کدام قرص اشتها آور است ؟

پشت میز شام با غذاهایی رنگارنگ در کنار دوستان خود بنشینی و باز هم میلی به غذا خوردن نداشته باشی؟! حق دارید متعجب شوید اما باور کنید افرادی وجود دارند که به دلایل گوناگون آن‌طور که باید و شاید رغبتی به خوردن غذا ندارند. اگر از این دسته افراد هستید یا کسی را با این خصوصیات در اطراف خود می‌شناسید یقین داشته باشید که مطالعه این مطلب تا انتها برایتان خالی از لطف نخواهد بود.

کدام قرص اشتها آور است ؟

علت بی اشتهایی چیست ؟

همان‌طور که اشتهای بیش از حد و گاه کاذب می‌تواند آزاردهنده باشد، کم اشتهایی یا عدم داشتن اشتها نیز مشکلات عدیده‌ای را سبب می‌شود. بسیاری از افراد در مورد قرص اشتها آور موجود در داروخانه پرس و جو می‌کنند تا با استفاده از آن بتوانند اشتهای خود را به سطح نرمال رسانده و از کاهش وزن بیش از حد پیشگیری نمایند. اما ابتدا اجازه دهید عمده‌ترین دلایل بی اشتهایی را برای شما بازگو کنیم. بی‌اشتهایی اگر طولانی مدت باشد، ریشه در یکی از موارد زیر دارد:

  • بعضی از بیماری‌های مزمن و طولانی مدت
  • نقص در عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • ناراحتی‌های شدید گوارشی

اما اگر بی‌اشتهایی به طور موقت برای شما به وجود آمده است، شاید به یکی از این دلایل باشد: سرماخوردگی و آنفلوانزا، یبوست، ابتلا به بیماری‌های عفونی، اختلالات معده و سیستم گوارش، مسمومیت غذایی، گرمازدگی، بر هم خوردن تعادل هورمون‌های بدن، بارداری، وجود زخم در دهان، مشکلات روحی و عصبی، عوارض جانبی برخی از داروها، مصرف مواد مخدر یا الکل و... بی‌اشتهایی اگر به صورت یک مشکل دائمی وجود داشته باشد، یکی از موثرترین راهکارها جهت رفع آن استفاده از قرص اشتهاآور می‌تواند باشد.

معرفی بهترین قرص های اشتها آور در داروخانه

داروخانه معتبرترین مرکز جهت تهیه دارو و انواع مکمل‌های غذایی است. بنابراین به راحتی می‌توانید به آنچه از داروخانه خریداری می‌کنید، اطمینان کرده و از آن بهره بگیرید. فکر می‌کنید برای تحریک اشتها کدام قرص بهتر است؟ آیا مولتی ویتامین مینرال اشتهاآور است؟ به منظور افزایش اشتها از قرص گیاهی می‌توان استفاده کرد؟ به تک تک این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

بهترین محصولاتی که به منظور افزایش اشتها می‌توانید مورد مصرف قرار دهید، شامل موارد زیر است:

قرص زینک برای افزایش اشتها

عنصر زینک که نام فارسی آن "روی" است یکی از مهم‌ترین مواد معدنی ضروری برای بدن به شمار می‌آید که کمبود آن عوارض نامطلوبی را در پی خواهد داشت. اصلی‌ترین عارضه‌ای که به دنبال کمبود روی در بدن حاصل می‌شود، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی است اما مسئله به همینجا ختم نخواهد شد. از دست دادن اشتها نیز یکی از علائم کمبود زینک در بدن می‌تواند باشد. اختلال در حس چشایی و بویایی، ریزش مو و تاخیر در بهبود زخم‌های پوستی نیز از دیگر نشانه‌های کاهش زینک در بدن به شمار می‌آیند. مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌های حاوی زینک می‌توانند در بهبود اشتها به شکل قابل توجهی موثر واقع شوند.

rep1

 

اگر مایلید برای کودک خود از یک شربت اشتهاآور حاوی زینک استفاده نمایید، می‌توانید شربت مولتی سانستول پلاس زینک را امتحان کنید. این شربت در هر وعده روزانه حاوی 5 میلی‌گرم زینک بوده و بسیاری از دیگر ویتامین‌ها را نیز شامل می‌شود که در رشد جسمی و ذهنی بهتر کودک می‌توانند مفید واقع شوند.

ویتامین های گروه B و تنظیم متابولیسم بدن

ویتامین‌های گروه ب شامل 8 ویتامین می‌شوند که همگی آنها محلول در آب هستند؛ به این معنا که مازاد آنها اغلب از طریق ادرار از بدن دفع خواهد شد. کلیه ویتامین‌های B در متابولیسم کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها نقش داشته و به بدن کمک می‌کنند تا از انرژی ذخیره شده در مواد غذایی استفاده نماید. اما در این میان شاید بتوان گفت که نقش ویتامین B1 (تیامین) در افزایش اشتها پررنگ‌تر از بقیه است. کاهش اشتها، کاهش وزن، اختلالات عصبی و سرگیجه از علائم کمبود این ویتامین در بدن به حساب می‌آید. پس با مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین B1 به خوبی می‌توان به تنظیم اشتها کمک کرد.

نقش امگا 3 در بهبود اشتها

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و یا روغن ماهی می‌تواند در کاهش احساس سیری موثر بوده و اشتها را به خوبی تحریک نمایند. ماهی‌های چرب مثل سالمون و ساردین از بهترین منابع حاوی امگا 3 هستند. بر اساس تحقیقات می‌توان گفت که مصرف قرص امگا 3 نیز میل فرد به خوردن غذا را بهبود می‌بخشد. به ویژه اگر گیاه‌خوار یا وگان هستید، بهتر است حتما از مکمل‌های حاوی امگا 3 در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.

بد نیست همینجا یک پرانتز باز کنیم و بگوییم که اگر مایل به خرید اینترنتی محصولات معرفی شده در این مطلب هستید، یکی از بهترین مراکز جهت مراجعه وبسایت داروخانه آنلاین مثبت سبز است. این داروخانه به مدیریت جناب آقای سید مرتضی مهر طباطبایی در حال فعالیت بوده و از لحاظ تنوع محصول و سرعت در تحویل کالا یکی از بهترین‌ها به حساب می‌آید.

آیا قرص مولتی ویتامین مینرال اشتها آور است ؟

بسیاری از افراد با مصرف مولتی ویتامین و مینرال احساس می‌کنند که اشتهای آنها بهبود یافته است. اگر از لحاظ علمی بخواهیم بررسی کنیم، در یک کلام باید گفت که مولتی ویتامین مینرال چاق کننده نیست اما گزارش‌هایی که از جانب عموم به دست می‌رسد، نشانگر آن است که بسیاری از افراد با مصرف این قرص اشتهای از دست رفته خود را دوباره باز می‌یابند. هدف از مصرف مولتی ویتامین مینرال جبران کمبود مواد مغذی در بدن است. مواد مغذی شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شود. علت بهبود اشتها با مصرف مولتی ویتامین مینرال را باید در این نکته دانست که گاه کمبود مواد مغذی است که عامل بی‌اشتهایی می‌شود.

rep2

 

 

مکمل های گیاهی برای افزایش اشتها

امروزه مکمل‌ها و داروهای گیاهی به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی مضر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. به منظور تحریک اشتها نیز می‌توانید از شربت‌ها، کپسول‌ها و قرص‌هایی استفاده کنید که حاوی ترکیبات گیاهی هستند. یکی از گیاهان موثر در تحریک اشتها اکیناسه است که اگرچه بیشتر برای ارتقاء سیستم ایمنی بدن کاربرد دارد اما مزایای مصرف آن در افزایش اشتها را نیز هرگز نمی‌توان کتمان کرد. خاصیت اشتهاآور بودن این گیاه را بیشتر می‌توان به ترکیباتی به نام آلکیلامین که در آن وجود دارند، مرتبط دانست.

همچنین گیاهان دیگری از جمله ریشه کاسنی، دانه شنبلیله و رازیانه نیز به دلیل غنی بودن از مواد مغذی و جبران کمبود این مواد در بدن می‌توانند در تنظیم اشتها موثر باشند. یکی از قرص‌های گیاهی که حاوی ترکیبات نام‌برده شده بوده و نقش قابل توجهی در بهبود اشتها دارد، قرص شیکوریدین دینه است که به راحتی می‌توانید آن را در داروخانه‌ها بیابید.

از جمله میوه‌هایی که در تقویت اشتها می‌توانند تاثیرگذار باشند، می‌توان به انار اشاره کرد. شربت اشتها آور باریج اسانس با داشتن انار، عسل و عصاره نعنا نمونه‌ای دیگر از شربت‌های گیاهی اشتهاآور است.

مکمل پروتئین باعث افزایش اشتها می شود ؟

مکمل پروتئین معمولا یا حاوی پروتئین وی است یا پروتئین کازئین یا پروتئین سویا. پروتئین whey و کازئین هر دو از شیر به دست آمده و فواید بی‌نظیری را به همراه می‌آورند. به طور کلی از هر نوع پروتئینی که در قالب مکمل استفاده کنید، متابولیسم شما افزایش یافته و کمتر احساس گرسنگی خواهید کرد. پس چگونه مکمل پروتئین می‌تواند در بهبود اشتها و افزایش وزن موثر باشد؟ در واقع اینکه چه زمانی مکمل پروتئین را مورد استفاده قرار می‎‌هید، بسیار مهم است. جهت افزایش اشتها و حل مشکل لاغری سعی کنید مکمل پروتئین را به عنوان میان‌وعده مورد مصرف قرار دهید.

البته بعضی از مکمل‌های پروتئینی نیز وجود دارند که با افزودن ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی شده و با جبران کمبود مواد مغذی می‌توانند در تحریک اشتها موثر واقع شوند. مکمل غذایی وی ام پروتئین ایران دارو یک نمونه از این محصولات است که هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر برای کودک خود به دنبال مکمل پروتئین اشتهاآور هستید، پودر انترامیل پر پروتئین کارن را نیز می‌توانید امتحان کنید.

مکمل های اشتهاآور حاوی سیپروهپتادین

سیپروهپتادین در دسته داروهای ضد حساسیت جای داشته و عموما جهت درمان آلرژی ناشی از تب یونجه یا کهیر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما نقش آن در بهبود اشتها را نمی‌توان نادیده گرفت. متخصصان توصیه می‌کنند که از این ترکیب برای کودکان زیر 2 سال استفاده نشود اما سایرین می‌توانند در صورت مواجه شدن با مشکل بی‌اشتهایی از آن استفاده کنند. شربت اشتها آور قوی پرافیل خوارزمی یکی از نمونه محصولات حاوی سیپروهپتادین است که به سهولت در همه داروخانه‌ها یافت می‌شود.

افزایش اشتها در طب سنتی

اگر مایل به استفاده از قرص اشتها آور نیستید، با بهره‌گیری از راهکارهای اطبای طب سنتی نیز می‌توانید در تقویت اشتهای خود موفق عمل کنید. بهترین نسخه‌های گیاهی اشتها آور شامل موارد زیر است:

  • جینسینگ
  • زنجبیل
  • ریشه گل قاصدک
  • شیرین بیان
  • جنتیانا
  • بابونه
  • آویشن
  • مارچوبه

از هر یک از گیاهان نام‌برده شده می‌توانید به صورت دمنوش استفاده کنید اما دقت داشته باشید که استفاده بیش از حد از گیاهان دارویی نیز گاه می‌تواند صدماتی را به سلامتی شما وارد کنید؛ از این رو بد نیست در مورد چگونگی و مقدار مصرف داروهای گیاهی با پزشک طب سنتی مشورت نمایید.

rep3

 

کدام داروها به افزایش اشتها کمک می کنند ؟

برای تحریک اشتها داروهایی نیز وجود دارند که تنها با نسخه پزشک باید مورد استفاده قرار بگیرند. داروهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، از سازمان غذا و دارو امریکا دارای تائیدیه هستند:

  • مژسترول استات: این دارو بیشتر برای افرادی تجویز می‌شود که به دلایل عصبی و روانی دچار کم‌اشتهایی شده و یا مبتلا به سرطان، ایدز یا HIV بوده و از بی‌اشتهایی رنج می‌برند.
  • اکساندرولون: این دارو یک استروئید خوراکی است که با تحریک اشتها به افزایش وزن بدن پس از عمل‌های جراحی یا عفونت‌های مزمن کمک می کند.
  • دارابینول: این دارو بیشتر برای درمان بی‌اشتهایی مرتبط با بیماری ایدز یا سرطان کاربرد دارد.

داروهای ذکر شده تنها داروهایی هستند که FDA جهت بهبود اشتها تائید کرده است اما برخی از داروهای دیگر نیز وجود دارند که تقویت اشتها از جمله عوارض جانبی آنها محسوب می‌شوند. از جمله این داروها می‌توان به داروهای ضد افسردگی مثل میرتازاپین، پردنیزون و دگزامتازون اشاره کرد.

راهکارهایی برای افزایش اشتها

به جز مصرف قرص اشتها آور، روش‌های دیگری نیز برای بهبود اشتها وجود دارد:

  • محیط غذا خوردن را برای خود جذاب‌تر کنید، مثلا در فضای باز و در کنار دوستان خود غذا بخورید.
  • جهت افزایش طعم غذا از ادویه‌جات و انواع سس‌ها کمک بگیرید و با سفره‌آرایی زیبا اشتهای خود را تحریک نمایید.
  • غذاهای کم‌فیبر بخورید تا زودتر گرسنه شوید.
  • تعداد وعده‌های غذایی را بیشتر کرده و هر بار مقدار کمتری غذا بخورید.
  • به کدام غذا علاقه وافر دارید؟ همان‌ را برای خود تهیه کنید.
  • در انتخاب غذاهای خود ابتکار داشته و هر روز غذاهای تکراری نخورید.
  • در بشقابی غذا بخورید که سایز آن بزرگ باشد تا به این طریق ظرف خود را بیشتر پر کنید.
  • قبل از غذا و همچنین در حین غذا از مصرف آب و دیگر مایعات بپرهیزید تا با نوشیدن آنها فضای معده شما پر نشود.
  • پس از ورزش، اشتهای شما تحریک خواهد شد پس تمرینات ورزشی را به صورت مرتب هر روز انجام دهید.
  • استرس و فشارهای عصبی را از خود دور کنید تا موجب کور کردن اشتهای شما نشوند.

در پایان باید گفت که اگر با بکارگیری از راهکارهای ارائه شده در این مطلب و همچنین مصرف قرص‌های اشتها‌آور بدون نسخه موفق به افزایش اشتهای خود نشدید، حتما جهت پیگیری علت این مشکل به پزشک مراجعه نمایید تا مورد معاینه قرار گرفته و به صورت اصولی به درمان بپردازید.

 

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها