تحلیل‌های ‌ناصحیح؛ پایه تصمیمات نادرست

تحلیل‌های ‌ناصحیح؛ پایه تصمیمات نادرست

امین‌اله فرهادی

پژوهشگر

جنبش اعتراضی جوانان وارد چهارمین هفته خود شده، التهابات جامعه رمق کارکردن و برنامه‌ریزی برای خانواده‌ها و صاحبان کسب و کار و فعالان اقتصادی و همه مردم را گرفته است. این التهابات بدلیل همسویی و همراهی خیل ایرانیان خارج از کشور تاثیرات زیادی در مراودات کشورهای همجوار و طرف معامله با کشورمان گذاشته است. امروز با هر ایرانی در امارات متحده و ترکیه صحبت می‌شود حس می‌کنی آن‌ها هم بخاطر شرایط داخلی ایران بلاتکلیف هستند. 

جای تعجب اینجاست که رسانه‌های رسمی و سیمای جمهوری اسلامی بجای ارائه تحلیل‌های درست و واکاوی دقیق جنبش اعتراضی تمام تلاششان را بر کوچک جلوه دادن آن و القای اینکه این تعداد معترض بسیار اندک است و نسبت معناداری از جمعیت ۸۵ میلیونی ایران ندارند متمرکز کرده است! 

 

این گونه تحلیل‌ها بدلایلی که عرض می‌کنم کاملا غلط است و صدا و سیما کمافی‌السابق با ادرس غلط دادن به سیستم حکمرانی معلوم نیست چه هدفی را دنبال می‌کند. 

دو شب قبل یکی از آقایان تحصیل کرده‌ی طرفدار وضع موجود در برنامه شیوه می‌گفت بر اساس گزارشات مبادی اطلاعاتی و امنیتی جوانانی که به خیابان‌ها می‌آیند در کل کشور حدود صد هزار نفرند، یعنی نگران کننده و قابل‌اعتنا نیستند! 

صرف نظر از درستی یا نادرستی آمار ایشان و مابقی فرمایشات ایشان، باید گفت آقای عزیز با فرض تایید نظر جنابعالی، حتما بدانید آمدن یکصدهزار نفر جوان خشمگین در خیابان‌هایی که هیچ سازمان رسمی از آن‌ها و خانواده‌شان دفاع نمی‌کند و با ریسک کشته شدن مواجهند، قدرت تخریبی فوق العاده‌ای حتی بیش از یک ارتش صدهزار نفری دارد. 

یک کارشناس خبره حتما می‌داند جوانی که وارد خیابان شده قبلا از ده‌ها لایه‌ی مخالفتی و مقاومتی پدر و مادر و خواهر و برادر و فامیل عبور کرده است و با وجود اینکه می‌داند خانواده‌اش هر لحظه ممکن است با چه گرفتاری‌های ویرانگری روبرو شوند و با اینکه می‌داند در خیابان با نیروهای آموزش دیده و مجهز و خشن ضداغتشاش مواجه می‌شود با این وجود دست از جان شسته و برای بیان خواسته‌های خود با عصبانیت تمام وارد خیابان می‌شود. 

در چنین فضایی هزار نفر هم برای کشور خطرناک است، چه رسد به صد هزار نفر.  

دولت‌مردان نسل اول انقلاب و نیروهای مسلح نیک می‌دانند برای بسیج کردن مردم در زمان جنگ از شخص امام گرفته تا همه مراجع و علما و خطبا و دولت و مجلس و تبلیغات جبهه و جنگ بسیج می‌شدند تا نیروی بزرگی به جبهه اعزام شوند، با وجود این هماهنگی وسیع، یک موج بزرگ اعزام حداکثر می‌توانست صدهزار نفر برای اعزام به جبهه فراهم کند. به خاطر بزرگی فوق‌العاده نیروهای جذب شده، اسم آن‌را سپاهیان محمد رسوال الله (ص) می‌گذاشتند. 

معنی این صدهزار نفر این نبود که فقط این تعداد با جنگ موافقند بلکه اکثریت ملت ایران با دفاع از کشور موافق بودند ولی صدهزار نفر آماده جان دادن بودند و با وجود آن همه تبلیغات بیش از صدهزار نفر جمع نمی‌شدند. 

آقای صدا و سیما، آقای کارشناس علوم اجتماعی توجه فرمایید خیل جوانان ناامید از آینده و خشمگین از ناعدالتی و دزدی و اختلاس و ناکارآمدی و خشمگین از ممنوعیت همه نعمت‌های مشروع و خدادادی، هر کدامشان یک بمب شده‌اند و شما با اینگونه تحلیل‌هایتان آنان را تبدیل به بمب کرده‌اید و اکنون با صد هزار بمب مواجهید.  

اگر خردمندی وجود داشته باشد سرمایه‌های کشور را بمب نمی‌کند. روی روح و اعصاب جوانان شبانه‌روز راه نمی‌رود. شما را به خدا به جای آب ریختن بر آتش، با سخنان تحقیرآمیزتان به جوانانِ خشمگین نفت بر آتش نریزید.

این بمب‌ها را برای تامین امنیت کشور نگه دارید نه برای تخریب کشور. 

واعتبروا یا اولولالباب!

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها