پیشگیری و درمان سرطان سینه ]درمان خانگی[

سرطان سینه شایع ترین سرطان تهاجمی در زنان است. همچنین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان است. پیشرفت در غربالگری و درمان سرطان سینه، میزان بقا را به طور چشمگیری بهبود بخشیده است.

 

سرطان سینه شایع ترین سرطان تهاجمی در زنان است. همچنین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان است. پیشرفت در غربالگری و درمان سرطان سینه، میزان بقا را به طور چشمگیری بهبود بخشیده است. به طور کلی، میزان سرطان سینه بین سال‌های 1989 تا 2017 حدود 40 درصد کاهش یافته است. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان یا حتی خدمات آمبولانس خصوصی اینجا کلیک کنید.

سرطان1

با این حال، یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که این میزان در ایالات متحده ممکن است دیگر در زنان 20 تا 39 ساله کاهش نیابد. آگاهی از علائم و نیاز به غربالگری در کاهش خطر مرگ و میر کلیدی است. در موارد نادر، سرطان سینه می تواند مردان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این مقاله به سرطان سینه در زنان می پردازد.

 

علائم

اولین علامت سرطان سینه معمولاً ناحیه ای از بافت ضخیم در سینه یا توده ای در سینه یا زیر بغل است.

سایر علائم عبارتند از منبع مورد اعتماد:

  • درد زیر بغل یا سینه با چرخه ماهانه تغییر نمی کند
  • ایجاد حفره، مانند سطح پرتقال، یا تغییرات رنگی مانند قرمزی در پوست سینه
  • بثورات در اطراف یا روی یک نوک پستان
  • ترشح از نوک پستان که ممکن است حاوی خون باشد
  • یک نوک پستان فرورفته یا وارونه
  • تغییر در اندازه یا شکل سینه
  • لایه برداری، پوسته پوسته شدن یا پوسته پوسته شدن پوست سینه یا نوک پستان

اکثر توده های سینه سرطانی نیستند. با این حال، هر کسی که متوجه توده سینه می شود باید آن را توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی بررسی کند.

 

آیا سرطان سینه دردناک است؟

یک توده یا توده در سینه اغلب یکی از اولین نشانه های سرطان سینه است. در بسیاری از موارد، این توده ها بدون درد هستند. یک فرد ممکن است دردی را در نوک سینه یا ناحیه سینه تجربه کند که به نظر می رسد با چرخه قاعدگی او مرتبط باشد.

 

درد ناشی از سرطان سینه معمولاً تدریجی است. هر کسی که درد سینه را تجربه می کند، به خصوص اگر شدید یا مداوم باشد، باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کند.

 

علل

پس از بلوغ، سینه های زن از چربی، بافت همبند و هزاران لوبول تشکیل شده است. این غدد ریز هستند که می توانند شیر تولید کنند. لوله های کوچک یا مجاری شیر را به سمت نوک پستان می برند.

 

سرطان سینه در نتیجه جهش های ژنتیکی یا آسیب DNA ایجاد می شود. اینها می توانند با قرار گرفتن در معرض منبع قابل اعتماد در معرض استروژن، نقص های ژنتیکی ارثی، یا ژن های ارثی که می توانند باعث سرطان شوند، مانند ژن های BRCA1 و BRCA2 مرتبط باشند.

 

هنگامی که یک فرد سالم است، سیستم ایمنی بدن او به هر گونه DNA یا رشد غیر طبیعی حمله می کند. وقتی فردی سرطان دارد، این اتفاق نمی افتد.

 

در نتیجه سلول‌های بافت سینه شروع به تکثیر غیرقابل کنترل می‌کنند و طبق معمول نمی‌میرند. این رشد بیش از حد سلول، توموری را تشکیل می دهد که سلول های اطراف را از مواد مغذی و انرژی محروم می کند.

 

سرطان سینه معمولاً از پوشش داخلی مجاری شیر یا لوبول هایی که شیر آنها را تامین می کند شروع می شود. از آنجا می تواند به سایر قسمت های بدن سرایت کند.

 

مراحل

پزشک با توجه به اندازه تومور و اینکه آیا به غدد لنفاوی یا سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است، مرحله سرطان را تعیین می‌کند.

 

راه های مختلفی وجود دارد که منبع قابل اعتماد برای مرحله بندی سرطان سینه است. یکی شامل مراحل 0-4 با زیرمجموعه در هر مرحله است. در زیر هر یک از این مراحل اصلی را شرح می دهیم. مراحل فرعی می تواند ویژگی های خاص یک تومور، مانند وضعیت گیرنده HER2 آن را نشان دهد.

 

مرحله 0: به این کارسینوم مجرای درجا نیز می گویند. سلول های سرطانی فقط در داخل مجاری هستند و به بافت های اطراف گسترش نیافته اند.

مرحله 1: در این مرحله، اندازه تومور تا 2 سانتی متر (سانتی متر) می رسد. هیچ غدد لنفاوی را تحت تأثیر قرار نداده است یا گروه های کوچکی از سلول های سرطانی در غدد لنفاوی وجود دارد.

مرحله 2: عرض تومور 2 سانتی متر است و شروع به گسترش به گره های مجاور کرده است، یا عرض آن 2 تا 5 سانتی متر است و به غدد لنفاوی گسترش نیافته است.

مرحله 3: عرض تومور تا 5 سانتی متر است و به چندین غدد لنفاوی گسترش یافته است یا تومور بزرگتر از 5 سانتی متر است و به چند غدد لنفاوی گسترش یافته است.

مرحله 4: سرطان به اندام های دورتر، اغلب استخوان ها، کبد، مغز یا ریه ها گسترش یافته است.

سرطان3

 

عوامل خطر

عوامل زیر احتمال ابتلا به سرطان سینه را بیشتر می کند و برخی از آنها ممکن است قابل پیشگیری باشند.

 

سن

خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می یابد. در 20 سالگی، احتمال ابتلا به سرطان سینه در دهه آینده 0.06٪ منبع مورد اعتماد است. در سن 70 سالگی این رقم به 3.84 درصد می رسد.

 

ژنتیک

فردی که دارای جهش های خاصی در ژن های BRCA1 و BRCA2 است، شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان یا هر دو دارد. مردم این ژن ها را به ارث می برند.

 

جهش در ژن TP53 نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد.

 

اگر یکی از بستگان نزدیک سرطان سینه داشته باشد یا داشته باشد، احتمال ابتلای فرد به سرطان سینه افزایش می‌یابد.

 

دستورالعمل های فعلی منبع مورد اعتماد توصیه می کند که افراد در صورت داشتن سابقه خانوادگی سرطان سینه، تخمدان، لوله فالوپ یا صفاق، آزمایش ژنتیک را دریافت کنند.

 

اگر در اصل و نسب خود سابقه سرطان پستان مربوط به جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 وجود داشته باشد، افراد باید این آزمایش را نیز دریافت کنند. این امر در مورد افرادی، به عنوان مثال، با اجداد یهودی اشکنازی صدق می کند.

 

رفتار

موثرترین رویکرد به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

 

نوع و مرحله سرطان

حساسیت به هورمون ها

سن، سلامت کلی و ترجیحات فرد

گزینه های اصلی درمان شامل منبع مورد اعتماد است:

 

پرتو درمانی

عمل جراحی

درمان بیولوژیکی یا دارو درمانی هدفمند

هورمون درمانی

شیمی درمانی

 

درمان بیولوژیکی

داروهای هدفمند می توانند انواع خاصی از سرطان سینه را از بین ببرند. مثالها عبارتند از:

 

تراستوزوماب (هرسپتین)

لاپاتینیب (Tykerb)

بواسیزوماب (آواستین)

درمان سرطان سینه و سایر سرطان ها می تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد. هنگام تصمیم گیری در مورد درمان، خطرات احتمالی را با پزشک در میان بگذارید و به دنبال راه هایی برای به حداقل رساندن عوارض جانبی باشید.

 

جلوگیری

هیچ راهی برای پیشگیری از سرطان سینه وجود ندارد. با این حال، یک فرد می تواند اقداماتی را برای کاهش قابل توجه خطر خود انجام دهد.

این شامل:

 

محدود کردن مصرف الکل، برای افرادی که الکل مصرف می کنند

داشتن یک رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه

ورزش کافی

حفظ شاخص توده بدنی متوسط

فردی که در نظر دارد بعد از یائسگی از درمان جایگزینی هورمون استفاده کند، ممکن است بخواهد این موضوع را با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در میان بگذارد.

 

برای افرادی که در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند، جراحی پیشگیرانه نیز یک گزینه است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها