5 راه برای کاهش چربی پوست؛ مراقب جوش های التهابی باشید!

5 راه برای کاهش چربی پوست؛ مراقب جوش های التهابی باشید!

 

 

چربی به اندازه برای پوست ضروری است و کمبود آن باعث خشکی و ایجاد چین و چروک می شود اما گاهی پیش می آید این چربی بیش از حد زیاد می شود تا جایی که صورتتان برق می افتد و زمانی که روی پوست خود دست می کشید، چربی زیاد آن شما را اذیت می کند. معمولا چنین پوستی مشکلات زیادی دارد که یکی از آن ها جوش و آکنه های التهابی است. اگر شما هم با مشکل چربی پوست رو به رو هستید و اقدامات بسیار زیادی برای رفع آن انجام دادید اما نتیجه ای نگرفتید، این مطلب برای شما است. در این مطلب درباره 5 روش برای از بین بردن این مشکل صحبت خواهیم کرد.

روش های تشخیص پوست چرب

چربی طبیعی پوست سبوم نام دارد که توسط غدد چربی واقع در زیر پوست ترشح می شوند. کم یا زیاد بودن میزان ترشح این ماده می تواند در چرب یا خشک شدن پوست موثر واقع شود. اگر میزان ترشح سبوم از مقدار عادی بیشتر شود، پوست چرب خواهد شد و داشتن منافذ باز و بزرگ، جوش های سر سیاه و التهابی از مشکلاتی است که این نوع پوست با خود همراه دارد اما چگونه می توانیم تشخیص دهیم پوستمان چرب است یا خیر. پوست چرب دارای یک سری ویژگی هایی است که نشان دهنده ترشح زیاد از حد سبوم می باشد و از جمله این نشانه ها شامل:

  • براق بودن پوست حتی بلافاصله پس از شستشو
  • زمخت شدن پوست
  • عدم ماندگاری آرایش روی پوست (زمانی که آرایش روی پوست نمی خوابد)
  • ظهور مقدار زیادی جوش و آکنه
  • داشتن منافذ بزرگ روی بینی

روش های ساده برای کاهش چربی پوست

چربی پوست تا حدودی به نوع پوستی و ژنتیک بستگی دارد؛ بنابراین برای کنترل آن بهتر است روش هایی که در ادامه ذکر می کنیم را جزو روتین پوستی خود قرار دهید، به طور روزانه آن را رعایت کنید و برای انجام آن ها استمرار داشته باشید.

1.شستشوی مرتب پوست

پوست۲

افراد بسیاری هستند که برای شستن پوست صورتشان از آب داغ و صابون استفاده می کنند. پیش از هر چیزی باید ذکر کنیم که این دو مورد دشمن پوست به شمار می روند و می توانند تا حدودی پوست را تحریک کنند. سعی کنید روزانه تنها 2 مرتبه (صبح و شب) پوستتان را به کمک ژل شوینده صورت که مخصوص نوع پوستتان است بشویید. برای شستشوی پوست صورت خود نکات زیر را رعایت کنید:

  • سعی کنید صابون ها را کنار بگذارید و تنها از فوم و ژل استفاده کنید.
  • شستشوی زیاد از حد می تواند تاثیر معکوس بگذارد؛ زیرا در صورت از بین رفتن چربی، غدد تولید سبوم برای جبران چربی از بین رفته، به میزان بیشتری سبوم تولید می کنند.
  • از کشیدن لیف و کیسه خودداری کنید، زیرا موجب تحریک غدد چربی می شود.
  • پس از شستشو، به کمک یک حوله نرم و تمیز به آرامی صورتتان خشک کنید.

 

2.تونر، کمک به کنترل چربی پوست

تونر بهترین انتخاب برای کنترل و کاهش چربی پوست است؛ چراکه با نفوذ عمیق به داخل منافذ، راه های تنفسی پوست را باز می کند اما هنگام خرید تونر توجه کنید که تونر فاقد الکل تهیه کنید تا پوستتان دچار خشکی نشود. معمولا تونرهایی که بر پایه مواد طبیعی هستند کارایی بالاتری داشته و تاثیرگذاری بیشتری روی پوست دارند. تونرهایی که از مواد طبیعی تشکیل شده اند پوست را تسکین می دهند و تمامی منافذ را به طرز عجیبی پاکسازی می کنند. اگر از تونر و مزایای آن آگاه نیستید، پیشنهاد می کنیم مقاله تونر چیست از سایت ونوسی شو را مطالعه کنید.

3.تغذیه و رژیم غذایی سالم

خوردن فست فود و غذاهای چرب و شور برای کسانی که از چربی پوست رنج می برند بسیار مضر است؛ زیرا این مواد سبب افزایش ترشح سبوم می شود. توصیه می شود افرادی که چربی پوست زیادی دارند، مواد غذایی که قند کمتر و سرشار از آنتی اکسیدان است را در رژیم غذایی خود بگنجانند. از جمله این مواد غذایی شامل:

  • حبوبات
  • میوه و سبزیجات تازه
  • غلات مانند گندم و جو
  • شیر کم چرب

4.مدیریت استرس

استرس و اضطراب از جمله مهم ترین دلایلی هستند که آسیب بسیار زیادی به سلامت بدن وارد می کنند که پوست صورت نیز از این قصیه مستثنی نیست. استرس غدد چربی را تحریک می کند و باعث ترشح مقدار زیادی سبوم می شود. سعی کنید با انجام مدیتیشن و ورزش کردن استرس خود را کنترل کنید.

پیاده روی، ترک سیگار و الکل، خواب منظم و نوشیدن مایعات کافی در طول روز نیز می تواند تا حدودی در کاهش استرس و نگرانی های شما نقش موثری داشته باشد.

5.آب فراوان بنوشید.

پوست۳

شاید ساده ترین روش ممکن برای کاهش چربی پوست، نوشیدن آب کافی باشد. کمبود آب روی پوست نیز اثر می گذارد و این عضو شادابی و طراوت خود را از دست می دهد. اوضاع زمانی بدتر می شود که شما در چنین شرایطی از آبرسان و مرطوب کننده نیز استفاده نکنید. پوست برای مقابله به چنین شرایطی میزان ترشح چربی را افزایش می دهد تا شاید بتواند با این کار کمبود آب را جبران کند اما همین موضوع ابتدای شروع مشکلات دیگر است؛ بنابراین سعی کنید در طول روز آب کافی بنوشید و مشکلات خود را توسط مایع حیات حل کنید.

جمع بندی پایانی

در این مقالعه سعی کردیم 5 راهکار مهم و اصلی که می توانند برای کاهش چربی پوست تاثیر گذار باشد را ذکر کنیم تا با رعایت آن ها دیگر نیازی به داروها برای درمان جوش های التهابی نداشته باشید. اگر با انجام موارد فوق باز هم مشکل چربی پوست شما برطرف نشد بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید مشکل داخلی ندارید. گاهی نیز برای حل چنین مشکلی نیاز به مصرف دارو می باشد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها