گوش نمی کنید، شک نکنید که این بی تدبیری ها به اعتراض خیابانی و اغتشاش تبدیل می شود. یعنی این ما هستیم که اعتراضات را تبدیل به ناهنجاری می کنیم. شک نکنید کسانی که همیشه از داخل  و خارج کشور ما را اذیت و درسیاست های ما دخالت و توطئه می کنند از همین ناهنجاری‌ های موجود است که سوء استفاده می کنند. مثلا هر روزدر 24 ساعت شبکه ایران اینترنشنال و دیگر رسانه‌های معاند را مشاهده می کنید که همه برنامه هایشان را قطع کرده و فقط اخبار اعتراضات ایران را پوشش می دهند. و صدا و سیمای ما هم قدرت و توان مقابله با این نوع بحران های رسانه را نداشته و اگر هم داشته باشد خیلی ضعیف است.

درست است که آمریکا و استکبار جهانی 44 سال است با ما دشمنی دارند و دست هم از  این دشمنی بر نخواهند داشت. ولی مقام معظم رهبری چندی پیش قریب به این مضمون مطلبی را مطرح کردند که «مگس روی زخم می نشیند».

فکر می کنید که علت چیست؟ برادر من! اصلا بعضی از مسئولین ما خوابند و نوعا علت آن این است که فرمایشات ایشان را به نفع خود مصادره به مطلوب می کنند و یا بعضی ها که اصلا گوش نمی کنند؛ و موریانه‌ وار فقط به نفع خودشان بر عکس عمل می کنند.

 

***به نظر شما اگر این زخم ها نبود، دشمن مجال پیدا می کرد که 50 روز علیه ما جنگ تبلیغاتی راه بیاندازد؟

نه؛ از ما است که بر ما است. اتفاقا چند وقت پیش در مصاحبه با روزنامه هم میهن گفتم من از غرش شیران و پلنگان و ببرها نمی ترسم، ولی از سکوت موریانه های نفوذی هراس داشته و می ترسم.  

این را بدانید که ما چند عیب مهم و اساسی داریم که باعث این مشکلات و معضلات عدیده می گردد. مهمترین آن تفکری که است می گوید فقط من باید باشم و شرط هم می گذارد . اگر خوب دقت کنید در سپهر سیاسی خیلی از مسئولین «نقش مردم و مشارکت آنان در اجرای امور » را حذف کرده‌ اند  و فقط می گویند که چه طوری این میز را برای شخص خود و جناح خود حفظ کنیم؛ و خودشان و این میز را هم مترادف حفظ نظام می دانند و می گویند اگر ما نباشیم نظام نیست. یکی نیست به اینها بگوید که شما بالاتر از امام و شهید بهشتی و بعضی دیگر مسئولین سابق که نوعا کارآمد و مخلص و متعهد بودند که نیستید. لایه به لایه آدم ها عوض شده و می شوند ولی می بینید که به حول و قوه‌ الهی چرخ کشور دارد با قدرت می چرخد اگر چه عیوب جدی و مشکلات عدیده‌ ای هم  به وجود آمده است.

 

*** اینکه ما فکر کنیم فقط باید یک تفکر خاص در مسئولیت های کشور حضور داشته باشد و بقیه سلیقه ها را به بهانه های مختلف واقعی و غیر واقعی از قطار نیروهای خدمت به کشور حذف کنیم، چقدر باعث تشدید مشکلات ما شده است؟

صفر و صد کردن کارها همین بلا را سر مردم می آورد؛ ما نباید صفر و صدی ببینیم. الآن یک نفر نیست که بگوید چرا این کرسی های آزاد اندیشی شکل نگرفت؟ مسئولش چه کسی بوده است؟ چه کسی نخواسته انجام شود؟ چه کسی این مطلبی که مقام معظم رهبری بیان فرموده‌ اند را به انحراف برده است؟ مثلا ما یک صفحه سند چشم انداز 20 ساله را تدوین و به همه دستگاه های اجرایی، نهادهای دولتی و غیر دولتی و مجموعه نیروهای مسلح ابلاغ کرده‌ ایم که هزاران صفحه پشتیبانی کارشناسی دارد. یک نفر بگوید و پاسخگو باشد که قرار بوده در سال 1404 به کجا برسیم و چه اتفاقی باید می افتاد؟  آیا در این 17 سال پس از ابلاغ به اهداف آن چشم انداز رسیده ایم؟ اگر انجام نشده چه کسی مانع بوده است؟ چه کسی ناظر بوده؟ چه کسی و یا سازمانی مدیریت کلان آن را بر عهده داشته است؟

آیا فقط تحریم ها باعث عدم تحقق آن بوده است؟ ما که می گوییم تحریم ها نعمت بوده‌ اند. بعضی از تندروها می گویند برجام باعث این مصیبت ها و معضلات شده، سؤال اینجاست که وقتی ترامپ برجام را پاره کرد چرا رهایش نکردید؟ بعضی ها می گویند برجام خوب بوده است؛ پس چرا کمک نمی کنید انجام شود؟

شما می دانید که الآن سازمان های دولتی و غیر دولتی دستشان در جیب مردم و نوعا رقیب مردم هستند؟ و از لحاظ اقتصادی و سیاسی علیه مردم هستند. یک نفر به طنز گفته بود که چندین مرتبه دولتمردان ما می خواستند انقلاب را از بین ببرند و مردم دلسوز با گذشت و ایثار نگذاشتند که این امر محقق شود واقعا در این موضوع شک نکنید! به نظر من این موضوع واقعیت دارد؛ چون مردم نظام را دوست دارند دین را دوست دارند؛ به خدا عاشق رهبری و نظام هستند ولی نوعا از نحوه برخورد و تصمیمات دستگاه های اجرایی و آثار فساد اداری خانه برانداز ناراحتند و اعتراض داشته و راضی نیستند. من قسم می خورم چنانچه همین الآن مقام رهبری به هر استانی حتی کردستان و یا سیستان و بلوچستان بروند در حد اعلا مورد استقبال و با محبت مردم قرار خواهند گرفت. تاکیداً میگویم که شک نکنید.

 

***اشاره درستی به بزرگنمایی های رسانه های خارجی دارید، اما اگر اعتراضات و مطالبات مردم را تقلیل بدهیم به اینکه یک عده معدود دنبال مسائل خاص هستند، چقدر ما را به واقعیت نزدیک می کند؟ اینکه بگوییم معترضین مست می کنند و به خیابان ها می آیند چقدر با واقعیت های جامعه سازگاری دارد؟

همه می دانیم و پر واضح است که این نظریه غلط است. باور کنید بعض از این تندروهای بی سواد و بی تقوا حرف زدن که بلد نیستند هیچ، متأسفانه حرف نزدن هم بلد نیستند. بله برادر من مشکل ما اینجا است که بعضی از دوستان ما حرف نزدن بلد نیستند.

 آدم احساس می کند چند دولت و چند قوه قضائیه و غیره وجود دارد. این مشکلات وجود دارد که جامعه شکننده می شود و به این تظاهرات ختم می شود. مثلا بنزین را گران می کنند و سران قوا با مزاح به صورت علنی می گویند که ما هم روز جمعه خبردار شدیم. چون هیچ کس راضی به پاسخگویی نیست و نمی تواند صادقانه به سؤالات مردم جواب بدهد. باز هم مثالی بزنم، یک مسئول در صدا سیما یک راهکار منطقی بدهد جوانی که درس خوانده و یا کم سواد است و سربازی هم رفته چطور ازدواج کند؟! چطور و با چه روشی سریع مسکن تهیه کند؟! چه شغلی برای او در دولت و یا بخش خصوصی برنامه ریزی و پیش بینی شده است؟! با این تورم شدید و غیر عادلانه و فساد اداری خانه برانداز واقعا جوانان بیکار با 200 میلیون تومان وام چه کاری می توانند انجام بدهند؟!

 

** *سعی دارند مشکلات را به بحث حجاب تقلیل بدهند و تعابیر تندی مثل بی بند و باری و امثال این هم در مورد معترضینی که اغلب آنها دانشجو هستند، به کار برده اند. آیا این نوع اظهار نظر باعث عصبانی تر شدن مردم و تشدید اعتراضات نمی شود؟

به نظر من هر دو جناح باعث این معضلات شده اند و دعوای آنان تقریبا دعوای زرگری است و مردم و مخصوصا جوانان این موضوع را می دانند و از آنان عبور کرده‌اند. شک نکنید، این روش هایى که اعتراضات را به دانشگاه ها کشانده و همه اعتراضات را به اساتید و دانشجویان نوعا بی‌ پناه نسبت می دهند  یک توطئه است. 

چرا مثل همه دنیا  اعتراضات را به ادارات و وزارتخانه ها نمی کشانید؟ چون راحت می توانید دانشجو را کنترل و دستگیر کنید؟ چه کسی گفته اعتراضات باید در مرکز علم و تحقیق باشد؟! در صورتی که مراکز علمی و پژوهشی باید برای بر طرف شدن معضلات و رفع مشکلات باشد و فکر و راهکار ارائه بدهند و نباید اعتراض ارائه بدهند. مگر در میان کارمندان دولت و نهادهای دیگر معترض وجود ندارد؟!

کرسی آزاد اندیشی برای این است که دانشگاه ها راهکار و راه حل ارائه بدهند. مسئولین فکر می کنند دانشجویان و دانشمندان و اندیشمندان بدهکار دستگاه های اجرایی هستند و باید کرسی آزاد اندیشی راه بیاندازیم که آنها را اصلاح و نصیحت کنیم که بر اساس خواسته‌ های ما بیاندیشند و کتاب و مقاله بنویسند . نه، عزیز من اینطور نمی شود جامعه پیشرفته را اداره نمود، شما باید به دانشگاه بروید تا اصلاح شوید؛ چون شما هستید که این معضلات را با بی تدبیری و سوء مدیریت به جامعه تحمیل می کنید و انتظار دارید که هزینه آن را جامعه علمی بپردازد؟

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها