مصرف مداوم «کله پاچه»

خطر برای حتی افراد سالم

جوانان و افراد سالم به صرف این‌که از سلامت کافی برخوردارند، نباید با خوردن افراطی کله پاچه زمینه ابتلا به بیماری‌های مختلف را در آینده فراهم ‌کنند.

خطر برای حتی افراد سالم

بسیاری از بیماری‌های دوران میانسالی و سالمندی نشات گرفته از الگوهای غلط غذایی در دوران جوانی است، بنابراین جوانان و افراد سالم به صرف این‌که از سلامت کافی برخوردارند، نباید با خوردن افراطی کله پاچه زمینه ابتلا به بیماری‌های مختلف را در آینده فراهم ‌کنند.

 مصرف کله پاچه در کشور ما بیش از سایر کشورهاست، بسیاری از کشورها تمایلی به خوردن کله پاچه ندارند، اما در ایران اغلب آن را به عنوان یک غذای مقوی و لذیذ به ویژه در وعده صبح‌ می‌دانند، اما باید در نظر داشت که این غذا یک منبع غنی از کلسترول و اسیدهای چرب اشباع است.

لازم به ذکر است، چربی های این غذا انقدر زیاد است که وقتی آب لیمو می خورید، ترشی آب لیمو تنها احساس دهان را از بین می برد و چربی را از دهان پاک می کند. وقتی کلسترول کله پاچه وارد دستگاه گوارش میشود، سریع جذب شده و درصد دفع چربیش خیلی پایین است. حتی این چربی ها در رگ های بدن هم ته نشین میشود.

افرادی که سالم هستند به ویژه جوانان در صورت تمایل به مصرف کله پاچه بهتر است حداکثر یک‌بار در ماه آن را مصرف کنند، لازم به ذکر است افرادی که میل به خوردن این غذا دارند، بهتر است از قسمت‌هایی که چربی کمتری دارد بیشتر استفاده کنند تا قسمت‌های چرب آن.

مغز و چشم در این غذا، از چربی بیشتری نسبت به پاچه و زبان برخوردار است، بنابراین توصیه می‌شود، افراد از زبان و پاچه که دارای پروتئین بیشتری نسبت به سایر قسمت‌های آن است، استفاده کنند.

استفاده از غذاهای چربی مانند کله پاچه در برخی موارد برای کودکان که نیاز به تامین کلسترول در بدن دارند غذایی مفیدی محسوب می‌شود، اما برای بیماران به ویژه بیماران کلیوی، قلبی و افرادی که اوره بالایی دارند، همچنین مبتلایان به فشار خون به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

 

منبع: سلامت آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها