پوتین عقب نشینی کرد/مشکل گندم جهان حل می شود؟

پوتین در گفتگوی نلفنی با رهبران اروپا اعلام کرد حاضر به مذاکره و آزادسازی غلات جهان است.

پوتین عقب نشینی کرد/مشکل گندم جهان حل می شود؟

به گزارش مستقل آنلاین بی بی سی جهانی نوشت:

دفتر صدراعظم آلمان اعلام کرد، رهبران فرانسه و آلمان از ولادیمیر پوتین روسیه خواسته اند تا "مذاکرات مستقیم [و] جدی" با رئیس جمهور اوکراین انجام دهد.

امانوئل مکرون و اولاف شولز به مدت 80 دقیقه با پوتین تلفنی صحبت کردند. دفتر صدراعظم آلمان گفت که این دو "بر آتش بس فوری و خروج نیروهای روسیه اصرار داشتند."

 به گفته کرملین، رهبر روسیه گفت که مسکو آماده از سرگیری گفتگو با کیف است. در این بیانیه اشاره ای به امکان گفتگوهای مستقیم بین پوتین و همتای اوکراینی وی ولودیمیر زلنسکی نشده است.

 رئیس‌جمهور اوکراین پیشتر گفته بود که مشتاق مذاکره نیست، اما افزود که احتمالاً برای پایان دادن به درگیری ضروری است.

 از زمان حمله روسیه در 24 فوریه، هیئت های روسیه و اوکراین چندین دور مذاکرات را از راه دور و حضوری برگزار کرده اند، اما تلاش ها مدتهاست که به بن بست رسیده است.

 فرانسه و آلمان همچنین از پوتین خواستند 2500 جنگجوی اوکراینی را که به عنوان اسیر جنگی در کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل اسیر شده بودند، آزاد کند.

 این کارخانه بزرگ به آخرین انبار در شهر بندری جنوبی تبدیل شد که بمباران بی امان نیروهای روسی را تحمل کرد و اکنون در ویرانه است.

 در اوایل ماه جاری، مقامات مسکو گفتند آخرین جنگجویان مدافع نیروگاه تسلیم شده اند، در حالی که زلنسکی گفت که به آنها اجازه خروج داده شده است.

 روسیه قبلا گفته بود که بیش از 900 جنگجو به مستعمره زندان بازگشایی شده در اولنیوکا، روستایی در دونتسک تحت اشغال روسیه منتقل شده اند.  تعداد کمتری با جراحات جدی به بیمارستانی در شهر نووازوفسک در دونتسک منتقل شدند.

 اوکراین امیدوار است که آنها به عنوان بخشی از تبادل زندانیان آزاد شوند - اما روسیه این را تایید نکرده است.  برخی از قانونگذاران روسی استدلال می کنند که جنگجویان باید محاکمه یا حتی اعدام شوند.

 در بخش دیگر این تماس، رهبران فرانسه و آلمان از آقای پوتین خواستند که محاصره بندر اودسا توسط روسیه را لغو کند تا امکان صادرات غلات فراهم شود.

 کرملین گفت که آقای پوتین برای کمک به مقابله با خطر یک بحران جهانی غذا پیشنهاد بررسی گزینه‌ها را داده است - اما از غرب خواست تحریم‌ها را لغو کند.

 روسیه همچنین به فرانسه و آلمان درباره افزایش ارسال تسلیحات به اوکراین هشدار داد و گفت که این امر می‌تواند بی‌ثباتی را بیشتر کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها