محمدصادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با مستقل:

تحریم، بهشت کاسبان بود

جوادی حصار می‌گوید: گروهی از کاسبان با دلالی به بهره‌بردن فکر می‌کردند و گروهی هم به‌واسطه دور زدن تحریم‌ها اجناس موردنظرشان را خرید و فروش می‌کردند. اساسا با هر بار بالا و پایین‌شدن بیت‌المال پول‌های کلانی را به جیب می‌زدند، به‌این معنی که تحریم بهشت کاسبان بود. 

تحریم، بهشت کاسبان بود

محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در گفت‌وگو با «مستقل» با تاکید بر اینکه «اگر برجام با همان مختصات 2015 امضاء شود، تندروها باید به‌افکار عمومی پاسخ بدهند دلیل قیل و قال‌های آن روزهای‌شان چه بود و چرا بعد از برجام، به‌شدت ظریف و همکارانش را تخریب کردند» به پرسش‌‌های مطرح شده پاسخ می‌گوید:

 برجام دوباره به حالت مسکوت برگشت. مخالفان داخلی چقدر در این وضعیت سهم دارند؟ 

همه آن‌هایی که اکنون در مجلس و دولت زمام امور را در اختیار خود می‌بینند و به‌همین دلیل فراموش کردند روزی مخالف سرسخت برجام بودند و در حال مذاکره هستند. این یعنی در همه سال‌هایی که دولت روحانی را به‌دلیل مذاکره برای توافق هسته‌ای تحت‌فشارهای شدیدی می‌گذاشتند، می‌دانستند که گره‌های اقتصادی فقط با برجام و بازشدن راه‌های مبادله اقتصادی با کشورهای دیگر باز می‌شود. اما از آنجایی که عده‌ای منافع جریان خود را نسبت به مصالح نظام و کشور در اولویت می‌دانند، اقدام‌های کارشکنانه‌ای را انجام می‌دادند تا برجام توسط روحانی به‌سرانجام نرسد و خودشان بیایند و توافق کنند. این در حالی است که دولت فعلی بدون رفع تحریم نمی‌تواند کاری کنند. در واقع اکنون که هم مجلس را در اختیار خود می‌بینند و هم دولت را، کشور را با چالش‌های زیادی روبرو کرده‌اند. همین گرانی‌های بعضا بالای 200 درصدی که مردم را به‌معنای واقعی گرفتار کرده است،‌ نشان از این دارد که مدعیانی که دولت قبل را ناکارآمد معرفی می‌کردند، خودشان کمترین کاری برای کاهش مشکلات نمی‌‌‌توانند انجام بدهند. در واقع آن‌ها از اساس با مدریت مطلوب غریبه‌اند و همه انگیزه‌شان از حضور در صحنه این بود که از شرایط تحریم سوءاستفاده کنند و به کاسبی‌شان رونق بدهند. گروهی از کاسبان با دلالی به بهره‌بردن فکر می‌کردند و گروهی هم به‌واسطه دور زدن تحریم‌ها اجناس موردنظرشان را خرید و فروش می‌کردند. اساسا با هر بار بالا و پایین‌شدن بیت‌المال پول‌های کلانی را به جیب می‌زدند، به‌این معنی که تحریم بهشت کاسبان بود. در واقع تندروهای ایران در بحث مذاکرات هسته‌‌ای به‌نوعی گیر کرده‌اند. یعنی اگر برجام با همان مختصات 2015 امضاء شود، باید به‌افکار عمومی پاسخ بدهند دلیل قیل و قال‌های آن روزهای‌شان چه بود و چرا بعد از برجام، به‌شدت ظریف و همکارانش را تخریب کردند. پس چاره‌ای جز این ندارند که برجام جدید با تفاوت‌هایی هرچند ناچیز داشته باشند تا توافق هسته‌ای را فتح‌الفتوحی از جانب خودشان بدانند و به‌مردم معرفی کنند و بگویند فلان و بهمان کردیم. در کل این گروه، فاقد دیدگاه‌های کارشناسی هستند و کمترین توجهی به منافع ملی ندارند و همه سعی‌شان را در راستای مصالح جناحی به‌کار می‌گیرند.

افراطیون همیشه اقدامات ضدملی خود را انجام می‌دهند. آیا نمی‌توان این گروه را کنترل کرد؟

تندروها همیشه هستند و در همه جا دیده می‌شوند و همچنین تحت هر شرایطی فقط به‌فکر منافع‌ خودشان هستند. کشور هم ضرر می‌بیند و شرایط روز‌به‌روز برای مردم دشوارتر می‌شود. به‌همین دلیل لازم است به‌هر طریقی که ممکن است، جلوی پیشروی‌شان گرفته شود. با این توضیح که فقط اراده ملی می‌تواند تحرکات تندورها را به بن‌بست بکشاند. یعنی مردم می‌توانند کاری کنند تا دیگر نتوانند به هزینه‌سازی‌های‌شان ادامه بدهند. در واقع مردم با رای دادن در انتخابات می‌توانند کاردان‌ها را به ارگان‌های رسمی ببرند تا دست منفعت‌طلبان از مناسب مهم و تاثیرگذار کوتاه شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها