ایران توافق را می پذیرد

خبرگزاری رویترز از پذیرش توافق توسط ایران خبر داد.

ایران توافق را می پذیرد

به گزارش مستقل آنلاین خبرگزاری رویترز نوشت:

 خبرگزاری دولتی ایرنا روز جمعه به نقل از یک دیپلمات ارشد ایرانی اعلام کرد، پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران «در صورتی می‌تواند قابل قبول باشد که در مورد خواسته‌های کلیدی تهران تضمین دهد.»

 اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که متن «نهایی» را پس از چهار روز مذاکرات غیرمستقیم بین مقامات آمریکایی و ایرانی در وین ارائه کرده است. 

 یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که هیچ تغییر دیگری در متن که 15 ماه است تحت مذاکره بوده است، نمی تواند اعمال شود.  او گفت که انتظار دارد تصمیم نهایی طرفین ظرف « بسیار چند هفته» گرفته شود.

 ایرنا به نقل از دیپلمات ایرانی ناشناس نوشت که تهران در حال بررسی این پیشنهاد است.  این دیپلمات گفت: «پیشنهادات اتحادیه اروپا در صورتی قابل قبول است که به ایران در زمینه پادمان‌ها، تحریم‌ها و تضمین‌ها اطمینان دهد.»

 جمهوری اسلامی به دنبال کسب تضمینی است که در صورت احیای این توافق، هیچ رئیس‌جمهوری آینده آمریکا از این توافق تخطی نمی‌کند، همان کاری که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ انجام داد و تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران را بازگرداند.

 با این حال جو بایدن نمی تواند چنین تضمین های استواری ارائه کند، زیرا این توافق یک تفاهم سیاسی است تا یک معاهده الزام آور قانونی.

واشنگتن گفته است که آماده است تا به سرعت به توافقی برای بازگرداندن توافق بر اساس پیشنهادات اتحادیه اروپا دست یابد.

 مقامات ایرانی گفتند که «نظرات و ملاحظات اضافی» خود را پس از رایزنی در تهران به اتحادیه اروپا که مذاکرات را هماهنگ می کند، منتقل خواهند کرد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها