خان‌محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گفتگو با مستقل:

برخوردهای گشت ارشاد، شاید در دهه ۶۰ جواب می‌داد اما الان نمی‌توانیم با برخورد خشن مردم را تابع قانون «حجاب» کنیم

خان‌محمدی می‌گوید: ما چندین بار هم گفتیم، این نوع برخوردهای گشت ارشاد یا برخی از عزیزان دلواپس، شاید در دهه ۶۰ جواب می‌داد اما الان دیگر نمی‌توانیم با برخوردهای خشن مردم را تابع قانون «حجاب» کنیم

برخوردهای گشت ارشاد، شاید در دهه ۶۰ جواب می‌داد اما الان نمی‌توانیم با برخورد خشن مردم را تابع قانون «حجاب» کنیم

نازیلا معروفیان

 

به گزارش سرویس سیاسی مستقل؛ ماجراهای مربوط به حواشی گشت ارشاد و برخورد با زنان طی چند ماه گذشته، افکار عمومی را جریحه‌دار کرده است و بدل به بحث‌های گسترده‌ای شده تا جایی که برخی از مسئولین صحبت از اصلاح این روند داشته‌اند.

به این بهانه و البته پیش از ماجرای مهسا امینی و وقایع پس از آن؛ گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام سیدعلی خان‌محمدی به عنوان سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر داشتیم تا نظر او را درباره حواشی گشت ارشاد جویا شویم:

آیا به عنوان سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، رفتار گشت ارشاد بخصوص در ماه‌های اخیر را قبول دارید؟

 

ما چندین بار هم گفتیم، این نوع برخوردهای گشت ارشاد یا برخی از عزیزان دلواپس، شاید در دهه ۶۰ جواب می‌داد اما الان دیگر نمی‌توانیم با برخوردهای خشن مردم را تابع قانون «حجاب» کنیم. ستاد امر به معروف و نهی از منکر یک طرح جامع و برنامه‌ریزی شده دارد. ما تاکید کرده‌ایم نبود قانون روشن درباره عفاف و حجاب در کشور، دچار دو قطبی در جامعه شده است یعنی به نحوی که مردم به جان همدیگر افتاده‌اند. این دوقطبی به این دلیل است که همه ارگان‌ها از یک برنامه تبعیت نمی‌کنند. ما این برنامه را در اختیار اساتید دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و نخبه‌ها قرار داده‌ایم. این طرح هفت بار ویرایش شد؛ ما این طرح را برای تصویب به مجلس فرستادیم. الان سوال ما این است که چرا خودروهایی که پیامک کشف حجاب برایشان ارسال می‌شود باید توقیف شوند؟ اگر قرار بر برخورد است که ما تاکید کردیم همان جریمه کافی است. اصل موضوع این است که چه بخواهید چه نه «حجاب» در کشور ما یک قانون است و ما نوع و حدود پوشش را هم تعیین کرده‌ایم؛ وقتی یک خانم بدحجاب یا بی‌حجاب است یعنی تخلفی انجام داده و باید مجازات شود، حالا این مجازات می‌تواند جریمه باشد یا هر چیز دیگری که مراجع قضایی صلاح بداند. الان ما در حوزه سگ گردانی هم همین معضل را داریم، هیچ قانونی برای مقابله با سگ‌گردانی نداریم. جالب است ما از غربی‌ها هم غربی‌تر شده‌ایم؛ حتی در کشورهای اروپایی هم یکسری قوانین جدی در خصوص سگ‌گردانی وجود دارد. اگر فضولات حیوانات خانگی در پارک‌ها باشد و یا قلاده نداشته باشند، صاحبان آن‌ها ۱۰۰۰ دلار جریمه می‌شوند! در آمریکا حتی سگ‌های ولگرد را می‌کشند.

به اعتقاد بنده باید خلاءهای قانونی در حوزه عفاف و حجاب پر شود. ما الان ۳۲ دستگاه من جمله صداوسیما داریم که باید در حوزه عفاف و حجاب فرهنگ‌سازی کنند اما عملکرد مثبتی از آن‌ها ندیده‌ایم. الان صداوسیما چه اقداماتی در جهت ترویج حجاب انجام داده است؟! چند فیلم در حوزه عفاف و حجاب ساخته شده؟!

اتفاقا سینما و صداوسیما مقابل اقدامات ما و گشت ارشاد فیلم‌هایی نظیر گشت ارشاد و دینامیت ساخته‌اند اما برای ما فیلمی نساخته‌اند!

صداوسیما بزرگ‌ترین مجموعه‌ای است که باید پاسخگوی عدم فرهنگ‌سازی در خصوص عفاف و حجاب باشد. قبلا هم گفتیم اگر آقایان می‌خواهند برای همیشه مسئله حجاب را حل کنند، باید همه ابزارها نظیر فرهنگ سازی، تنبیه و نظارت در کنار هم اقدام کنند. 

اگر یک خانم به دلیل حجاب جریمه شود و آن را پرداخت نکند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

فرض کنید یک شخصی جریمه بانکی یا مالیاتی‌اش را ندهد، چه اتفاقی برایش خواهد افتاد؟ همان اتفاق هم برای خانم بدحجاب می‌افتد. براساس گزارشات ناجا، ۶۰ درصد تذکرات پیامکی به کشف حجاب زنان تاثیرگذار بوده یعنی دیگر تکرار نشده است.

 منظور بنده جریمه شدن زنان عابر بود!

 

دو مقوله در اینجا مطرح است؛ ما برای عابرانی که کشف حجاب کرده‌اند، اقدامات تنبیهی در نظر گرفته‌ایم.

اما مواردی که گشت ارشاد بازداشت می‌کند، عمدتا به قول شما «بدحجاب» هستند نه بی‌حجاب!

 

قبول دارم برخوردهای سلبی گشت ارشاد نه تنها موفقیت‌آمیز نبوده بلکه باعث دور شدن جوانان از مباحث حجاب و عفاف است، اما یک گروه‌هایی در خارج از کشور هستند که این زنان بی حجاب را مدیریت می‌کنند؛ نمونه‌اش خانم سپیده رشنو که ما متوجه ارتباطات او با مسیح علینژاد شدیم و مستنداتش هم موجود است. از سویی دیگر این اتفاقات حتی یک موردش هم برای نظام هزینه دارد؛ اصلا چنین اتفاقاتی زیبنده جمهوری اسلامی نیست؛ باید مردم در زمینه حجاب و عفاف اقناع شوند. این نوع برخوردها، تنها باعث می‌شود که مردم نسبت به حجاب بیشتر گارد گرفته و رسانه‌های معاند به اندازه کافی بهره‌برداری کنند. حالا برخی اوقات پلیس یک خطایی می‌کند برخی اوقات شهروندان.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها