برای کاهش چربی خون چه کنیم؟

یکی از موارد شایع در بین مردان و زنان و در هر سنی افزایش چربی های خون از نوع تری گلیسیرید و کلسترول است. نه تنها چاقی بلکه عادات نادرست غذایی نقش مهمی در بروز مشکلات ناشی از افزایش چربی خون دارند.

برای کاهش چربی خون چه کنیم؟

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

یکی از موارد شایع در بین مردان و زنان و در هر سنی افزایش چربی های خون از نوع تری گلیسیرید و کلسترول است.

نه تنها چاقی بلکه عادات نادرست غذایی از جمله موارد زیر نقش مهمی در بروز این مشکل دارند:

گرسنگی های طولانی مدت (مثلا نخوردن ناهار در محل کار)

کاهش وزن های ناگهانی

شیمی درمانی

مصرف مقادیر بالا شیرینیجات

مصرف روغن های جامد گیاهی و حیوانی

استرس

 

بالا بودن چربی خون خود میتواند سبب بروز مشکلات زیر شود:

سکته قلبی و مغزی

سرطان به ویژه وابسته به هورمون

دیابت

افزایش فشارخون

 

چه غذاهایی می توانند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کنند؟

1- مصرف چربى را قطع کنید: اثر چربى اشباع شده سه برابر بدتر از کلسترول تغذیه‌اى است، بنابراین شما باید مصرف غذاهاى حاوى این ماده نظیر گوشت، کره، پنیر و روغن جامد را کاهش دهید و ماهى، پرندگان، شیر کم چرب و روغن‌هاى گیاهی را جایگزین کنید.

2- لوبیا استفاده کنید: لوبیاها حاوى نوعى فیبر محلول در آب به نام پکتین هستند که کلسترول را در بر مى‌گیرند و آن را قبل از مشکل‌ساز شدن به خارج بدن هدایت مى‌ کنند.

3- بیشتر، میوه بخورید: میوه‌ها، نیز به علت داشتن پکتین، منجر به کاهش کلسترول خون مى‌ شوند.

4- جو بخورید: سبوس جو همانند لوبیا عمل مى‌کند. سبوس جوى دوسر داراى فیبر قابل حل بیشترى است ولى آرد جوى دوسر نیز کلسترول خون را پایین مى‌ آورد.

5- هویج بخورید: هویج، کلسترول را به وسیله‌ى نوعى پکتین پایین مى‌آورد. در حقیقت با خوردن دو هویج در روز مى‌توان کلسترول را 10 تا 20 درصد کاهش داد. کاهو و پیاز نیز مناسبند.

6- سیر خام بخورید: مصرف زیاد سیر خام، مى‌تواند چربى‌هاى مضر بدن را کاهش دهد. اگر سیر پخته شود خاصیت ضد کلسترولى آن نیز از دست می رود.

7- روغن زیتون مصرف کنید: روغن زیتون و غذاهایى نظیر میوه‌هاى مغزدار سرشار از روغن غیر اشباع شده مى‌باشند که حتى بیشتر از رژیم شدید کم چربى، کلسترول خون را پایین مى آورد.

8- سبوس ذرت مصرف کنید: سبوس ذرت به اندازه سبوس جو و لوبیا در کاهش کلسترول مؤثر است. می توانید یک قاشق غذا خورى سبوس ذرت را به هر وعده غذایی خود اضافه کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها