بهبود علائم ام اس با رژیم غذایی کتوژنیک

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهند که در بیماران ام اس رژیم غذایی معروف به کتوژنیک، می‌تواند موجبات سلامت بیشتر جسم و روان آن‌ها را فراهم آورد.

بهبود علائم ام اس با رژیم غذایی کتوژنیک

بهبود علائم ام اس با رژیم غذایی کتوژنیک

 

سیناپرس نوشت؛ رژیم کتوژنیک که عمدتاً شامل غذاهایی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، خامه پر چرب، کره، روغن و سبزیجات غیر نشاسته ای مثل نخود فرنگی، هویج، کلم بروکلی و فلفل است، می‌تواند برای افراد مبتلا به ام اس بی خطر بوده و علاوه بر آن، باعث شود آن‌ها خستگی و افسردگی کمتری را تجربه کرده و کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

 

 

محققان دانشگاه ویرجینیا در شارلوتس ویل که در این باره پژوهشی را انجام داده‌اند، می‌گویند: رژیم غذایی کتوژنیک که سرشار از چربی، پروتئین کافی و کربوهیدرات کم است، به بدن این اجازه را می‌دهد تا به جای قند، از چربی به عنوان منبع اصلی انرژی خود استفاده کند، بنابراین مشابه حالت ناشتا عمل می کند. 

به گفته آن‌ها، این رژیم غذایی همچنین در کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم و بهبود کنترل تشنج در افراد مبتلا به صرع موثر است.

 

با این حال، در افراد مبتلا به ام اس، چنین رژیمی تا به حال به خوبی بررسی نشده بود. این درحالی است که تغییرات رژیم غذایی می تواند راهی کم هزینه برای بهبود سلامت کلی بدن باشد. همین موضوع دلیلی شد که محققان فوق دست به یک فعالیت پژوهشی در این خصوص بزنند.

در این مطالعه 65 بیمار مبتلا به ام اس عودکننده- بهبود یابنده که شایع ترین شکل این بیماری است، مورد آزمایش و بررسی شرایط خود قرار گرفتند.

 

 این افراد، به مدت شش ماه از رژیم کتوژنیک استفاده کردند. به طوری که روزانه دو تا سه وعده غذایی کتوژنیک شامل یک تا دو وعده پروتئین کم کربوهیدرات مانند تخم مرغ، ماهی یا گوشت و در کنار آن دو تا چهار قاشق غذاخوری چربی مانند کره، روغن، آووکادو، قیسی یا خامه غلیظ و یک تا دو فنجان سبزیجات غیر نشاسته ای مانند خیار، سبزیجات برگ دار یا گل کلم مصرف کردند.

 

پیوستگی این رژیم غذایی با آزمایش‌های روزانه ادرار جهت اندازه‌گیری کتون‌ها، یعنی متابولیت‌هایی که بدن هنگام سوزاندن چربی‌ها تولید می‌کند، کنترل می شد. 

علاوه بر این، آزمایش ها و نظرسنجی هایی جهت ارزشیابی سطح سلامت جسمانی و کیفیت زندگی افراد، پیش از شروع رژیم غذایی و پس از گذشت سه و شش ماه از شروع آن انجام شد.

 

محققان همچنین با بررسی نمونه خون شرکت کنندگان، بهبود نشانگرهای التهابی آن‌ها را تشریح کردند.

در پایان این مطالعه، محققان دریافتند که افراد فوق، نه تنها چربی بدن کمتری داشتند، بلکه میزان خستگی و افسردگی آن ها نیز به مراتب کاهش یافته بود.

 

  آن‌ها اظهار داشته‌اند: مطالعه‌ی ما شواهدی را ارائه می‌کند که رژیم کتوژنیک نه تنها می‌تواند برای بیماران ام اس، بی ‌خطر و مفید باشد، بلکه قادر است برخی از علائم آن‌ها را در یک دوره ی شش ماهه کاهش دهد. 

با این حال، به گفته آن ها، هنوز تحقیقات بیشتری در این خصوص مورد نیاز است، زیرا خطرات احتمالی مرتبط با رژیم های کتوژنیک، مثل سنگ کلیه، مشکلات گوارشی و کمبود مواد مغذی باید با دقت بیشتری بررسی شوند.

 آن‌ها توصیه کرده اند که افراد مبتلا به ام اس قبل از ایجاد هر گونه تغییر قابل توجهی در رژیم غذایی شان، با پزشک خود مشورت کنند و در حین رژیم کتوژنیک نیز به طور منظم تحت نظر پزشک و متخصص تغذیه باشند.

گفتنی است این گزارش در هفتاد و چهارمین نشست سالانه آکادمی نورولوژی آمریکا، بزرگ ترین انجمن متخصصان مغز و اعصاب جهان ارائه شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها