گیاهخواران کمتر سرطان می گیرند

نتایج یک مطالعه در مقیاس گسترده نشان می‌دهد که خوردن گوشت با افزایش خطر ابتلا سرطان در ارتباط بوده و به طور متوسط، گیاهخواران ۱۴ درصد کمتر از گوشتخواران در خطر ابتلا به سرطان هستند.

گیاهخواران کمتر سرطان می گیرند

 

سیناپرس نوشت؛ تیمی از محققان دانشگاه آکسفورد داده های بیش از ۴۷۰ هزار نفر را تجزیه و تحلیل کرده و دریافتند که خطر ابتلا به سرطان در بین افراد گیاهخواری که ماهی هم مصرف می کنند حدود ده درصد کاهش می یابد.

این مطالعه نشان داد افرادی که مقدار کمی گوشت مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که به طور منظم گوشت می‌خورند (بیش از پنج بار در هفته)، دو درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان بودند.

پژوهشگران طی این مطالعه دریافتند در بین گروه بزرگ مورد مطالعه قرار گرفته، کم‌گوشت‌‌خوار بودن، ماهی‌‌خوار بودن یا گیاه‌‌خوار بودن با خطر کمتر ابتلا به سرطان در مقایسه با گوشت ‌خواران معمولی همراه بود.

دکتر کودی واتلینگ پژوهشگر واحد اپیدمیولوژی سرطان جمعیت آکسفورد، در این رابطه تصریح کرد که یافته‌های آن‌ها به طور قطعی ثابت نمی‌‌کند که مصرف منظم گوشت خطر ابتلا به سرطان را افزایش می ‌دهد زیرا سیگار کشیدن و چربی بدن نیز می تواند به توضیح تفاوت های یافت شده کمک کند.

این مطالعه همچنین نشان داد که خطر ابتلا به سرطان روده در افرادی که کم گوشت می‌خورند نسبت به گوشت‌خواران معمولی، ۹ درصد کمتر است.

زنان گیاهخوار ۱۸  درصد کمتر از آن‌هایی که به طور منظم گوشت می‌خورند به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، اگرچه ممکن است این موضوع به دلیل شاخص توده بدنی پایین آن‌ها باشد. از سوی دیگر خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان گیاهخوار ۳۱ درصد کمتر است در حالی که در بین مردان دارای رژیم ماهی و گیاه‌خواری، این خطر ۲۰ درصد کمتر است.

دکتر جیوتا میترو، مدیر تحقیقات و نوآوری در صندوق بین المللی تحقیقات جهانی سرطان WCRF ، که این مطالعه را حمایت مالی کرده است، درباره موضوع فوق گفت: نتایج نشان می ‌دهد که رفتارهای غذایی خاص مانند رژیم‌های غذایی کم گوشت و رژیم‌ های گیاه‌‌خواری یا مصرف زیاد ماهی می‌تواند بر کاهش خطر ابتلا به سرطان ‌های خاص همچون پروستات و پستان تأثیر بگذارد.

 مردم باید مصرف گوشت قرمز و پروتئین های فرآوری ‌شده را محدود کرده و غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات بیشتری مصرف کنند.

 ریچارد مک ایلوین، مدیر اجرایی انجمن گیاهخواری، در این رابطه گفت: این مطالعه به تحقیقات رو به رشدی اضافه می کند که اثرات مثبت و محافظتی رژیم گیاهخواری را تقویت می کند.

با توجه به این که سرطان اکنون از هر دو نفر در سراسر جهان، یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اتخاذ یک رژیم غذایی گیاهی سالم به وضوح می تواند در پیشگیری از این بیماری نقش داشته باشد.

در واقع، شواهد به دست آمده از بررسی ‌های قبلی نشان می ‌دهد که یک رژیم گیاه‌ خواری متعادل می ‌تواند علاوه بر سرطان، خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و دیابت را نیز کاهش دهد.

در خاتمه گفتنی است دکتر جولی شارپ، رئیس بخش سلامت و اطلاعات بیمار در تحقیقات سرطان بریتانیا، در این رابطه گفت: اگرچه ثابت شده است که کاهش مصرف گوشت فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد، اما مصرف مقداری بیکن یا ژامبون هر از چند گاهی ضرر چندانی ندارد.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: اگر در وعده‌های متعددی حجم زیادی گوشت می‌خورید، کاهش مصرف آن ایده خوبی است، اما رژیم گیاهخواری همیشه به این معنی نیست که یک فرد سالم غذا می‌خورد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی BMC Medicine منتشر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها