از آبله میمون وحشت نکنید!

در آبله میمون برنامه‌های واکسیناسیون انبوه مورد نیاز نخواهد بود و عموم مردم نباید از این موضوع وحشت داشته باشند. چون آبله میمون بیماری همه‌گیر بعد از کووید ۱۹ نیست.

از آبله میمون وحشت نکنید!

 

مواردابتلا به آبله میمون در چندین کشور در سراسر جهان شناسایی شده و سؤالاتی را در مورد در دسترس بودن واکسن برای این بیماری ایجادکرده است.

 

 

به‌گزارش نشریه بریتانیایی Newsweek؛ تحقیقات در مورد این بیماری ادامه دارد و سازمان جهانی بهداشت شناسایی مواردی از بیماری را که خارج از مناطق بومی هستند، بسیار غیرعادی توصیف کرده است.

 

به‌گفته متخصصان، در حالی که هیچ واکسن مشخص و گسترده‌ای برای خود آبله میمون وجود ندارد، اما، می‌توان از واکسن‌های طراحی شده برای جلوگیری از آبله، برای کنترل شیوع این بیماری استفاده کرد.

 

دانیل باوش، رئیس انجمن پزشکی گرمسیری و بهداشت آمریکا، معتقد است: ویروس‌هایی که باعث آبله و آبله میمون می‌شوند، از یک خانواده و از نظر بیولوژیکی کاملاً مشابه هستند.

 

او گفت: آبله در سال ۱۹۸۰ ریشه‌کن‌ شد و آبله میمون یک بیماری نسبتاً نادر است که فقط به‌صورت پراکنده در مناطقی از دنیا دیده شده، بنابراین از نظر تاریخی انگیزه بزرگی برای ساخت واکسن‌های جدید آبله یا آبله میمون‌ وجود نداشته است. با این حال، پس از بروز سیاه‌زخم در سال ۲۰۰۱ در ایالات متحده، یک واکسن جدید آبله (به نام Jynneos)، در ایالات متحده و کانادا در دسترس قرار گرفت.

 

دانشمندان نشان داده‌اند که این واکسن در مطالعات حیوانی برای پیشگیری از آبله میمون موثر و در مطالعات انسانی بی‌خطر است. این واکسن حاوی ویروسی به نام واکسینیا از همان خانواده آبله میمون و آبله است که به‌طور‌کلی برای انسان بی‌ضرر است، اما می‌تواند یک پاسخ ایمنی محافظتی در برابر ویروس‌های خطرناک‌تر این گروه ایجاد کند.

باوش گفت، با‌ این‌ حال، این واکسن به‌طور گسترده، چه در بازار آزاد و چه برای عموم مردم، در دسترس نیست.

او گفت: در این مرحله فقط برای افرادی که در معرض خطر هستند، از جمله کارکنان مراقبت‌های بهداشتی تزریق انجام می‌شود. پس این واکسن برای عموم مردم توصیه نمی‌شود.

 

علیرغم تعداد کم اما رو به افزایش اخیر موارد آبله میمون در کشورهای غیر بومی، باوش گفت که برنامه‌های واکسیناسیون انبوه مورد نیاز نخواهد بود و عموم مردم نباید از این موضوع وحشت داشته باشند. چون آبله میمون بیماری همه‌گیر بعد از کووید ۱۹ نیست.

منبع دویچه وله

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها