چرا همیشه احساس خستگی میکنیم؟

خستگی یک علامت شایع در چندین بیماری است ، اما در بیشتر موارد به دلیل عوامل ساده در سبک زندگی ایجاد می شود. در این مطلب به مهم ترین آنها اشاره شده است.

چرا همیشه احساس خستگی میکنیم؟

خستگی یک علامت شایع در چندین بیماری است ، اما در بیشتر موارد به دلیل عوامل ساده در سبک زندگی ایجاد می شود.

۱- مصرف بیش از حد کربوهیدرات های تصفیه شده:

قند ساده و کربوهیدرات های تصفیه شده نظیر نان های سفید ، قند وشکر، مربا، بیسکوییت ها و انواع کیک و آبنبات با افزایش سریع قند خون و به دنبال آن ترشح انسولین و در نتیجه کاهش قند باعث ایجاد احساس خستگی می شود.

۲- زندگی بی تحرک:

عدم فعالیت می تواند دلیل اصلی کاهش انرژی باشد. 

برای تقویت سطح انرژی خود ، رفتارهای کم تحرک را با رفتارهای فعال جایگزین کنید. به عنوان مثال ، بجای نشستن مداوم، کمی بایستید ، به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید و به جای رانندگی در مسافت های کوتاه ، پیاده روی کنید.

۳- خواب ناکافی با کیفیت پایین:

کم خوابیدن یکی از بارزترین دلایل خستگی است. بدن شما هنگام خواب فعالیت های بسیاری را انجام می دهد ، از جمله پردازش حافظه و ترشح هورمون هایی که متابولیسم و سطح انرژی شما را تنظیم می کنند. بعد از یک شب خواب باکیفیت ، شما معمولاً احساس شادابی ، هوشیاری و انرژی می کنید.

بزرگسالان برای سلامتی مطلوب به طور متوسط به هفت ساعت خواب در شب نیاز دارند. تاکید میکنم در شب نه در طی روز!

۴- عدم دریافت کالری مورد نیاز

مصرف بیش از حد کالری می تواند باعث احساس خستگی شود. البته هنگامی که کالری کمتری نیز دریافت می کنید بدن به منظور صرفه جویی در انرژی متابولیسم را کم می کند و به باعث خستگی می شود.۵- دریافت ناکافی پروتئین: 

مصرف ناکافی پروتئین می تواند در بروز خستگی موثر است. 

برای اینکه سوخت و ساز بدن را بالا نگه دارید و از خستگی جلوگیری کنید ، یک منبع پروتئین با کیفیت بالا نظیر تخم مرغ ، لبنیات ، گوشت و حبوبات در هر وعده غذایی خود قرار دهید.

 

۶- مصرف ناکافی آب: 

آب کافی در بدن برای حفظ سطح انرژی بسیارمهم است. ۷- مصرف مداوم نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی شامل نوشیدنی های حاوی کافئین و همچنین حاوی دوزهای بالایی از ویتامین های گروه B هستند. این نوشیدنی ها به دلیل داشتن کافئین و قند زیاد ممکن است باعث تقویت موقتی انرژی شوند اما هنگامی که اثرات کافئین و شکر از بین می رود خستگی دوباره ایجاد می شود. 

۸- استرس و افکار منفی و وسواس های فکری

۹- کمبود دریافت منابع غذایی منیزیم نظیر آجیل و سبزیجات برگ سبز تیره: برخی مواقع زیر نظر متخصص تغذیه مصرف مکمل منیزیم بسیار کارآمد خواهد بود. 

۱۰- کمخونی فقر آهن : محدودیت شدید دریافت گوشت و خونریزی های ماهانه در قاعدگی از عوامل ایجاد خستگی هستند

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها