مدرنا واکسن ضد سرطان می‌سازد

شرکت واکسن سازی بیوتکنولوژی مدرنا با تکیه بر واکسن فوق‌العاده موفق mRNA کرونای خود، سه هدف جدید توسعه واکسن را اعلام کرده است. این شرکت اکنون واکسن خود را بر روی ویروس تبخال سیمپلکس، ویروس واریسلا زوستر و یک واکسن جدید سرطان متمرکز کرده است.

مدرنا واکسن ضد سرطان می‌سازد

مدرنا واکسن ضد سرطان می‌سازد

سیناپرس نوشت؛ در اوایل سال ۲۰۲۰، زمانی که ویروس کرونا به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته و باعث ایجاد یک بیماری همه گیر جهانی شد، محققان شرکت مدرنا برای ساخت واکسن mRNA دست به کار شدند. خوشبختانه دهه‌ ها تجربه کاری، این فناوری جدید را برای حرکت به سمت موفقیت آماده کرده بود و تا پایان سال ۲۰۲۰ واکسن‌های کرونا ایمنی و کارایی فوق‌العاده‌ ای را نشان ‌دادند.

ساخت واکسن‌های mRNA مسیر محققان را برای انجام پژوهش هایی جدید هموار کرد. بنابراین در حالی که مشخص شد این فناوری می تواند واکسن ایمن و مؤثر کووید-۱۹ را ایجاد کند، باید مشخص شود این فناوری چه کارهای دیگری می تواند انجام دهد؟

در همین راستا شرکت مدرنا، به تازگی سه هدف توسعه جدید را اعلام کرده است. این سه هدف جدید واکسن mRNA در کنار تمرکزهای قبلی اعلام شده شرکت روی ساخت واکسن های HIV، آنفولانزا، سیتومگالوویروس CMV  و ویروس اپشتین بار، سرطان و EBV  قرار دارند.

بزرگترین هدف جدید اعلام شده واکسن mRNA علیه ویروس هرپس سیمپلکس  HSV است.

از نظر پزشکی دو نوع ویروس تبخال وجود دارد: HSV-1، ویروسی که دهان را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث تبخال می شود و HSV-2، که بیشتر منبع تبخال تناسلی است

نامزد واکسن mRNA شرکت مدرنا HSV-2 را هدف قرار خواهد داد و این شرکت اعلام کرد که انتظار دارد ایمنی در برابر این نوع تبخال باید تا حدودی در برابر HSV-1 نیز محافظت ایجاد کند.

 

گفتنی است هر دو ویروس تبخال به عنوان ویروس های نهفته شناخته می شوند، به این معنی که عفونت ناشی از آن ها اغلب مزمن بوده و ویروس برای تمام عمر در بدن افراد غیرفعال می ماند.

 تصور می‌شود که HSV-1 بیش از نیمی از جمعیت جهان را آلوده کرده است، در حالی که HSV-2 شایع ‌ترین بیماری مقاربتی در جهان است که تصور می‌ شود حدود ۱۰درصد از مردم به این بیماری مبتلا هستند. برخی از محققان همچنین فرض کرده اند که ویروس تبخال ممکن است در بروز بیماری های عصبی مانند آلزایمر نقش داشته باشد.

دومین هدف واکسن mRNA اعلام شده توسط مدرنا، ویروس واریسلا-زوستر VSV  است. این ویروس عامل ایجاد بیماری آبله مرغان شده و یک ویروس نهفته است که می‌تواند سال‌ها پس از عفونت اولیه غیرفعال بماند. هنگامی که VSV دوباره فعال می شود باعث ایجاد بیماری به نام زونا می شود.

هدف قرار دادن زونا توسط شرکت مدرنا به دنبال اعلامیه ماه گذشته شرکت فایزر است که نشان می ‌دهد آن ها نیز به دنبال توسعه واکسن mRNA برای مبارزه با این بیماری رایج هستند.

در این میان هدف نهایی اعلام شده توسط شرکت مدرنا، ساخت واکسنی است که هدف آن دو آنتی ژن بیان شده توسط برخی از سلول های سرطانی است.

این واکسن روی دو آنتی ژن تمرکز دارد: ایندول آمین 2،3-دی اکسیژناز  IDO  و لیگاند برنامه ریزی شده یک  PD-L1 .

هر دوی این مولکول ها نقش مهمی در رشد سلول های سرطانی دارند. هدف واکسن mRNA   شرکت مدرنا، آموزش سلول های ایمنی بدن برای تشخیص سلول های توموری است که این آنتی ژن های خاص را بیان می کنند. بر این اساس اعلام شد واکسن mRNA در ابتدا روی سرطان پوست پیشرفته یا متاستاتیک و نوعی سرطان ریه به نام کارسینوم ریه سلول غیر کوچک آزمایش می شود.

استفان بانسل، مدیر عامل شرکت مدرنا، در این رابطه گفت: ما متعهد به مقابله با ویروس های نهفته با هدف جلوگیری از شرایط پزشکی مادام العمری هستیم که با برنامه های واکسن mRNA ایجاد می شود. به گزارش سیناپرس، ما مشتاقانه منتظر بررسی این موضوع هستیم که آیا می‌توانیم سلول‌های T خاص PD-L1 و IDO1 را از طریق واکسیناسیون القا کنیم یا خیر؟

در صورت موفقیت این طرح می توان به مهار و پیشگیری از سرطان امیدوار بود.

منبع: newatlas

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها