گزنه پروتئین حیاتی در انتقال اسپرم را مسدود می ‌کند؛

اثر گزنه بر کاهش باروری مردان

محققان دریافتند که عصاره گزنه وقتی به موش‌ها خورانده شود، بدون اینکه بر رفتار آنها یا سایر شاخص ‌های سلامتی تأثیر بگذارد، از باروری آنها جلوگیری می‌ کند. 

اثر گزنه بر کاهش باروری مردان

نتایج مطالعات جدید نشان داد که عصاره برگ ‌های گزنه یک پروتئین حیاتی در انتقال اسپرم را مسدود می ‌کند. همچنین در این آزمایش ها، عصاره گزنه باروری را در موش های نر مهار کرد.

 

 سیناپرس نوشت، محققان دانشگاه موناش قبلاً دو پروتئین به نام‌های α1A-آدرنرژیک و P2X1-purinoceptor را پیدا کرده بودند که با هم برای انتقال اسپرم ضروری هستند.

 

از بین بردن این پروتئین ها باعث کاهش باروری در موش ها می شود، بدون اینکه تاثیری بر زنده ماندن اسپرم آنها یا هر ویژگی مردانه دیگری بگذارد.

در این آزمایش ها محققان ها مشکوک بودند که عصاره گزنه می تواند یکی از این پروتئین ها به نام P2X-purinoceptor را مسدود کند.

 

دکتر ساب ونتورا (Sab Ventura) سرپرست تیم تحقیق از موسسه علوم دارویی موناش، می ‌گوید: در این مطالعه ما توانستیم به این نتیجه برسیم که عصاره برگ گزنه انقباض عضلات صاف تناسلی را با عمل به عنوان آنتاگونیست پورنوسپتور P2X1 کاهش می ‌دهد.

 

در ادامه محققان دریافتند که این عصاره وقتی به موش‌ها خورانده شود، بدون اینکه بر رفتار آنها یا سایر شاخص ‌های سلامتی تأثیر بگذارد، از باروری آنها جلوگیری می‌ کند. گفتنی است که این روش کاملاً مؤثر نبود و باروری موش در مقایسه با کنترل فقط ۵۳ درصد کاهش یافت.

 

در مرحله بعد، محققان قصد دارند دریابند که کدام ترکیب یا ترکیبات موجود در عصاره گزنه، پروتئین را مهار می کند. پژوهشگران فکر می کنند که این یافته می تواند نقطه شروع مفیدی برای ساخت داروی خوراکی مردانه پیشگیری از بارداری باشد.

 

ونتورا می‌ گوید: متاسفانه، تصور گسترده ‌ای وجود دارد که کنترل بارداری یک مشکل زنانه است و باید از طرف زنان کنترل شود تا مردان. با این حال تحقیقات انجام شده درباره پیشگیری از بارداری مردان نشان می دهد که اکثر مردان مایلند کنترل پیشگیری از بارداری را در دست بگیرند و گیاه گزنه می تواند فرصت انجام این کار را به آن ها بدهد. 

 

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله علمی آنلاین PLOS ONE منتشر شده است.

 

مترجم: کاظم فلاحی پناه

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها