خطر مصرف مداوم آسپیرین چیست؟

خطر مصرف مداوم آسپیرین چیست؟

میلیون ها نفر روزانه آسپرین بدون نسخه را برای کاهش تب یا تسکین سردرد مصرف می کنند. در حالی که مصرف آسپرین خطراتی نیز دارد، به خصوص اگر هر روز مصرف شود.

 

به گزارش سیناپرس، مصرف منظم آسپرین می‌تواند به محافظت در برابر بیماری‌ها کمک کند، با این حال برخی دیگر نشان می‌دهند که ضرر بیشتری نسبت به فایده دارد.

یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که آسپرین خطر نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد، احتمال مرگ زودهنگام ناشی از سرطان را در افراد مسن افزایش می‌دهد و حتی می‌تواند باعث آسیب کبدی در برخی از بیماران بیمارستانی شود. 

 

سوال بزرگ این است: آیا مزایای آن بیشتر از خطرات است؟

 دوز روزانه آسپرین ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر داشته باشد.

مطالعه‌ای در دانشگاه جورجیا هشدار می‌دهد که بسیاری از باورهای آمریکایی‌ها در مورد فواید پیشگیرانه آسپرین برای قلب ناشی از تحقیقات منسوخ شده‌ای است که دهه‌ها پیش انجام شد، که امروزه قابل قبول نیست.

در واقع، نویسندگان این مطالعه می‌گویند که اگر قبلاً دچار حمله قلبی یا سکته نشده باشید، مصرف روزانه آسپرین ممکن است بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر داشته باشد.

 

 مارک ایبل، نویسنده و محقق این مطالعه می گوید «از اولین حمله قلبی توسط داروی آسپرین جلوگیری کنید».

ایبل پس از بررسی چندین دهه تحقیقات در مورد استفاده از آسپرین و اثرات آن، می گوید که طبق استانداردهای پزشکی امروزی، مضرات آسپرین ممکن است بیشتر از مزایای آن باشد. اگر کسی نگران سلامت قلب خود است، اما دچار حمله قلبی یا سکته نشده است، قبل از استفاده روزانه از آسپرین روزانه آسپرین با پزشک خود در مورد بهترین اقدام مشورت کند.

 

مطالعه جدید فواید استفاده از آسپرین را زیر سوال می برد، دوز روزانه ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر داشته باشد.

 

افراد مسن برای پیشگیری از بیماری قلبی نباید آسپرین مصرف کنند. یک مطالعه به افراد بالای 60 سال هشدار می دهد که از مصرف آسپرین به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر بیماری قلبی اجتناب کنند. 

محققان انجمن قلب و عروق اروپا گزارش می دهند که مصرف آسپرین خطر نارسایی قلبی را در میان افرادی که حداقل یک خطر از قبل سلامتیشان را تهدید می کرده است، افزایش می دهد. 

اینها شامل سیگار کشیدن، چاق بودن، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت یا بیماری قلبی عروقی است. محققان «فرد در معرض خطر» را به عنوان هر فردی که یک بیماری از قبل در بدنش وجود داشته باشد تعریف کردند.

مصرف روزانه آسپرین ممکن است توسط پزشکان برای بیمارانی که در معرض خطر حمله قلبی هستند پیشنهاد شود، اما به نظر نمی‌رسد دلیل زیادی برای مصرف این دارو برای افراد مسن که  سالم هستند وجود داشته باشد.

مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه راش در شیکاگو انجام شد، نشان داد که مصرف روزانه دوزهای پایین آسپرین هیچ تاثیری بر پیری در میان سالمندان بالای 70 سال ندارد. یعنی مصرف روزانه 100 میلی‌گرم از این دارو هیچ نقشی در پیشگیری از زوال عقل یا ناتوانی‌های جسمی در افراد سالم که پیر هستند، ندارد.  

یک آزمایش بین المللی بزرگ که در سال 2010 آغاز شد، خطرات و مزایای بالقوه آسپرین با دوز پایین را برای سالمندانی که هیچ رویداد قلبی عروقی قبلی مانند حملات قلبی، ناتوانی های ذهنی و جسمی یا شرایط پزشکی نیاز به استفاده از آسپرین نداشتند، به صفر رساند.

  آنها علاوه بر این که دریافتند آسپرین چیزی را که آن‌ها "زندگی مستقل سالم" می‌نامند گسترش نمی دهد، همچنین دریافتند که خطر مرگ ناشی از طیف وسیعی از علل، مانند سرطان و بیماری قلبی، در کارآزمایی بسیار متفاوت است و نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتری دارد.  

 

 حتی اگر این مطالعات برخی از اثرات مضر مصرف آسپرین را نشان می‌دهد، حتماً در مورد مصرف یا عدم مصرف داروی بدون نسخه با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.  اگر برای شما دارو تجویز شده است، هرگز مصرف دوزهای معمول خود را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید.

 

منبع: study find

مترجم: پریناز نصرتی

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها