شب یلدای کرونایی

فلسفه شب چله

می‌توانیم از سفره یلدا به عنوان نماد سلامتی یاد کرده و با خود این قرار را بگذاریم که الگوی غذایی خود را به سمت موادغذایی مفید ببریم.

فلسفه شب چله

قدیمیان ما بر این باور بودند کە در این شب فرشته بدی‌ها با فرشته خوبی‌ها بە جنگ می‌پردازد و در این نبرد طولانی فرشته خوبی‌ها اهریمن را شکست می‌دهد و صبح، پس از زاده شدن دوباره خورشید (پیروزی روشنایی بر تاریکی) آغاز می‌شود.

 

اما شب یلدا فقط دور هم‌نشینی و مرور خاطره‌ها نیست، علاوه بر آداب و رسوم فوق شامل رسوم تغذیه‌ای خاص خود نیز است.

 

انتخاب مواد غذایی خاصی از بین سایر مواد غذایی و تأکید برقرار دادن این مواد غذایی بر سر سفره شب یلدا نه تنها یک رسم، بلکه نکات تغذیه ای خاصی را دنبال می‌کند.

هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت است. باور بر این است، اگر مقداری هندوانه در شب یلدا خورده در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد و این باور، با خواص هندوانه کە سرشار از ویتامین های A و B و C می‌باشد مطابقت دارد.

انار یکی دیگر از میوه های سفره یلداست  این میوه در سفره شب یلدا نماد شادی و زایش است. انار سرشار از آنتی اکسیدان می باشد.

آجیل نیز از قدیم بر سر سفره یلدا گذاشته می شده که نشان از برکت سفره بوده است. 

هدف من از این پست این نبود که حتما در شب یلدا باید موادغذایی ذکر شده خورده شود شاید برخی از افراد به لحاظ اقتصادی قادر به تهیه این موادغذایی نباشند اما آنچه که میخواهم تاکید کنم این است که می‌توانیم از سفره یلدا به عنوان نماد سلامتی یاد کرده و با خود این قرار را بگذاریم که الگوی غذایی خود را به سمت موادغذایی مفید ببریم. 

در این شب پرخوری نکنید. بسیار در دایرکت از من میپرسید که اگر بخواهیم در این شب در کنار خانواده خود تاکید میکنم خانواده خود نه دیگر خانواده های فامیل، از مواد غذایی مخصوص این شب استفاده کنیم چه میزان مصرف کنیم تا به سلامت ما آسیب نرسد. در زیر به حجم و کالری موادغذایی در این شب اشاره میکنم:

دو برش هندوانه که حدود سیصد گرم است : ۶۰ کیلوکالری

۸ تا ۱۰ عدد آجیل حدود ۴۵ کیلوکالری

یک لیوان باقلی پخته حدود ۱۰۰ کیلوکالری

نصف انار حدود ۶۰ کیلوکالری

امشب به خاطر خودمان و عزیزانمان در خانه می مانیم. 

کرونا و مرگ ناشی از آن فقط برای همسایه نیست!!!!

 

 

امشب همدیگر را یاد کنیم. یلدا مبارک....

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها