برجام در زمان روحانی به مرحله توافق رسیده بود

برجام در زمان روحانی به مرحله توافق رسیده بود و فقط معطل یک تصمیم در کشور بود.

برجام در زمان روحانی به مرحله توافق رسیده بود

به گزارش مستقل آنلاین محمدعلی نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر موفقیت دولت سیزدهم در زمینه برجام گفت: دولت در رابطه با برجام به هیچ وجه نتوانسته به درستی عمل کند. برجام در زمان روحانی به مرحله توافق رسیده بود و نیازمند یک تصمیم در کشور بود.

به این معنی که در آن زمان همه مذاکرات فنی انجام شد و به توافق رسیده بودند و نیاز به یک تصمیم سیاسی در داخل داشتند که توافق اعلام شود، حال که یک سال از آن زمان گذشته و ایران و آمریکا تبادل نظر کردند، در اخبار می‌شنویم که حتی مطالب جدیدی مطرح شده و نمایندگان آمریکا نظر مثبتی نداشتند. لذا این موارد نشان می‌دهد که این دولت با آن حجم از سفرهایی که به وین رفتند و آمدند، عملا دستاورد مثبتی در رابطه با برجام نداشته است.

وی در توضیح موانع بر سر راه گرفتن تصمیم سیاسی مربوط به برجام، افزود: موانع برای گرفتن تصمیم سیاسی در راستای احیای برجام برکنار شده است. در حقیقت یک پارچگی در حاکمیت برای پذیرفتن ضرورت احیای برجام از جمله این موانع بوده که در حال حاضر این یکپارچگی به وجود آمده و وقتی دولت به نتیجه برای احیای برجام برسد، قطعاً همه از او حمایت خواهند کرد.

 

اینها مخالف حل برجام نبودند بلکه به دنبال این بودند که برجام با دست خودشان حل شود

البته بنده شنیده‌ام که درباره برجام مسئولیت برعهده رییسی گذاشته شده است. اما نکته‌ای که مانع تصمیم دولت درباره برجام شده این است که گمان می‌کند با توجه به پیش‌رو بودن سرمای سخت برای اروپا، ایران می‌تواند از این اهرم فشار استفاده کند و امتیاز بیشتری از آمریکا بگیرد و در نهایت توافق بهتری صورت بگیرد.

نمازی ادامه داد: لذا در حال حاضر مانع اصلی برجام نبودن یکپارچگی و هماهنگی در کشور، نیست بلکه مانعی برای گرفتن تصمیم سیاسی جهت احیای برجام وجود ندارد آنچه باعث شده ایران موارد جدیدی را مطرح کند باور نادرستی است که گمان می‌کنند گذشت زمان برای احیای برجام به ضرر آمریکا و به نفع ایران است. این دقیقاً همان نکته‌ای است که چند وقت پیش روزنامه کیهان آن را مطرح کرد.

این چهره اصلاح‌طلب در واکنش به اینکه بنابراین دولت در بحث برجام موانعی نظیر مخالفت‌های جبهه پایداری و یا چهره‌هایی نظیر سعید جلیلی را نخواهد داشت؟ اظهار کرد: با توجه به توضیحاتی که احمدی‌نژاد مطرح کرد اینها مخالف حل برجام نبودند بلکه به دنبال این بودند که برجام با دست خودشان حل شود. لذا وقتی نتوانستند با دست خودشان برجام را حل کنند، شروع به مخالفت کردند. در حال حاضر جبهه پایداری نمی‌تواند در برابر یکپارچگی نظام عرض اندام داشته باشد.

نمازی در قسمت دیگری از این گفتگو با اشاره به دستاوردهای دولت در رابطه با کرونا خاطرنشان کرد: آمارها بیانگر این نکته است که بیشترین واکسن کرونا در زمان روحانی خریداری شده بود و در آن زمان واکسیناسیون با جدیت تمام انجام می‌شد. دولت سیزدهم از همان واکسن‌های تهیه و خریداری شده در زمان روحانی استفاده کرده است. بنابراین در مقایسه عملکرد دولت دوازدهم با دولت سیزدهم درباره کرونا، این نکته مشاهده می‌شود که در دولت سیزدهم روند پیشگیری و درمان کرونا افزایش چشمگیری نداشته، کما اینکه در زمان روحانی نیز تعداد فوتی های ناشی از کرونا رو به کاهش بود./منیبان

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها