مشاوره حقوقی با وکیل دادگستری

هرچه شناخت ما از چالش‌های زندگی بالاتر باشد، سرعت و دقت ما در رفع آن چالش بیشتر است. چالش‌های حقوقی به علت حساسیت بالاتری که دارند، به اطلاعات بیشتری برای رفع نیازمند هستند. پس بهتر است در حوزه‌های حقوقی، از کسانی که تجربه و دانش کافی دارند مشورت بگیریم.

در این مقاله سعی کرده‌ایم ابعاد مختلف مشاوره حقوقی را بررسی کنیم و به این سوال بپردازیم که در چه موارد نیاز است که مشاوره حقوقی دریافت کنیم و یک مشاور حقوقی خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

تفاوت مشاور حقوقی با وکیل دادگستری

اولین موضوعی که بهتر است به آن بپردازیم، تفاوت مشاور حقوقی با وکیل دادگستری است. دانش آموختگان رشته حقوق، به این علت که کارشناس رشته حقوق هستند، می‌توانند به عنوان مشاور حقوقی به افراد و کسب و کارها راهنمایی حقوقی بدهند. اما برای این که این افراد وکیل شوند، نیاز است که در آزمون وکالت شرکت کنند.

بنابر‌این وکیل دادگستری هم، می‌تواند به مراجعین خود مشاوره حقوقی دهد و هم این که به عنوان نماینده آن‌ها در پرونده‌های حقوقی و کیفری و ... شرکت کند و از آن‌ها دفاع کند. اما مشاور حقوقی صرفاً اجازه مشاوره دادن به افراد را دارد. مشاوران حقوقی با انعقاد قرارداد با افراد یا کسب و کارها می‌توانند به آن‌ها کمک کنند.

با این وجود می‌توانیم اینگونه بررسی کنیم که وکیل دادگستری با توجه به این که هم دانش مورد نیاز و هم تجربه لازم را برای این کار(مشاوره حقوقی) دارد، پس می‌تواند گزینه بهتری برای گرفتن مشاوره حقوقی باشد.

مشاوران حقوقی در چه زمینه‌هایی مشاوره می‌دهند؟

در بعضی از موارد نیازی نیست که برای پیگیری پرونده حتما وکیل گرفته شود، کافی است تنها در آن مورد با یک وکیل توانمند درباره‌ی پرونده صحبت شود و از او مشورت‌های لازم گرفته شود.

اما در این مورد نیز باید، وکیلی را انتخاب کنید که دانش و تجربه کافی را در زمینه مورد نظر شما داشته باشد. تجربه‌های وکیل می‌تواند به شما راه‌حل‌های عملی زیادی را بدهد، که از ابهامات چالش پیش رو کم کند.

در موارد زیر می‌توانید از مشاوره حقوقی بهره ببرید:

امور قرارداد‌ها

در تمامی قرارداد‌هایی که شما با دیگران می‌بندید، مشاور حقوقی می‌تواند پیش‌نویس قرار‌‌داد را بخواند و در اصلاح آن به شما کمک کند. در بعضی از موارد نیز تمامی امضاهای قرارداد‌ها باید به تایید مشاور حقوقی برسد.

دعاوی

ممکن است در طول زندگی کاری و یا حتی زندگی شخصی خود، بارها درگیر دعاوی مختلف شوید. فرقی ندارد که در این دعاوی نقش شما خواهان (شاکی) یا خوانده (کسی که در دادگاه علیه او شکایت شده)است. در هر دو مورد نیاز نیست که حتما وکیل برای شما به دفاع بپردازد. می‌توانید از او بخواهید که صرفا لایح مورد نیاز پرونده شما را تنظیم کند.

اهمیت مشاوره حقوقی پیش از دعوی یا شکایت

اولین اقدام برای موفقیت در هر حوزه‌ای، اطلاع از قوانین آن حوزه است. فرض کنید که به عنوان صاحب یک کسب و کار، قرار است فردی را به مجموعه خود اضافه کنید، قرارداد خود را چگونه می‌بندید؟ مفاد آن را چگونه تعیین می‌کنید؟

اگر همین موضوع به ظاهر ساده را نزد یک وکیل با تجربه ببرید، از بسیاری از چالش‌هایی که بین کارفرما و کارمندان به وجود آمده به شما خواهد گفت. بنابراین بهترین تصمیم این است که در‌باره بستن قرار‌دادها، حتما نزد وکیل حرفه‌ای رفته و از او بخواهید که در موارد گفته شده، شما را راهنمایی کند.

وظایف یک مشاور حقوقی خوب

مشاور حقوقی باید بتواند در پیش نویس و متن قرار‌دادها به شما کمک کند. هریک از بند‌های قرارداد ممکن است، بسیاری از منافع شما را تحت شعاع قرار دهد. بنابراین مشاور باید همه مواد قرار داد را برای شما به درستی شرح داده تا از پیامدهای امضا کردن آن به خوبی آگاه باشید.

ممکن است چالش های حقوقی شما مربوط به معاملات باشد برای مثال معاملات ملکی، خرید و فروش، رهن، وکالت و همچنین موضوعات می‌تواند مربوط به خانواده که شامل طلاق، حضانت، نفقه و مهریه و... باشد.

شاید نیاز افراد این باشد که مشاور حقوقی برای آن‌ها لوایح مورد نیاز را بنویسد و به افراد در پیگیری دعاوی حقوقی کمک کند و به آن‌ها مشورت‌های لازم را بدهد

اما همانطور که گفته شد مشاور حقوقی در صورتیکه پروانه کسب داشته باشد یعنی وکیل دادگستری باشد، می‌تواند شخصا و به طور مستقیم پرونده را پیگیری کند.

مزایای بهره گیری از خدمات مشاوره حقوقی

پیشبرد درست دادخواهی

برای افرادی که اطلاعات کافی در زمینه حقوقی ندارند، به نظر می‌رسند خواندن قوانین بسیار کار ساده‌ای است، اما مشاور حقوقی به خوبی می‌داند که هر یک از قوانین را در کجا می‌توان در پیشبرد پرونده استفاده کرد.

صرفه جویی در زمان

فرایند پیگیری یک پرونده ممکن است بسیار طولانی و سخت شود، اما اگر از دانش شخصی که حقوق می‌داند به درستی استفاده شود، زمان درگیری شما در پرونده بسیار کوتاه تر خواهد شد. کوتاه شدن زمان داد‌رسی یکی از مهمترین مزیت‌های مشورت گرفتن از افرادی است که در زمینه های حقوقی دانش کافی دارند.اهمیت کلمه‌ها، چیزی که تنها مشاوران حقوقی به خوبی درک می‌کند.

هرکلمه‌ای که در یک دعوای حقوقی گفته می‌شود، بسیار اهمیت دارد و اگر اطلاعات کافی را در مورد آن کلمه نداشته باشید می‌تواند به شما لطمه‌های جدی وارد کند. مشاور حقوقی تمامی کلمات استفاده شده در دعاوی حقوقی و یا قرار داد ها را به درستی بررسی کرده و از لحاظ بار حقوقی آن‌ها را اصلاح می‌کند.

 

ویژگی های یک مشاور حقوقی حرفه ای:

دانش مورد نیاز

شکی نیست که ما انتظار داریم که یک وکیل حرفه‌ای، دانش لازم‌ در حوزه مورد نظر ما را داشته باشد و علاوه بر آن، توانایی این را داشته باشد که از دانش حقوقی خود برای دفاع از ما استفاده کند.

مهارت متقاعد‌سازی

مشاور حقوقی باید توانایی متقاعد‌سازی بالایی داشته با‌شد تا بتواند ما را در اموری که دانش لازم در آن را نداریم، به خوبی قانع کند. هنگامی که امور حقوقی را به خوبی درک کرده باشیم، توانایی بیشتری در دفاع از خودمان خواهیم داشت.

مسئولیت‌پذیری

در هر حرفه‌ای افراد مسئولیت‌پذیر، قابل اعتماد‌تر هستند و می‌توانند دلگرمی بیشتری به افراد، برای پیشبرد اهدافشان بدهند. این موضوع درباره مشاوره حقوقی نیز صدق می‌کند. در این صورت است که ما می‌توانیم با تکیه بر دانش و مسئولیت پذیری مشاوره، مراحل قانونی را به درستی سپری کنیم.

تجربه کافی

تاکید کردیم که مشاور حقوقی‌ای که، پروانه وکالت خود را دریافت نکرده است و اکنون وکیل دادگستری به حساب نمی‌آید، ممکن است در بسیاری از موارد تجربه‌های کمتری از یک وکیل داشته باشد.

بنابراین در موارد مهم حتما با وکیل دادگستری مشورت کنید و تحقیق لازم را نیز انجام دهید که وکیل مورد نظر تجربه کافی را در زمینه‌ای که شما احتیاج دارید داشته باشد.

سخن آخر

اگر تجربه کافی در زمینه حقوقی را ندارید، لازم است به طور کلی دانش حقوقی خود را بالا برده تا در دریافت حق و حقوق خود دچار مشکل نشوید. اما در صورتی که دانش لازم را نیز در این حوزه دارید، بهتر است که در موارد حساس، به مشاور حقوقی مراجعه کرده تا اطلاعات کافی و به‌روز را از وی دریافت کنید. فراموش نکنید که استفاده از دانش وکلا صرفا برای این نیست که از آن‌ها بخواهیم پرونده‌های حقوقی ما را دنبال کنند بلکه می‌توانیم از آن‌ها برای پیشبرد، روند پرونده مشورت بگیریم.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها