سیدمحمد غرضی: نمی‌توان اثر فساد را در ناکارآمدی دولت‌ها نادیده گرفت

غرضی می‌گوید: نمی‌توانیم اثر منفی پدیده شوم فساد را در ناکارآمدی نادیده بگیریم. متاسفانه به دلیل نقص در قانون و همچنین گزینش نادرست مدیران در رده‌های بالای مدیریتی، فضا برای سوءاستفاده‌گران مهیا شد و اینطور بود که دارایی‌های بیت‌المال غارت شد 

سیدمحمد غرضی: نمی‌توان اثر فساد را در ناکارآمدی دولت‌ها نادیده گرفت

 

سرویس سیاسی مستقل: «اگر امروز بپرسند خروجی ۲۰ سال گذشته برنامه چشم‌انداز چه بوده، همه ما باید سرهایمان را پایین بیندازیم» این اظهارنظر یا شاید هم بتوان گفت، اعترافی صریح از رئیس‌ مجلس شورای‌ اسلامی است که موید ظهور و بروز مشکلات زیادی قلمداد می‌شود. مشکلاتی که مشخصا معیشت مردم را تهدید کرده و زندگی را برای اقشار مختلف جامعه همراه با دشواری‌های زیادی کرده است.

 

 محمد غرضی که در دولت‌های دهه شصت و سازندگی، عضوی از کابینه بود، در گفت‌وگو با «مستقل» کوتاهی در تلاش‌گری، یک‌جانبه‌گرایی، سیاسی‌کاری، دوری جستن از فعالیت علمی و ... را دلیلی بر عدم توفیق در اجرای بی‌کم‌وکاست برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله عنوان کرد و اظهار داشت: 

انقلاب در سال‌های ابتدایی درگیر جنگ تحمیلی شد و نتوانست برنامه‌های پیش‌بینی شده را اجرایی کند. بعد از دوران دفاع مقدس هم هر کدام از دولت‌ها روی کار آمدند، به دلایل زیادی نتوانستند عملکردی تاثیرگذار در راستای پیشرفت و توسعه داشته باشند.

این فعال سیاسی در ادامه گفت:

یکی از پدیده‌هایی که در ۲۰ سال گذشته ضربات زیادی را به منافع عمومی وارد کرد، چیزی جز این نیست که دولت‌‌ها بعد از استقرار در پاستور وقت و انرژی خود را صرف رقابت و جدل‌های سیاسی کردند تا پتانسیلی عظیم به جای توسعه، در خدمت غرایض سیاسی قرار بگیرد. این اهمال در حالی است که مردم به دولت رأی می‌دهند تا ظرفیت‌های موجود در کشور را صرف پیشرفت و در نتیجه کم شدن مشکلات‌شان کنند.

وزیر کابینه هاشمی افزود:‌

درباره ناکامی سیستم تصمیم‌گیری و اجرایی کشور می‌توان به «یک‌جانبه‌گری» هم اشاره کرد. یعنی وقتی اصلاح‌طلبان روی کار بودند، دانش، نظر و توانمندی اصولگرایان را نادیده گرفتند و اصولگرایان هم در زمان دولت‌داری چشم به روی پتانسیل اصلاح‌طلبان بستند. 

در واقع این رویکرد غلط موجب هدررفتِ دارایی‌ها و سرمایه‌های کشور شد. با این توضیح که هزینه‌‌سازی چنین حالتی بر هیچ‌کس نمی‌تواند پوشیده باشد.

غرضی تصریح کرد:

نمی‌توانیم اثر منفی پدیده شوم فساد را در ناکارآمدی نادیده بگیریم. متاسفانه به دلیل نقص در قانون و همچنین گزینش نادرست مدیران در رده‌های بالای مدیریتی، فضا برای سوءاستفاده‌گران مهیا شد و اینطور بود که دارایی‌های بیت‌المال غارت شد تا هم به لحاظ اقتصادی متضرر شویم و هم اعتماد مردم به سیستم روز به‌روز کمرنگ‌تر شود.

وی در ادامه توضیح داد: 

با نگاهی به نوع گزینش مسئولان و همچنین شیوه اجرای برنامه‌ها و نوع رابطه‌ای که با نظام بین‌الملل داریم، به‌طور ملموسی مشخص می‌کند ساختار سیستم با منطق‌گرایی و رویکردهای علمی بیگانه است. خب! چرا باید توقع داشته باشیم، اهدافی که برای توسعه در ۲۰ سال پیش تبیین شده بودند، محقق شوند؟

محمد غرضی در پایان گفت:

کشور ما منابع انرژی قابل‌توجهی دارد و همچنین به وفور از نیروی کار انسانی بهره‌ می‌برد. این یعنی، کافی است در کارهایمان سره را از ناسره تشخیص بدهیم تا بتوانیم، مردم ایران را به شرایطی که استحقاقش را دارند، برسانیم.

 

سند چشم‌انداز ۲۰ ساله چیست؟

 

سند چشم‌انداز بیست ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی که در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۸۲ توسط رهبر معظم انقلاب به سران قوای سه‌گانه ابلاغ شد:

 

با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان و عزم ملی و کوشش برنامه‌ریزی شده و مدبرانه‌ی جمعی و در مسیر تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی‌، در چشم‌انداز بیست ساله، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل.

 

جامعه‌ی ایرانی در افق این چشم‌انداز، چنین ویژگی‌هایی خواهد داشت:

توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود، متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی، با تاکید بر مردم‌سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مندی از امنیت اجتماعی و قضایی.

 برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه‌ی اجتماعی در تولید ملی.

 امن، مستقل و مقتدر با سامان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت.

 برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب.

فعال، مسئولیت پذیر، ایثارگر، مومن، رضایت‌مند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه‌ی تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن.

 دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه‌ی آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه) با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل.

 الهام بخش، فعال و موثر در جهان اسلام با تحکیم الگوی مردم سالاری دینی، توسعه‌ی کارآمد، جامعه‌ی اخلاقی، نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی، تاثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقه‌ای بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی (ره). دارای تعامل سازنده و موثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها