زیاده‌روی آنتی‌بیوتیک در دامداری‌ها و همه‌گیری بزرگتر از کرونا

کنشگران هشدار دادند استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ در دامپروری می‌تواند به شروع یک همه‌گیری «بسیار بزرگ‌تر از کووید» منجر شود.

زیاده‌روی آنتی‌بیوتیک در دامداری‌ها و همه‌گیری بزرگتر از کرونا

کارشناسان بهداشت ممنوعیت استفاده از دوز پایین آنتی‌بیوتیک در دام‌های سالم را خواستار شده‌اند و می‌گویند این کار باعث تولید «ابرمیکروب‌های» نابودنشدنی می‌شود که ممکن است به انسان سرایت کند.

 

کشاورزان اغلب برای ایجاد مصونیت در برابر بیماری‌ها، به حیوانات دوز پایینی آنتی‌بیوتیک تزریق می‌کنند. اما طبق قوانین جدید اتحادیه اروپا، از ۲۸ ژانویه، هر نوع استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های معمول در دامپروری‌ها، از جمله درمان‌های پیشگیرانه، ممنوع خواهد شد.

آنتی بیوتیک دامداری ها

اداره کل امور داروهای دام، وابسته به دولت، رایزنی در مورد لزوم پیروی بریتانیا از این دستورالعمل را آغاز کرده است.

 

در چند سال گذشته، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ در دامپروری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است -کاهش ۵۲ درصدی از سال ۲۰۱۴- اما فعالان می‌گویند این میزان کافی نیست.

 

آن‌ها از دولت می‌خواهند از قوانین اتحادیه اروپا پیروی کند و دادن دارو به دام‌های سالم را ممنوع کند.

 

سازمان امنیت بهداشت بریتانیا ماه گذشته هشدار داد مقاومت به داروهای ضدمیکروب یک «همه‌گیری پنهان» است؛ در حالی‌ که بنا بر براورد سازمان بهداشت جهانی، اگردر این مورد اقدامی صورت نگیرد، ابتلا به بیماری‌های ناشی از مقاومت به دارو می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ هر سال جان ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان را بگیرد.

 

پزشکان اکنون در تلاش‌اند تا با کاهش تجویز آنتی‌بیوتیک‌، با وابستگی بیش از حد بیماران به این دارو مقابله کنند. اگرچه ۶۶ درصد آنتی‌بیوتیک‌ها را انسان مصرف می‌کند، درصد قابل توجهی -۲۶ درصد- نیز به مصرف دام می‌رسد.

 

سوزی شینگلر، مدیر کمپین اتحاد برای حفظ آنتی‌بیوتیک‌ها‌، گفت: «اگر گله بزرگی از خوک‌ یا مرغ‌ را در نظر بگیرید که تحت استرس و ازدیاد جمعیت‌اند، این محیط سرکوب دستگاه ایمنی این حیوانات را سبب می‌شود و در واقع محیطی مساعد برای ایجاد و گسترش بیماری‌ها است. به‌جای ایجاد تغییر در چنین محیط‌هایی، ده‌ها سال است که از روش‌های ارزان‌تر و آسان‌تر استفاده می‌شود که همان دادن کمی آنتی‌بیوتیک‌ از راه غذا و آب به همه آن‌ها است.»

 

شینگلر هشدار داد که استفاده از دوز پایین می‌تواند خطر تولید باکتری‌های نابودنشدنی را به‌شدت افزایش دهد. او گفت: «استفاده گسترده (از آنتی‌بیوتیک‌) بستر کاملا مناسبی برای تولیدمثل قوی‌ترین نوع باکتری‌ها ایجاد می‌کند. در نتیجه مصرف طولانی‌مدت دوز پایین آنتی‌بیوتیک‌، بدترین انواع باکتری زنده می‌ماند و مثل این است که به فرایند طبیعی و معمولی گزینش ابرمیکروب‌ها دامن بزنیم.»

 

این باکتری‌ها می‌توانند از طریق آبراهه‌ها مانند شنا کردن در آب‌های طبیعی و همچنین از طریق فراورده‌های گوشتی خام و پسابی که در مزارع پخش می‌شوند، به انسان سرایت کند.

 

دانیل زایشنر، نماینده مجلس، وزیر غذا، کشاورزی و شیلات دولت سایه، گفت که اگرچه « در کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ در دامپروری پیشرفت‌هایی صورت گرفته است، این دولت باید با تمایل و فوریت بیشتری به این موضوع واکنش نشان بدهد.»

 

او افزود: «همان‌طور که سازمان بهداشت جهانی از مدت‌ها قبل توصیه کرده است، کشاورزان و صنایع غذایی باید با قطع مصرف مداوم آنتی‌بیوتیک‌های‌ مخصوص تقویت رشد و جلوگیری از بروز بیماری در حیوانات سالم، از این قوانین اختیاری پیروی کنند.» او همچنین از دولت خواست اطمینان حاصل کند معاملات تجاری «دست‌کم مستلزم همان استانداردها برای محصولات حیوانی وارداتی‌اند» که کشاورزان بریتانیایی به آن پایبندند. 

 

 

لیزا کامرون، نماینده مجلس و عضو حزب ملی اسکاتلند که نایب رئیس «گروه سلامت مجلس شامل همه احزاب» است، گفت که از «کاربرد بیش از حد آنتی‌بیوتیک در پرورش دام» عمیقا نگران است و درباره «تسهیل ایجاد مقاومت ضدمیکروبی در انسان» هشدار داد. او نتیجه گرفت که به توصیه‌های کارگروه برگزیده سلامت در مورد این مشکل باید «فورا عمل شود».

 

این کارگروه در سال ۲۰۱۸ با اعلام نتایج تحقیق خود، در مورد «نگرانی جدی» از مصرف آنتی بیوتیک در حیوانات سالم هشدار داد. آن‌ها اخطار دادند که «در پی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا باید به این نکته توجه شود» و توصیه کردند هرگونه قرارداد تجاری آینده باید با معیارهای اتحادیه اروپا در استفاده از آنتی‌بیوتیک منطبق باشد.

 

اما کریس لوید، دبیرکل مصرف مسئولانه دارو در دامپروری «روما» (Ruma -Responsible Use of Medicines in Agriculture) گفت که بریتانیا «در مصرف آنتی‌بیوتیک سابقه مثبتی دارد.» او گفت در مورد پیروی بریتانیا از اتحادیه اروپا بحث بود «زیرا ما به بسیاری از آنچه اتحادیه اروپا در تلاش برای رسیدن به آن است، قبلا رسیده‌ایم».

 

روما برای آگاهی‌بخشی در زمینه خطرات مقاوم شدن بدن به مواد ضدمیکروب با تک‌تک بخش‌های پرورش انواع دام‌ در بریتانیا همکاری کرده است.

 

او با اشاره به احتمال اعمال ممنوعیت گفت: «همیشه جای کار بیشتر وجود دارد و همچنان روی مصرف مسئولانه کار خواهیم کرد اما رکورد اخیر ما نیز مثبت است.»

 

«من متقاعد نشده‌ام که یک تصمیم سیاه یا سفید وقتی واقعیت‌ اغلب بسیار پیچیده‌تر است، کار درستی باشد. وقتی تا همین‌جای کار هم به این خوبی مصرف  آنتی‌بیوتیک را کاهش داده‌ایم، آیا به اعمال محدودیت‌های بیشتر در نحوه مصرف آنتی‌بیوتیک نیاز است؟»

 

کریستین میدل‌میس، دامپزشک ارشد دولت بریتانیا، گفت این کشور در حال «کاهش چشمگیر» میزان آنتی‌بیوتیک مصرفی در تغذیه دام‌ها است.

 

او قول داد همچنان به همکاری نزدیک با این صنعت ادامه دهد و گفت: «مشاهده ادامه همکاری کشاورزان و دامپزشکان برای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی دلگرم‌کننده است.»

 

اتحادیه ملی کشاورزان اعلام کرد که از سال ۲۰۱۴ تاکنون، اعضای این اتحادیه مصرف داوطلبانه آنتی‌بیوتیک را تا ۵۲ درصد کاهش داده‌اند.

 

کاترین مک‌لفلین، مشاور ارشد اتحادیه ملی دامداران در زمینه سلامت دام، افزود‌: «ما با اعضای اتحادیه مشورت خواهیم کرد و وقتی جزئیات نتایج مشورت با اداره کل داروهای دام مشخص شد، واکنش مقتضی نشان خواهیم داد.»

 

نتایج تحقیق سال گذشته سازمان حفاظت از حیوانات جهان (WAP) از وجود ابرمیکرب‌های خطرناک مقاوم به آنتی‌بیوتیک در رودخانه‌ها و دریاچه‌های نزدیک مزارع صنعتی اسپانیا، ایالات متحده، کانادا و تایلند خبر داد.

 

این گروه تحقیقاتی با جمع‌آوری خاک سطحی و ذرات گردوغبار از آبراهه‌های بالادست و پایین‌دست مزرعه‌های پرورش خوک در کارولینای شمالی در ایالات متحده دریافت که در ۸۳ نمونه از ۹۰ نمونه، ژن‌های مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک وجود دارد. این از وجود یک «آلودگی گسترده‌» نشان داشت و محققان نتیجه گرفتند که «قطعا نشان می‌دهد ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک از مزارع صنعتی به آبراهه‌های عمومی تخلیه می‌شوند»

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها