علت گرفتگی گوش؛ چه دلایل و درمانی دارد

علت گرفتگی گوش؛ چه دلایل و درمانی دارد گرفتگی گوش جزء مشکلاتی است که برای افراد زیادی به وجود می آید، جهت درمان گرفتگی گوش ابتدا باید علت آن ریشه یابی شده و سپس با استفاده از راه‌ های مختلف در...

علت گرفتگی گوش؛ چه دلایل و درمانی دارد


 

 

گرفتگی گوش جزء مشکلاتی است که برای افراد زیادی به وجود می آید، جهت درمان گرفتگی گوش ابتدا باید علت آن ریشه یابی شده و سپس با استفاده از راه‌ های مختلف درمانی این مشکل برطرف گردد. برای اینکه سریع تر و به صورت دقیق به علت گرفتگی گوش پی ببرید باید از متخصص گوش و حلق و بینی کمک بگیرید.

علت و دلایل مختلف گرفتگی گوش

گوش2

کیپ شدن یا گرفتگی گوش از مهم ترین عوارض بر هم خوردن تعادل فشار هوا در گوش میانی است که موجب می شود تا در گوش احساس فشار کرده و به خوبی صداها شنیده نمی شود.

بیماری ها و مشکلات متعددی وجود دارد که می ‌تواند باعث گرفتگی و زنگ زدن گوش شود، برخی از بیماری ها به شکل موقت مشکلاتی را به وجود می آورند؛ اما گاهی اوقات برخی از علت ها باعث مشکلات شنوایی دائمی می گردند.

در اینجا به برخی از مهمترین علل گرفتگی گوش اشاره می‌ نماییم:

جرم گوش فشرده

جرم گوش یک ماده ای است که برای محافظت گوش خارجی ترشح شده و مانع ورود آب و حشرات به داخل گوش می گردند، گاهی اوقات مکانیسم خود تمیز کردن، خوب عمل نکرده و جرم تجمع پیدا می کند.

عفونت گوش

عفونت جزء شایع ترین مشکلاتی بوده که موجب گرفتگی گوش شده و دلایل متعددی موجب به وجود آمدن عفونت ها می شوند.

مسافرت زمینی و هوایی

گاهی اوقات در مسافرت های زمینی و هوایی به دلیل برهم خوردن تعادل فشار هوا، گوش دچار گرفتگی می گردد.

مشکلات سینوزیت

زمانی که ترشحات سینوس ها غلیظ شده و در پشت حلق موجب انسداد شیپور می ‌شوند، احساس گرفتگی در گوش به وجود می آید.

آلرژی فصلی

آلرژی های فصلی جزء عوامل مهمی بوده که سبب کیپی گوش می شوند.

عفونت لوزه ها

برخی از مشکلات در لوزه ها موجب شده تا آنها متورم شده و به شیپور استاش فشار وارد کند که این فشار سبب گرفتگی گوش می گردد.

درمان گرفتگی گوش با کمک متخصص گوش و حلق و بینی

درمان هایی که با کمک متخصص گوش و حلق و بینی می ‌توانند به رفع این مشکل کمک کنند، در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که از روش های خانگی نتیجه حاصل نشود. در چنین شرایطی پزشک با بررسی دقیق علت گرفتگی اقدام به رفع و درمان آن می کند که درمان گرفتگی گوش با کمک متخصص از شستشوی گوش، طب سوزنی تا مکمل های گیاهی را در بر می گیرد.

گرفتگی گوش بر اثر عفونت

گرفتگی گوش بر اثر عفونت که به آن اتیت هم گفته می گویند، اغلب در نوزادان بین ۶ تا ۲۴ ماه شیوع بیشتری دارد؛ اما در افراد دیگر هم ممکن است این مشکل به وجود بیاید.

از مهمترین علائمی که در گرفتگی گوش برای عفونت به وجود می آید، می توان به درد گوش، سردرد، بی خوابی یا بی قراری، بی اشتهایی، استفراغ و تب با درجه کم اشاره کرد.

اما در گرفتگی گوش بر اثر عفونت علل زیادی هم وجود دارد که موجب پیدایش عفونت می شود و برخی از عفونت های گوش ممکن است بر اثر آلرژی یا مواد حساسیت زا از سایر عوامل محیطی دیگر پدید آید.

برخی از عللی که شاید موجب عفونت در گوش و در ادامه گرفتگی گوش شود، شامل موارد ذیل است:

  • نقش ژنتیک و ناهنجاری های آناتومیکی
  • سمعک های قابل کشت
  • کمبود ویتامین A
  • عدم شیردهی نوزادان با شیر مادر
  • قرار گرفتن در معرض دود

برای رفع این مشکل و درمان گرفتگی گوش ابتدا باید کانال گوش از هر گونه عفونت تمیز و پاک شود و با استفاده از داروهای ضد قارچی و آنتی بیوتیک عامل عفونت از بین برود. گاهی اوقات از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هم برای کمک به درمان استفاده می کنند.

درمان خانگی گرفتگی گوش

گرفتگی گوش ممکن است پس از شنا کردن حمام کردن مسافرت یا هر نوع بیماری دیگری به وجود بیاید.

خوشبختانه راههای زیادی برای از بین بردن گرفتگی گوش وجود دارد و گاهی اوقات این راه حل ها در دسترس بوده و در خانه می توانید از ترفندهای مختلف استفاده کرده و فشار گوش را کاهش دهید.

برخی از درمان های خانگی برای گرفتگی گوش عبارتند از:

الکل و سرکه

قرار دادن یک توپک پنبه ای حاوی الکل یا سرکه در قسمت مجرای گوش کمک می کند تا باکتری های موجود در آن زودتر از بین رفته و به سادگی گرفتگی گوش درمان می شود.

آب نمک

غرغره کردن با آب نمک در مدت کوتاه تأثیر زیادی در کاهش درد گوش و گرفتگی آن می گذارد.

استفاده از روغن زیتون

چکاندن روغن زیتون با کمک قطره چکان درون گوش یک ترفند است که برای نرم تر شدن موم درون گوش مفید می باشد.

بخور نعناع و نمک

استفاده از بخور نعنا و نمک قبل از خواب و حدود ۱۵ دقیقه در درمان گرفتگی گوش مؤثر می باشد.

استفاده از سشوار

در صورتی که گرفتگی گوش برای جمع شدن بیش از حد مایع باشد با استفاده از سشوار می ‌توانید تا حد زیادی درد را کاهش دهید، فقط باید سشوار در پایین ترین حالت دمایی قرار بگیرد.

هنگام گرفتگی گوش به چه پزشکی مراجعه کنیم

گوش3

در ابتدای گرفتگی ‌گوش اغلب افراد به دنبال درمان با راه حل های خانگی هستند؛ اما هر زمان که از درمان های خانگی نتیجه به دست نمی آید لازم است تا برای رفع این مشکل به پزشک مراجعه گردد.

بهترین پزشکی که می‌ تواند در این زمینه به بیماران کمک کند، دکتر گوش و حلق و بینی است. زیرا این افراد به خوبی با همه بخش های گوش و حلق و بینی آشنایی داشته و در سریع ترین حالت ممکن می توانند علت را پیدا کنند.

ساده‌ترین راه برای نوبت گیری از بهترین دکتر گوش و حلق و بینی، سامانه نوبت دهی اینترنتی پزشکان دکترتو می‌باشد. تخصص گوش و حلق و بینی در دکترتو متشکل از بهترین پزشکان گوش و حلق و بینی در شهرهای مختلف است. شما می توانید با مراجعه به لیست پزشکان گوش و حلق و بینی یک دکتر گوش و حلق و بینی خوب بیابید و علاوه بر نوبت گیری اینترنتی آدرس و تلفن مطب دکتر گوش و حلق و بینی خود را مشاهده کنید.

نکته مهم تر این که متخصص گوش و حلق و بینی می توانند، با کمک ابزارهای مخصوص مانند ساکشن هرگونه مواد اضافی و موم را از گوش خارج کرده و در صورت آسیب دیدگی شیپور استاش داروهای مناسب را تجویز می کند.

ممکن است که پزشک از داروهای آنتی بیوتیک برای عفونت گوش، داروهای ضد قارچ به جهت گرفتگی گوش شناگرها و از داروهای آنتی هیستامین برای جلوگیری از احتقان گوش استفاده کند که برای هر کدام از اینها نیاز به تحقیق و بررسی و معاینات بالینی دارد.

در صورتی که گرفتگی گوش به همراه درد شدید باشد، پزشک داروهای مسکن را هم برای بیمار تجویز می کند. از آنجایی که گرفتگی ‌های گوش در صورت تداوم و شدت برخی از اختلالات در قدرت شنیداری را به وجود می آورند، پس حتماً لازم است که از متخصصین گوش و حلق و بینی کمک بگیرید.

گرفتگی گوش و سرگیجه

گوش جزء اعضای حساس بدن است که نقش پررنگی در حفظ تعادل بدن ایفا می کند، به همین جهت گاهی اوقات گرفتگی در گوش موجب سرگیجه و عدم حفظ تعادل در افراد می گردد.

مایع موم مانندی که در گوش وجود دارد، وظیفه پاکسازی گوش و جلوگیری از ورود آلودگی به داخل گوش را به عهده می گیرند. اما زمانی که این جرم ها در گوش سفت شوند باعث ایجاد گرفتگی گوش شده و علائم دیگری را به وجود می آورند.

برخی از گرفتگی های گوش منجر به ایجاد سرگیجه می گردد که عبارتند از:

  • گرفتگی گوش به خاطر عفونت به خصوص در بخش انسداد شیپور استاش
  • گرفتگی گوش بر اثر به وجود آمدن بیماری منییر و پاره شدن پرده گوش
  • گرفتگی گوش بر اثر وجود تومور عصب شنوایی
  • دستگیری گوش بر اثر سندروم رامسی هانت و بروز ویروس زونا

پزشک متخصص گوش و حلق و بینی در این مورد برخی از اقدامات پیشگیرانه را ارائه می دهد که با به کارگیری این اقدامات امکان انجام سفر هوایی یا رفتن به قله با کمترین مشکل فراهم می گردد.

 

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها