چرا حافظه را از دست می‌دهید؟ ۵ دلیل اصلی

انجام آزمایش‌های مختلف، از جمله MRI، ممکن است به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد چه چیزی بر حافظه شما تأثیر می‌گذارد.

چرا حافظه را از دست می‌دهید؟ ۵ دلیل اصلی

به‌ گزارش نشریه پزشکی Everyday Health نقص حافظه می‌تواند در هر سنی و به هر دلیلی اتفاق بیفتد.

هنگامی‌که علت زمینه‌ای درمان شود، مشکلات حافظه نیز اغلب بهبود می‌یابند. با پزشک خود در مورد نگرانی‌هایی که ممکن است در مورد حافظه خود داشته باشید، صحبت کنید. بحث در مورد علائم و انجام آزمایش‌های مختلف، از جمله MRI، ممکن است به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد چه چیزی بر حافظه شما تأثیر می‌گذارد.

 

استرس، اضطراب و افسردگی

 

بر‌اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در مه ۲۰۲۲ در Frontiers in Psychiatry منتشر شد، استرس مزمن درمان‌نشده می‌تواند منجر به افسردگی شود و بر عملکرد مغز، از جمله برخی معیارهای حافظه تأثیر بگذارد. با‌این‌حال، درمان دارویی یک اختلال خلقی مانند افسردگی می‌تواند به بهبود مشکلات حافظه نیز کمک کند.

 

مشکلات خواب

 

به‌گفته متخصصان دانشکده پزشکی هاروارد مشکلات خواب، از جمله بی‌خوابی، یا ناتوانی مزمن در به خواب‌رفتن و همچنین آپنه خواب، اختلالی که باعث توقف کوتاه‌مدت و مکرر تنفس در طول شب می‌شود، با از‌دست‌دادن حافظه و زوال عقل مرتبط است.

کمبود خواب باعث خستگی می‌شود که به‌نوبه‌خود می‌تواند منجر به مه‌مغزی و مشکلات حافظه شود. بر اساس تحقیقات، آپنه خواب بر روی حافظه فضایی تأثیر می‌گذارد. این نوع حافظه شامل توانایی به ‌خاطر‌ سپردن مسیرها و مکان قرار دادن چیزهایی مانند کلید است.

 

مصرف داروها

 

چند نوع دارو می‌توانند بر حافظه تأثیر بگذارند، از جمله: داروهای ضد اضطراب، داروهای ضد افسردگی، آنتی‌هیستامین‌ها، داروی ضد تشنج، داروهای فشار خون، داروهای مسکن، داروهای کاهش‌دهنده کلسترول، داروی دیابت، داروهایی برای درمان بیماری پارکینسون، قرص‌های خواب‌آور. سازمان غذا و داروی ایالات متحده همچنین هشدار می‌دهد که داروهای کاهش‌دهنده کلسترول موسوم به استاتین‌ها می‌توانند خطر از‌ دست‌دادن حافظه و سردرگمی را افزایش دهند.

 

کمبودهای تغذیه‌ای 

 

طبق گفته محققان کلینیک کلیولند، کمبود سطوح کافی B12، یکی از ویتامین‌های B ضروری برای عملکرد طبیعی اعصاب، می‌تواند منجر به گیجی و حتی زوال عقل شود. بزرگسالان باید روزانه حدود ۲.۴ میکروگرم B12 را از طریق مصرف غذاهایی مانند لبنیات، گوشت و ماهی یا از غذاهای غنی‌شده دریافت کنند. بزرگسالان باید روزانه حدود ۲.۴ میکروگرم B12 را از طریق مصرف غذاهایی مانند لبنیات، گوشت و ماهی یا از غذاهای غنی‌شده دریافت کنند

 

سکته مغزی بی‌صدا

 

انجمن قلب آمریکا می‌گوید، مشکلات خفیف حافظه می‌توانند به‌تدریج پس از ''سکته‌های مغزی بی‌صدا'' یا آنهایی که بدون هیچ علامت قابل‌توجهی روی می‌دهند و بر عروق خونی کوچک‌تر تأثیر می‌گذارند، ایجاد شوند.

این تغییرات در عملکرد مغز که می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد، اختلال شناختی عروقی نامیده می‌شود. مغز به‌ویژه در برابر مسدود شدن یا کاهش جریان خون آسیب‌پذیر است چون باعث محرومیت آن از اکسیژن و مواد مغذی ضروری می‌شود.

منبع دویچه وله

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها