دل، جگر، قلوه باعث تقویت بدن نمیشود!

به بهانه مقوی بودن این اندام ها، هرگز خطرات آنها را به جسم خود دعوت نکنیم.

دل، جگر، قلوه باعث تقویت بدن نمیشود!

دکتر میترا زراتی_ متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

بسیاری از افراد به ویژه به هنگام وجود بیماری هایی نظیر کمخونی ها، یا شرایطی مثل وجود ضعف، بی حسی و کم انرژی بودن، در حین شیمی درمانی، در طی بارداری و در سنین کودکی، با یک باور نادرست ، به سراغ مصرف امعا و احشا نظیر دل، جگر و قلوه می روند. غافل از اینکه اتفاقا ترکیبات موجود در این مواد دقیقا برای تمام این موارد بسیار خطرناک می باشد. میزان کلسترول دل و قلوه مانند جگر سیاه و بالاتر از گوشت قرمز است و همچون روغن جامد حاوی چربی خطرناک ترانس است. به علاوه مصرف آنها برای بیماران قلبی ـ عروقی، مبتلایان به نقرس و آنهایی که اسیداوریک و کلسترول خونشان بالاست و نارسایی کلیوی و بیماری های مفصلی و آرتریت روماتوئید دارند، اصلا توصیه نمی شود.

جگر سیاه علاوه بر آن که محل ذخیره انواع ریز مغذی هاست، محل تجمع و دفع مواد زاید، سموم شیمیایی، هورمونی و دارویی و همچنین منبع انواع میکروب ها، ویروس ها و باکتری های بدن دام است، به همین دلیل احتمال دارد برخی از این ترکیبات در بافت چرب جگر سیاه و قلوه دام اندوخته شده و برای مصرف کننده بسیار خطرناک باشد.

مصرف این مواد غذایی، علاوه بر اینکه سبب افزایش چربی های خون میشود، سیستم ایمنی را نیز به شدت تضعیف می نماید. لذا مثلا در دوران بارداری یا حین درمان سرطان اصلا توصیه نمی شوند. 

درست است که جگر منبع غنی از آهن و ویتامین آ می باشد اما از آنجا که محل ذخیره داروها و هورمون ها و آنتی بیوتیک می باشد میتواند بسیار خطرناک محسوب شود.

جگر سفید که همان ریه یا شش حیوان است مقدار چربى اش تقریبا مشابه جگر است. مقدار کلسترول آن شبیه جگر سیاه و بیشتر از گوشت کم چربى است و مقدار آهنش از جگر سیاه کمتر مى باشد. قلوه نیز در مقایسه با دل و جگر پروتئین بیشتر و چربى کمترى دارد.

خوش گوشت یا خوئک بافتی شبیه چربی است و به لوزالمعده حیوان گفته می شود. غده ای که کار ترشح انسولین و تنظیم قند خون را به عهده دارد. خوئک پرچرب می باشد. این بافت علاوه بر دارا بودن چربی ترانس و کالری زیاد، بشدت کلسترول را بالا برده و حاوی مقداری پتاسیم است و در بیماران کلیوی بسیار خطرناک است. 

در مجموع باید گفت به بهانه مقوی بودن این اندام ها، هرگز خطرات آنها را به جسم خود دعوت نکنیم. 

جهت تامین آهن بدن راه های سالمی نظیر مصرف حبوبات و در شرایط شدید بودن کمخونی، مصرف مکمل وجود دارد

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها