داشتن تنوع غذایی خوب است یا بد؟

در یک وعده غذا باید از خوردن چند نوع غذا پرهیز کرد. اما تنوع غذایی در تعداد وعده‌‌های پراکنده و در کل زندگی توصیه می‌شود

داشتن تنوع غذایی خوب است یا بد؟

مهسا انصاری-کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

در یک وعده غذا باید از خوردن چند نوع غذا پرهیز کرد. گاهی دیده می‌شود سر سفره چند نوع غذا وجود دارد که یا تازه پخته شده‌اند و یا از قبل مانده‌‌اند. همچنین ممکن است از خوردنی‌های مختلف کنار غذا مانند سبزی، سالاد، دوغ، ماست و شربت در سر سفره استفاده شود که این امر از نظر طبی پسندیده نیست، بلکه مضر و ناپسند است.

 

سیستم گوارش برای هر نوع غذایی با توجه به ترکیبات آن، نوعی خاص از شیره گوارشی شامل اسید یا آنزیم های هضم کننده پروتئین، چربی، هیدرات کربن و … را آماده و به داخل لوله گوارش ترشح می نماید تا آن خوردنی به خوبی و بهینه هضم و سپس جذب شود.

 

فیزیولوژی گوارش این امر را اثبات کرده است که اگر فرد غذاهای حاوی کربوهیدرات، چربی و یا پروتئین بخورد، چه آنزیم‌هایی برای هر کدام ترشح می‌شود. اگر چند نوع غذا با هم وارد معده شود، سیستم هضم و جذب بدن دچار مشکل می‌شود و نمی‌داند چه کار کند. هر غذایی هضم خاص خود را دارد و آنزیم‌ها و اسیدهای خاص آن غذا باید ترشح شود.

 

ماندگاری غذاهای مخلوط در معده خیلی بیشتر از غذاهای ساده است. بنابراین افرادی که بعد از خوردن غذا دچار سوء‌هاضمه می شوند و ساعت‌ها غذا در معده شان باقی می‌ماند و طعم و بوی متعفن غذا را نیز هنوز در معده و دهان حس می‌کنند، یکی از مهم‌ترین علت‌های آن، خوردن غذاها و چاشنی‌های مختلف در یک وعده است.

اما تنوع غذایی در تعداد وعده‌‌های پراکنده و در کل زندگی توصیه می‌شود. مثلا اگر فردی ظهر برنج بخورد، شب می‌تواند از سوپ یا نان و ماست استفاده کند، نه اینکه این مواد را هم‌زمان بخورد

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها