ابراز نگرانی دکتر موذن‌زاده از شرایط کنونی کرونا:

وارد پیک ششم شده‌ایم

دکتر موذن‌زاده می‌گوید: متاسفانه فرصت طلایی را از دست داده‌ایم و وارد پیک ششم شده‌ایم، واکسیناسیون به مردم حس امنیت کاذب داد و پروتکل‌ها کمتر اجرا شد و الان که امیکرون آمده بازگرداندن مردم به پروتکل‌ها سخت شده است.

وارد پیک ششم شده‌ایم

 

وارد پیک ششم شده‌ایم

 

سرویس گزارش

تابستان امسال را شاید بتوان سیاه‌ترین تابستان تاریخ معاصر ایران نامید، فصلی که در آن رکورد فوتی‌های روزانه به ۷۰۰ نفر رسید.

سیستم بهداشت و درمان تحت فشار شدید بود و اقتصاد کشور نیز به دلیل محدودیت‌های اعمال شده ضربات بسیاری را متحمل شد.

اما با تعویض دولت و باز شدن پروسه واکسیناسیون، آن روزهای سهمگین به پایان رسید و حتی تعداد فوتی‌ها در پاییز به روزانه ۲۰ نفر تقلیل پیدا کرد.

حالا افکار عمومی به پایان کرونا در ایران امیدوار شده که شیوع سویه اومیکرون از آفریقای جنوبی و ورود آن به ایران موجب شد بسیاری از پزشکان و متخصصان هشدار تکرار تابستان ۱۴۰۰ را متذکر شوند. متاسفانه دولت هنوز اقدام پیشگیرانه‌ای انجام نداده بلکه از بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها دفاع می‌کند.

به جهت بررسی ابعاد مختلف سویه جدید کرونا گفتگو کردیم با دکتر هاشم موذن زاده، متخصص جراحی و مدیر کانال پزشکان و قانون، که مشروح آن را می‌خوانیم:

 

 وضعیت فعلی امیکرون در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این بیماری تا چه حد از نظر شما می‌تواند خطرساز باشد؟

در مورد امیکرون اتفاقی که افتاده میزان شیوع و گستردگی آن خیلی بیشتر است و مشکلی که ایجاد می‌کند این است که ماندگاری در سطوح و پوست در آن زیاد است.

این باعث می‌شود مقداری ابتلا به امیکرون بیشتر شود و دستجات بزرگی از افراد دچار آن شوند به شکلی که چندبرابر شدن آمار مبتلایان خیلی سریع اتفاق می‌افتد.

در تمام دنیا نیز اینگونه است. شدت مشکلات تنفسی امیکرون خیلی نسبت به سویه‌های قبلی کمتر است اما به هر ترتیب حجم زیاد نفراتی که دچار آن می‌شوند می‌تواند آمارها را افزایش دهد و با فضای سرد داخل کشور می‌تواند همراه با دیگر بیماری‌های عفونی و تنفسی همراه شود که تلفات بیشتری ایجاد می‌کند.

 

در ایران امیکرون چگونه گسترش یافته است؟ دولت در این زمینه چه وظیفه‌ای دارد؟ برای جلوگیری از گسترش آن چه باید کرد؟

 

در نحوه مدیریت بیماری اتفاقی که برای دیگر کشورها از جمله اروپا و آمریکا و روسیه هم افتاد یک دوره جدید را تجربه کردند، برای ما نیز اتفاق می‌افتد.

متاسفانه بنظر می‌رسد پاک ماندن نقشه کشور از کرونا باعث شد تمایل به اینکه یکبار دیگر مکان‌های عمومی تعطیل شود کم شد. خیلی از فعالیت‌ها به حالت عادی برگشت و الان نیز  بازگرداندن شرایط به شرایط نیمه تعطیل سخت‌تر شده، که جزء ایرادهای اساسی ماست. وقتی که کاری را که در آن سرد می‌شویم، بازگشتن دوباره به حالت قبل برایمان دشوار می‌شود.

هم دولت و هم مردم برایشان سخت است که برخی دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

به این جهت فکر می‌کنم متاسفانه فرصت طلایی را از دست داده‌ایم و وارد پیک ششم شده‌ایم.

الان در حال حاضر تمام راه‌های معمول چرخه انتقال امیکرون را باید ببندیم و محدودیت‌های رفت و آمد و تجمعات اجرا شود. تمام مواردی را که ممکن است مجدد به بازتوزیع ویروس منجر شود از جمله راهپیمایی‌ها و مراسم و جلسات دهه فجر و هر فرصتی را که ممکن است کرونا را گسترش دهد متوقف کنیم تا اثرات و دستاوردهای واکسیناسیون از بین نرود.

 

اینکه گفته شده واکسن‌های موجود تاثیری بر این شکل کرونا ندارند تا چه حد صحیح است؟ کدام نوع واکسن‌ها بر امیکرون بیشتر پاسخگو هستند؟

 

آنچه در کشور از واکسن وجود داشته تزریق شده است اما آمار خوبی برای تمایل به واکسن نداریم.

برخی آمارها می‌گوید نزدیک به ۶ میلیون نفر واکسن نزده‌اند، برخی هم دوزهای بعدی را تزریق نکرده‌اند. اما به طور کلی واکسیناسیون برخلاف نظریات عجیبی که صادر می‌شد توانست شرایط را به سمت رها شدن کشور از کرونا ببرد.

اما از سوی دیگر متاسفانه واکسیناسیون به مردم حس امنیت کاذب داد و پروتکل‌ها کمتر اجرا شد و الان که امیکرون آمده بازگرداندن مردم به پروتکل‌ها سخت شده است. واکسیناسیون نقش اصلی خود را ایفا نکرده و باید از آنچه موجود است استفاده کرد. زیرا سویه غالب ممکن است امیکرون باشد اما اینطور نمانَد و سویه‌های خطرناکتری از کرونا وارد شود. بخصوص کسانیکه در معرض خطرات بیشتری هستند بهتر است واکسن بزنند و تلاش شود تا ببینیم از کدام کشورها می‌توان واکسن‌های بهتری خرید.

شرکت اسپوتنیک نیز ادعا کرده است نوع جدید این واکسن در برابر امیکرون واکنش مناسب دارد و این‌ها وظیفه بخش علمی ستاد بحران کروناست که هر چه سریعتر این واکسن‌ها را راستی‌آزمایی کند و حالا که مسائل بنیادی درباره واکسن برطرف شده واکسن‌های بیشتر و بهتری تهیه شود و مردم از آن‌ها استفاده کنند.

 

عدم کنترل امیکرون و از دست دادن فرصت طلایی برای رعایت پروتکل‌ها چه شرایطی را برای این نوع بیماری در ایران به وجود خواهد آورد؟ آیا باز هم شاید تلفات شدید خواهیم بود؟

 

امیکرون مطمئنا در دو تا چهار هفته آینده سر و صدایی به راه خواهد انداخت و شکی نیست که نتوانستیم از فرصت طلایی استفاده کنیم. عدم رعایت پروتکل‌ها در چند ماه اخیر مشکلاتی ایجاد خواهد کرد و چندین برابر شدن امیکرون قطعا اتفاق می‌افتد. ویروس کرونا موجود زنده است و بر اساس ذاتش تغییرات مختلفی می‌کند و زمانیکه پاندمی و اندمی داشته باشد تغییرات ژنتیکی سریعتر اتفاق می‌افتد و می‌تواند خود را بازتولید کند.

اصرار مراکز علمی نیز برای اینکه کرونا زودتر جمع شود این است که میزبان کمتری برای آن وجود داشته باشد و حداقل کنترل کرونا نیز با میزبان کمتر راحت‌تر است. کرونا صرفا یک مسئله یک سویه نیست که همیشه یک شکل داشته باشد و اقدامی برای آن نکنیم. مشخصا این ویروس ابعاد مختلفی خواهد داشت و هرچه بیشتر این کنترل بیشتر انجام شود امکان توزیع آن کمتر خواهد بود.

 

نکته آخر

 

 فکر می‌کنم در دو سال اخیر به غیر از واکسن و پروتکل‌ها که کارآیی خود را نشان داده‌اند دیگر مقدار زیادی حرف‌هایی که باید زده می‌شده از سوی محققین گفته شده است.

اما باورهای عجیب برخی درباره واکسن و نوعی حاشیه‌های خاص و غیرقابل استناد حتی در مورد داروها که حالا تب آن خوابیده است بالاخره همه به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راهکار واکسن و پروتکل است و دوباره شر برای کشور درست نکنیم.

همه می‌دانیم بعد از گذشت دو سال تنها چیزی که توانست به این بازی پیچیده کمک کند پروتکل‌ها و واکسن بودند و دیگر موارد به شکل قطعی مورد داروها، به اندازه رعایت پروتکل‌ها و واکسن نتوانسته مانع توزیع ویروس شود. نتیجتا با مدیریت جدی در راستای تزریق بیشتر واکسن این بیماری دوباره به طور کامل کنترل شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها