آبله میمونی، بحران جدید جهان

تیتر یک رسانه‌های دنیا: ویروس جدید ابله میمونی که از چین و انگلیس می‌آید!

آبله میمونی، بحران جدید جهان

خبر اپیدمی جدید که بیماری ویروسی آفریقایی است و مشاهده شده در انگلستان و اسپانیا، موج ترس و اضطراب در جهان ایجاد کرده و تبدیل به تیتر یک خبرهای سلامت در جهان شده است.  

آبله میمونی

ابتلای چندین نفر به«آبله میمونی»در چین و انگلیس،تیتر یک اخبار سلامت دنیا شده است. عامل این بیماری واگیر، ویروس «Monkey B» از خانواده ویروس‌های «هرپس» (مثل ویروس تبخال) است.

علائم اولیه تب، سردرد، درد عضلات، لرز و خستگی و بثورات پوستی است. در موارد پیشرفته نخاع و مغز درگیر می‌شود و خطر مرگ وجود دارد.

 

با کمال شگفتی این بیماری ویروسی که اصالتاً مختص کشورهای آفریقایی است، در روزهای اخیر در انگلستان( ٦مورد) در اسپانیا (٧ مورد تاییدی و ١١ مورد در دست بررسی) و در پرتغال (٥ مورد تاییدی امروز) شناسایی شده‌اند.

از زمان کشف آن در سال ١٩٥٨ جز یک مورد در آمریکا در سال ٢٠٠٣ و سه مورد مسافر اروپایی بازگشته از نیجریه در ٢٠١٨، هرگز به این وسعت گزارش نشده است.

 عامل این بیماری، ویروسی از خانواده ویروس آبله که قبلا ریشه کن شده است!

 

راه‌های انتقال چگونه است؟

تماس با ترشحات رش‌های آبدار پوستی، تماس با حیواناتی نظیر سنجاب زمینی و درختی‏ 

این ویروس از راه تنفسی و تماس جنسی هم منتقل میشود.

 

علائم این بیماری چیست؟

 

زمان انکوباسیون ویروس ١٧ - ٧ روز است. با مخلوطی از تب، لرز، سردرد، ماهیچه درد شروع می‌شود.

بثورات جلدی آبدار سه روز بعد از تب ظاهر می‌شوند. ابتدا از صورت و سپس سراسر بدن را درگیر مینماید. این ویروس برخلاف‏ آبله انسانی باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود. 

خوشبختانه تا حال انتقال آن سریع نبوده اما شیوع یکباره و غیرقابل پیش بینی آن در اروپا (محل غیر اندمیک)، نشان از یک راه انتقال جدید برای این ویروس است.

مرگ و میر در اثر این بیماری چگونه است؟

 

١٠٪ در کنگو در ١٩٧٠

در افراد با ایمنی ضعیف، اطفال و مادران باردار مشکل آفرین است.

 در اغلب افراد بعد از یک ماه خود بهبودی است اما درمان ندارد

واکسن آبله انسانی می‌تواند تا حدی از عفونت این ویروس هم جلوگیری نماید اما بدلیل ریشه کن شدن آبله انسانی در ١٩٨٠ این واکسن در دسترس نیست.

سلامت و ایمن باشید

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها