احمد نادری درست گفت: او ظرفیت دموکراسی ندارد

احمد نادری درست گفت: او ظرفیت دموکراسی ندارد

‍ داوود حشمتی در امتداد نوشت:

 

تا زمانی که اصل گفته‌های نادری نماینده‌ای که با مشارکت حداقل مردم به کرسی پارلمان رسید را نشنیده بودم، باور نمی‌کردم واقعا چنین حرفی را زده باشد.

آنهم در شبکه چهار سیما. کسی که طالبان را «جنبش اصیل منطقه» می‌خواند، با شرحی از خاطرات زندگی‌اش در خارج از کشور می‌گوید: «سوال این است که اصلاً ما ظرفیت دموکراسی را داریم؟»

من معتقدم او درست گفته است به شرط آنکه منظور او از عبارت «ما»، خودش و دوستان و هم‌نشینانش باشند، نه ملت ایران. ملتی که بیش از صدسال است انقلاب مشروطه کردند در منطقه‌ای که همه کشورها پادشاهی بود. حرف او درست است و کاملا منطبق بر خودش. او ظرفیت دموکراسی را ندارد. 

 

نادری در توضیح اینکه چرا چنین می‌پرسد گفته: «در خارج (در دوران تحصیل در اروپا) من می‌شنیدیم که همین آدمی که دم از دموکراسی می‌زند و ۴۰ سال است که در آلمان زندگی کرده خانمش را در خانه کتک می‌زند!» دقت کنید او که مدتی در آلمان زندگی کرده برای اینکه به شما مردم اثبات کند، «ظرفیت دموکراسی ندارید» از فردی که نه می‌دانید کیست و نه می‌شناسید، (و از عجایب است که اتفاقا هم‌نشین اوست) دلیل می‌آورد.

 

اگر واقعا منظور او از «ما» خود، دوستان و هم‌نشینانش هستند که همسرشان را در خانه کتک می‌زنند، بله درست گفته است.

 

وصف حال خود و اطرافیانش را ناخواسته بر ملا کرده است. اما اگر در مورد مردم ایران این حرف را زده باید پاسخ او داده شود.

ملت ایران با اندیشه‌های کسی در سال 57 انقلاب کردند که می‌گفت: «ملت وظیفه دارد که در جمهوری اسلامی پشتیبانی از دولت‌ها بکند که به خدمت ملت هستند. اگر دولتی را دید که خلاف می‌کند، ملت باید به او تودهنی بزند» (صحیفه امام، ج 8، ص 281ـ282. 4/4/58)

 

ملت ایران با اندیشه احمد نادری و هم‌نشینان و تفکر او انقلاب نکردند که مردم را «بی ظرفیت» بدانند. با اندیشه کسی انقلاب کردند که گفت: «آن روزی که شما احساس کردید که می‌خواهید فشار به مردم بیاورید بدانید که دیکتاتور دارید می‌شوید بدانید که مردم معلوم شده از شما رو برگردانده‌اند.» (صحیفه امام، ج 19، ص 201ـ202. 25/1/64)

 

در این مورد عذرخواهی کافی نیست. بی‌ظرفیت کسانی هستند که قدرت مردم را دستکم  می‌گیرند. بی‌ظرفیت کسانی هستند که با رای حداقلی مردم ادعای نمایندگی آن‌ها را دارند، به مردم توهین می کنند و احتمالا به خاطر اینکه همچنان در قدرت بمانند قصد دارند بساط انتخابات را کاملا برچینند. 

 

این مردم نه تنها ظرفیت دموکراسی را دارند، بلکه خالق و پیشرو آن در منطقه هستند. از مشروطه تا انقلاب اسلامی که در آن بساط دیکتاتوری فردی و موروثی را برچیدند. نادری نمادی از کسانی است که با تحقیر و «بی‌ظرفیت» خواندن ملت اهدافی بزرگتر را در سر می‌پروانند. نباید از این مساله ساده گذشت.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها